Gå til innhold

hjerte uro...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg ofte har en form for hjerte uro.. altså hjertet mitt dunker som om jeg er utrolig for noe,.. har sånn vær dag nesten..

hva kan det være??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er faktisk helt normalt, så det er bare å slappe av.

Hos gravide kvinner skal blodet inn gjennom livmorarteriene, gjennom livmoren og inn til morkaka. Oksygenet fraktes så videre, gjennom navlestrengens blodkar inn til fosterets hjerte, og derfra igjen ut til hver eneste celle i det voksende fosteret.

Det finnes en sentral pumpe i hele dette systemet og det er morens hjerte. Hun får heldigvis assistanse av fosterets hjerte nokså tidlig i svangerskapet, men allikevel påhviler det morens hjertepumpe å holde liv i totalt to vesener i 9 mnd., og belastningen som dette innebærer, øker på utover i svangerskapet.

Mens hjertet vanligvis slår 70 slag i minuttet, øker dette gradvis hos den gravide til ca 120 slag mot slutten av svangerskapet. Mengden blod som hjertet pumper ut gjennom hovedpulsåren stiger fra ca. 4,5 l til 6 - 7 l/min. For å få denne økte blodmengden gjennom systemet, er det ikke nok å pumpe raskere. Kraften i hver hjerteslag øker også. Trykket mot veggene i aorta blir derfor også høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...