Gå til innhold

Noen med tips til farsdagsproblematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten ulykkelig gutt som ikke får laget farsdagskort i barnehagen og som daglig vil at jeg skal kjøpe en ny pappa til ham. Det blir vanskelig for både mor og barn dette.. Jeg har forsøkt bestefar-kort som et alternativ, men det blir møtt med sinne. Avledning funker ikke, vi vender tilbake til dette temaet daglig. Jeg begynner å mislike mors- og farsdager intenst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så leit. Er pappa'n sin grav i nærheten da? Bruker dere å være der? Isåfall kan jo kanskje gutten få lage et kort som dere kan legge ved graven? Mor og farsdag er noe butikkene har funnet opp for å tjene penger, direkte unødvendig egentlig..

Skrevet

Det hadde vært et godt alternativ, men faren er gravlagt langt unna.. Vi besøker graven noen ganger i året, men det er for langt til at vi kan ta en tur på farsdagen.

Skrevet

Skulle akkurat til å foreslå det samme som CHM.

Eller dere kan kjøpe en heliumballong og sende kortet til han i himmelen.

Skrevet

Uff, så trist for gutten. Kan nesten ikke tenke meg noe verre enn å forklare et barn at mor eller far er borte.

En venn av meg og sønnen lager alltid morsdagskort som de legger på graven sammen med blomster.

Skrevet

tror han pappa er i himmelen, eller noe sånn?

da kunne han jo laget kort ogsendt me en ballong opp til himmelen..

eller satt kortet ved siden av ett bilde av pappa..

ellers har jeg desverre ingen tips.

Skrevet

Uff, så vanskelig...

Men jeg tror jeg ville latt han lage farsdagskort jeg. Kommer litt ann på hvordan dere prater om pappaen selvfølgelig, men om dere sier sånne ting som at han er i himmelen eller noe lignende så vil vel pappa "se" kortet og bli glad selv om han ikke får tatt det imot fysisk?

All mulig medfølelse til dere i denne problematikken, kan ikke være enkelt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Heliumsballong med kort var jo en kjempeide! Da får jo pappa kort likevel :o)

Skrevet

Gjør de det i barnehagen? Jeg trodde de fleste hadde kuttet det ut, spesielt om noen i barnehagen ikke har eller har et vanskelig forhold til en av foreldrene.

Naboen vår feira morsdagen, og besøkte graven med kort. Hva med å sende et kort slik noen kan legge det på graven? Eller henge det på en gassballong?

Skrevet

Gassballong med kort var en fin idé. Takk for forslag alle sammen :) Det er vanskelig å komme med gode idéer når det blir for sårt.

Skrevet

Hvor gammel er sønnen din, Teline?

Jeg ville (som andre også har nevnt) latt han skrevet et kort til ham likevel. Om dere har bilde av ham på en sjenk lagt kortet ved siden av, tent et lys og kanskje kjøpt en rose. Så kan sønnen din beholde rosen og kortet og legge det i en 'skatte' kiste hvor pappa får en oppmerksomhet på hans dag.

Jeg synes ballongen var en fin idè også. Men, tenker at det kanskje også kan bli forbundet med noe som forvinner (..som pappa). Om han hadde samlet på kortene (..og rosen) var det i hvert fall noe som ble med ham og som kan være minnerikt i livet fremover. Om ikke minst hyggelig å ha som barndomsminner.

Jeg skal vel ikke si det, men jeg blir veldig rørt. Merker jeg får litt klump i halsen. Samarbeider barnehagen med deg-/dere på slike dager? I såfall så synes jeg det, slik at det blir en god dag for din sønn og andre som ikke har fedre tilgjengelig også.

Skrevet

Jeg gikk i ei klasse der en hadde mistet faren sin, så vi laget aldri fars- eller morsdagskort.

Jeg tror jeg ville ha latt ham lage farsdagskort, og tent et lys på farsdagen, sett på bilder, og lest kortet høyt sammen med ham.

Og så ville jeg ha skaffet meg og lest boka "Pappaen min bor i himmelen" (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4395476), eller tilsvarende, og fortalt litt om hvordan pappaen hans var mens han levde.

Skrevet

Han blir fire nå straks. Så han er ikke så veldig stor når alt kommer til alt.

Din idé var også fin. Pussig hvordan jeg mister evnen til å se løsninger når det kommer til dette temaet her. Takk for medfølelsen :) Jeg har titt og ofte klump i halsen selv.

Skrevet

Dette er jo bare forferdelig trist, og tårene bare triller :(

Hadde en gutt i klassen min på barneskolen som hadde mistet faren sin. Vi lagde aldri farsdagskort. Synes det er rart at de gjør det i barnehagen når sønnen din ikke har pappa? Det er jo stygt gjort det da synes jeg, og egoistisk!

Mange gode forslag her, jeg signerer dem.

Håper dere får en fin dag tross alt.

Skrevet

Jeg ville forresten styrt unna bøker om himmelen og tilsvarende, med mindre det innebærer i deres religion og tro. Det blir bare mer forvirrende for barnet. Når det er så ungt er døden enda reversibel og de har ikke den forståelsen av hva døden innebærer.

Leste god og mye litteratur om dette da jeg skrev avsluttende eksamen om barn og sorg på mitt førskolelærerstudiet. Atle Dyhregrov (tror jeg han het) har forsket en del på dette. Fant mye lærerrikt og nyttig fra hans studier og bøker (artikler)

Skrevet

Jeg er ikke sikker på om boka er religiøs(trenger ikke være den "kristne himmelen"), men nevnte den fordi den er ny.

Det finnes en del bøker om sorg, og de bør nok testleses av en voksen før den brukes.

Skrevet

vi lager bestefarskort. og det går fint. men min har jo en far i livet da, så det blir sikkert litt andeleds. selv om far ikke får noe kort her heller.

hva med å lage et farsdagskort og legge på graven?

Skrevet

sorry. så nå at det ikke gikk. men ballong var jo en fin idee :)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt meg fri den dagen de lager kort, Tatt han med meg på kino eller hatt picnik på stuegulvet. Om du har mulighet jobbmessig. Fikk vondt i meg av å lese dette. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...