Gå til innhold

Barnevogn fire el tre hjul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny i gamet, hva er fordeler og ulemper ved henholdsvis fire og tre hjul? Er de med tre litt mer sporty?

Jeg bor i leilighet i byen og vil gjerne ha en lett og "urban" vogn, har fått anbefalt Bugaboo av venninner. MEN, samtidig er jeg glad i å gå i marka, og det blir mye trilling i slaps og snø på vinteren. Vet det går an å kjøpe vinterhjul til Bugaboo, er det noen som har erfaring med om de er bra nok? Funker Bugaboo ok i marka? Eller er den best til tørr asfalt?

Takk for svar ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke Bugaboo, men jeg har en trehjuling. Teutonia Spirit S3. Jeg var veldig usikker før jeg kjøpte vogn, hadde egentlig bestemt meg for en solid og god firehjuling, Emmaljunga, siden det kan være en del snø her. Så fikk jeg prøve en med tre hjul hos ei venninne, og da var jeg solgt :)

Blir mye trilling på kjøpesenter her da, men også i snø og slaps. Forrige vinter var det enorme mengder snø her, det var aldri noe problem å komme frem med tre hjul. Fremhjulet kan låses. Eneste problemet var store snøhauger og brøytekanter (de er dårlige på å brøyte fortau her) men jeg skulle likt å se den vogna med fire hjul som hadde klart det...:)

Tror størrelsen på hjula har mer og si. Små handlevognsvogn triller dårligere i snø enn større hjul.

Skrevet

Jobber på småbarns avd og har best erfaring med firehjul. Har selv kjøpt en emmaljunga modial duo. Men er så forskjellig hva vi liker. Har venninner som også jobber på småbarn og de liker best trehjulingene. Bare hvis du kjøper en trehjuling, kjøp en stødig en. Har oppelvd at vogner har veltet med sovende barn. Det har vært quinny vogner, men husker ikke helt hvilke modell. Men samme modell på de tre som veltet, forskjellige årskull.

Skrevet

Jobber i bhg jeg også,jeg liker 4 hjul best,greide å velte en 3 hjulsvogn med en unge i...4 hjul er lettere å trille synes jeg,3 hjul blir tungt å trille i snø og i skogen. Har selv kjøpt en simo,4 hjul:-) Lykke til med valget.

Skrevet

Har hatt to 3-hjulinger, generelt er de vel lettere enn 4-hjulinger. Husk på å sjekke det også, vekt på vogna!

Den første jeg hadde, en teutonia, 2003 modell, med to hjul bak og to foran som stod sammen (som en 3-.hjuling, kaller den derfor det..)var helt grusom, med to hjul foran kunne de heller ikke svinge, så måtte løfte opp eller dytte ned håndtaket i hver minste sving.. Fikk skikkelig vondt i håndleddene etter kort tid. Dessuten veide bare vognen alene ca 20 kg! Og det er aaaaalt for mye etter min mening.

Byttet så til GT safari med svingbart forhjul, kun sportsvogn dette her, men var suuuuper fornøyd. Eneste minus er at du kun må trille med ungen fra deg, litt trist:/

Vogna veide 12 kg- akkurat passe.

Skal kjøpe quinny freestyle XL denne gangen, man kan velge kjøreretning OG den er lett, ca 14 kg.

Jeg har ALDRI opplevd at vognen har veltet... For dem det gjelder må den ha stått veldig skrått eller at man ikke har låst forhjulet slik at den har "trillet" avgårde selv og veltet. de er generelt stødige. Og en "forlatt" vogn bør stå på flatt underlag uansett.

Lykke til!

Skrevet

Og husk dessuten også på at bagdelen kun skal brukes i maks 8 mnd- så er det sportsdel i mange år fremover;)

Skrevet

Hei!

Jeg har både Oth UJ og teutonia mistral, så jeg har erfaring med begge.

Jeg er superfornøyd med oth'en. Trehjulinger er mer ustabile, men min har ikke vært i nærheten av å velte noen gang. Selv med en jente som til tider har minnet mer om en apekatt ;) Men det er et absolutt must med store hjul og det må være mulighet for å låse forhjulet. Ellers blir det et herk å gå med i sne.

Mistralen er også veldig god. Jeg har brukt den som sove- og møkke-tilvogn. Er mye i skogen, var lei av å spyle av oth'en hver gang jeg skulle i ut i sivilisasjonen etterpå :)

Den er betydelig tyngre og mer tungvint å trille enn oth'en, men allikevel lett til å være firhjuling.

Hjalp det noe?

Skrevet

Hva med en TFK vogn....hørt mye bra om den og har kjøpt den selv. Utrolig god å håndtere med brems oppe på håndtaket som er kjekt å ha når man går tur i marka. Hjulet foran kan være vendbart eller sitte fatlåst..velger selv. Hjulene er også kraftige og store så de ikke settes fast i snø!!

Skrevet

Hei Timothy`s moster :o)

Hos oss i bhg så sto den i vognskjulet. Det er ett eget rom vi har for vogner.Helt rett gulv uten mulighet til å trille noen sted. Det yngste barnet vi opplevde det med var 11 mnd.Og det skjedde da hun sov. Burde tåle såpass syntes jeg. De to andre barna det skjedde med sov også, men de var litt eldre. Da det skjedde med hu ene sto vogna inne på ett stillerom.

Er helt enig i at en forlatt vogn på stå på flatt underlag uansett. Ser du skal kjøpe quinny, og siden det var det merket vi opplevde det med i bhg så ville jeg vært obs. Har også ei venninne som jobber på barnas hus, hun anbefaler den ikke pga den tipper lett. Hun har hørt flere histotier om det enn meg.

Sett ihvertfall hodet over det tredje hjulet, det kan hjelpe litt :o)

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en Brio sing Duo, er meget fornøyd med den..

Skrevet

Absolutt fire hjul.

Jobber i bhg å det finnes mange trehjulinger som har tippet overende. Har selv emmaljunga duo edge, kjempe fornøyd med den.

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage... 3 eller fire hjule er egentlig smak og behag.. Har kun opplevd en 3-hjuling som har veltet, og det var en quinny... ellers virker de fleste stødige..

Skrevet

Har hatt teutonia s3, men solgte den etter 2 mnd. Elendig vongn etter min mening. Jeg liker og gå mye turer når jeg har baby, og denne vognen var IKKE god på vinterføre. Den var veldig ustø, og skulle ingenting til før den veltet. Har en Simo kombivogn etter nr. 1, som vi kommer til å bruke til nr. 2 også. Den er stødig den! ;) Og ikke minst en drøm på vinterføre (selv høye brøytekanter)

Skrevet

Jeg har Simo Kombi og er super fornøyd med den.

Føler den er veldig sikker, komfertabel for barnet, god å trille osv.

Ikke noe problem på snø, gruss eller gjennom skauen.

Da sønnen min ble 6 mnd investerte vi i en Bugaboo Bee som "bor" i bilen og er mer til shopping og kjappe turer der vi ikke orker Simoen, for det skal ikke legges skjul på at den er tung å frakte med seg og tar en del plass i bilen:o)

Skrevet

Takk for mange gode svar, alle sammen. Får vel tenke litt mer på dette, og ikke minst gå i butikken og danne meg oversikt over hva som finnes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...