Gå til innhold

Andre kaffekjerringer som sliter med å holde seg til de anbefalte 2 koppene pr dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er altfor glad i kaffe til å kun drikke 2 kopper hver dag....Forrige gang jeg var gravid, var jeg faktisk ikke klar over at det ikke var anbefalt med så mye kaffe. Og det gikk jo bra, det :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg eeelsker kaffe jeg også, og drikker mange kopper til vanlig. Men merkelig nok har jeg ikke så lyst på kaffe etter jeg ble gravid. Må ha en kopp kaffe på morgenen men etter det har jeg ikke lyst på! Veldig rart...

Men jeg tror at hvis du drikker litt mer enn de anbefalte to koppene så gjør det ikke noe skade. Men man kan jo holde seg unna andre koffeinholdige drikker,ex cola, i så tilfelle.

Skrevet

Nei, men derimot pepsi max :((((((((

Drikke altfor mye!!! :( Får prøve kutte ned nu snart

Skrevet

Koffein farlig for fosteret

To kaffekopper til dagen dobler risikoen for spontanabort.

Et høyt inntak av koffein under graviditeten øker risikoen for spontanabort. Det spiller ingen rolle om koffeinet kommer fra kaffe, te, brus eller varm sjokolade.

Det viser en studie ved Kaiser Permanente Division of Research.

1060 gravide kvinner deltok i studien. Forskerne ønsket å se hvilke følger koffein har for kvinner som ikke reduserer inntaket under svangerskapet.

Forskerne delte kvinnene inn i tre grupper: - De som aldri drakk koffein under svangerskapet - De som inntok mellom 0-200 milligram til dagen - De som daglig drakk 200 milligram eller mer Resultatene viser at deltakere som daglig drakk 200 milligram koffein eller mer, hadde dobbelt så stor risiko for spontanabort enn kvinner som holdt seg unna koffein. 200 milligram koffein tilsvarer to kopper med vanlig kaffe.

Kvinner som fikk i seg mindre enn 200 milligram til dagen hadde over 40 prosent større sjanse for å miste barnet.

Forskere mener forklaringen kan være at stoffskiftefunksjoner som ikke er ferdig utviklet ikke klarer å takle koffeinet. Koffein kan også påvirke celleutviklingen og redusere blodgjennomstrømmingen i morkaken.

Undersøkelsen understøtter tidligere forskning som også har funnet sammenhenger mellom høyt koffeininntak og spontanabort.

Kilde: American Journal of Obstetrics and Gynecology 2008

Skrevet

Koffein i store doser

De fleste undersøkelser om hvordan koffein påvirker graviditet er gjort med mus og rotter. Ulrika mener resultatene kan overføres til mennesker.

— Tidligere undersøkelser tyder på at koffein kan gjøre det vanskelig å bli gravid, medføre risiko for abort og lav fostervekst samt påvirke barnet senere i livet. Men dette gjelder veldig høye doser kaffe, nærmest toksiske doser, kanskje ti ganger det mamma får i seg hvis hun drikker moderate mengder kaffe, sier Ådén.

Derfor ville hun undersøke om det er skadelig å drikke moderate mengder kaffe.

Ikke skadelig for fosteret

Adéns konklusjon er en oppmuntring til alle kaffeelskere blant de 60 000 gravide her i landet:

— I moderate mengder, det vil si 3-4 kopper daglig, er kaffe ikke skadelig for fosteret, sier hun.

Men hun tar et par forbehold:

Ulrika Ådén er høygravid og drikker 2-3 kopper daglig.Ulrika Ådén er høygravid og drikker 2-3 kopper daglig.

— Vi reagerer ulikt på kaffe. Det er store individuelle forskjeller på hvordan vi forbrenner kaffe. Men hvis mamma selv vil ha kaffe og ikke blir dårlig av det, så finnes det heller ingen risiko for fosteret, så vidt vi vet i dag, sier Ådén.

Hun legger til at det finnes imidlertid ingen sikre bevis på hvor mye kaffe som kan skade fosteret.

— Det er studier som tyder på økt abortrisiko de første tre månedene av graviditeten, særlig hvis mamma drikker mye kaffe, 5-8 kopper daglig. Men alt i alt har vi heller ikke der sikre bevis på at det er farlig, sier hun.

— Ja, jeg drikker kaffe

Konklusjonen er at gravide kaffedrikkere kan fortsatt nyte kaffen sin, så lenge det er i moderate mengder. Det er intet bevis på at koffeinet skader fosteret. Men de bør være noe mer oppmerksomme på antall kopper i begynnelsen av graviditeten.

Og husk at det er koffein både i kaffe, te og cola, så gravide bør ikke bare telle kaffekoppene!

Ulrika Ådén er høygravid. Drikker hun selv kaffe?

— Ja, jeg liker kaffe og drikker 2-3 kopper daglig, sier hun.

Lenker

Skrevet

Så tenke - alt med måte ;)

Men et par koppa kaffe og rundt 1 liter cola e nåkk helt ufarlig;) Særlig om man e vant til å drikke d fra før :)

Skrevet

He he, nei!! Eg er 3. gangs gravid, og det har skjedd det samme alle 3 gongene, kan drikke kaffi fram til veke 5-6, deretter er det full stopp, til godt uti 2. tri. Spyr i fleire dagar viss eg drikk kaffi!! Eg er ikkje spesielt plaga med kvalme. Så, kvar dag på jobb, heller eg kaffikopper ut i vasken, slik at ingen skal oppdage att eg er slutta med kaffidrikking ;)

Skrevet

Du er ikke alene, vanligvis drikker jeg rundt sju kopper om dagen og jeg sliter fælt med å legge om rutinene. Særlig siden jeg også er storrøyker fra før, og har pleid å drikke kaffe når jeg ikke kan røyke sigaretter.

Men nå har jeg gått til innkjøp av beste sort koffeinfri kaffe til espressomaskinen hjemme, og den er faktisk god. Dermed har jeg et godt substitutt, i tillegg til de lovlige to daglige kopper med koffein. Anbefales!

Skrevet

Jeg tror det må ha litt å si at du drikker mye kaffe før du blir gravid! Hadde du plutselig begynt å drikke masse kaffe eller brus når du blir gravid, at det kan være farlg da. Drakk masse kaffe når jeg gikk med de 3 første. Litt rart nå. Mistet lysten på kaffe dagen etter befruktning.. Og jeg startet morgenen med 0,5 liter kaffe. Nå drikker jeg kanskje en kopp i uka.

Jeg tror det er vanskeligere når du tenker at du må drikke mindre kaffe. Har du prøvd koffein fri kaffe?? Spør legen, de har gjerne fornuftige svar på en del ting:)

Skrevet

Ja! Jeg er ordentlig glad i kaffe, og klarer ikke holde meg til 2 kopper om dagen! Jeg har også lest at det er anbefalt max 2 kopper om dagen.. Men så leste jeg også at det ikke var noe å få panikk over, så lenge man drakk med måte. Man trenger jo ikke å drikke 4 kanner alene om dagen! Hehe, så jeg drikker det jeg føler for og tenker ikke noe mer over det :) Men overdriver ikke da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...