Kristi*trebarnsmor* Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Ingen jeg kjenner skjønner hva jeg snakker om når jeg sier at det verker i ribbeina og jeg har vondt nedover langs begge sidene av magen. Er det virkelig ingen andre som har vondt på den måten når de er gravide? Jeg hadde det slik forrige gang også, men da kom det (såvidt jeg husker) helt mot slutten. Nå er jeg 30 uker og har hatt det sånn i nesten en måned. Det kjennes ut som ribbeinsbuen blir presset utover og fra hverandre og det føles nesten som strekksmerter nedover sidene. Våkner kl 05.30 og får ikke sove lenger fordi det er så vondt... Det er også vondt å sitte for lenge. Noen som har det liknende? Finnes det noen råd? Tanken på å gå slik i over to måneder til avskrekker meg, og jeg håper virkelig jeg finner en type smertelindring for dette, for det er virkelig usannsynlig vondt...!
ღMaritpusenღ Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Jeg har lignende vondt iallefall.. Ømme ribbbein, men tror det kommer av at babyen begynner å bli såpass stor at den presser på de stakkars ribbbeina mine.. Pluss en del velrettede spark gjør vel også at de kan være ømme en stund etterpå. Har også vondt nedover magen på siden, som du skriver. Har spekulert ganske mye i hva det kan komme av - både tenkt på "voksesmerter" og kynnere (er førstegangs og spekulerer veldig på hvordan disse kynnerne kjennes ut).. Men tror det er muskulært - at jeg rett og slett blir stiv og øm fordi jeg bruker magemusklene på en annen måte enn hva jeg har gjort tidligere pga den store magen og bekkenløsning (som gjør at jeg har noen merkelige bevegelser innimellom). Vondtet kommer og går og er variabelt i styrke. Det er ubehagelig når det står på som verst, sliter med både liggestilling og sittestilling, men vil ikke gå så langt som å si at det er "usannsynlig" vondt. Jeg har ihvertfall slått meg til ro med at det mest sannsynlig er naturlig å ha litt vondt da det skjer store forandringer med kroppen i disse gravide tider.. Vi må vel bare ta til takke med litt lite nattesøvn og variable sitte/ligge/stå/gå - stillinger, og nyte sparkene og bevegelsene - og håpe de gode opplevelsene veier opp for de som ikke er like gode. Lykke til videre med svangerskapet! Er ikke lenge igjen nå! Er selv 32 uker og synes ukene flyr avgårde!
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 2. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. november 2009 Takk for svar Det er iallfall ikke kynnere jeg snakker om. Antakeligvis er det ikke det du kjenner heller. Jeg er andregangs og vet godt hvordan disse kynnerne kjennes ut Det merker sikkert du etterhvert også Det er heller ikke sparkene som er vonde.. Kjenner jo noen spark der av og til, som riktignok kan være ubehagelige, men dette er mere over alle ribbeina hvis du skjønner? Vanskelig å forklare... Magen vokste seg fort stor denne gangen, og har presset på ribbeinsbuen i flere mnd, så jeg vil tro at det er livmora som presser hele buen utover og at det er det som er vondt. Men hva kan man gjøre med det?? Hehe... Regner jo ikke med å få noen mirakelkur her inne, men greit å høre fra andre gravide Takk for svar iallfall Lykke til du også!
ღMaritpusenღ Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Ja.. Har hørt så mye om disse kynnerne så derfor tenkte jeg automatisk det i starten.. Men har hørt at kynnerne vil merkes mest i nedre del av magen, dette er ganske langt opp for min del. Derfor er det sannsynligvis ikke det her heller nei. Jeg kjenner også stor forskjell på selve sparkene i ribbbeina og dette vondtet. For når det sparker blir det veldig vondt der og da, men så letter det jo med en gang han er ferdig med å sparke. Er mere press der over tid, før det plutselig kan gi seg igjen - for eksempel ved at jeg finner en annen sitte eller liggestilling som er bedre. Men jeg vil beskrive det som mest ømt - derfor jeg tenkte det kan ha noe med "voksesmerter" eller ømhet etter at jeg har fått litt juling (krabaten er rimelig aktiv, kan man trygt si). Er spesielt "ille" når jeg blir sittende over tid, særlig hvis jeg blir sittende litt fremoverlent. For eksempel når jeg sitter ved pcn eller når jeg kjører bil.
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 2. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. november 2009 Da høres det ut som det er ganske likt det jeg har... Får håpe det ikke utvikler seg til noe mer enn "ømt" for din del da! Her starta nemlig dagen med snørr og tårer etter nok en vondt og "søvnløs" natt... :-/
ybab_07 gutt+twins i magen Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 JAA!! Eneste måte jeg kan beskrive det på, er som bekkenløsning i ribbeina. Kjennes rett og slett ut som at det utsettes for stort trykk. Er verst midt på, også noe nedover sidene. Veeeldig vondt og nyse eller hoste. Har hatt det siden uke 20 minst, men går med tvilinger da... Spurte på sykehuset sist fredag på kontroll, Og på ultralyden mente legene de fant forklaringen. Tvilling 2 lå veldig høyt oppe, og brukte ALL plass han kunne få. De mente at det var nok han som forårsaket disse smertene og trykket. Har ikke funnet noe som lindrer smertene. Ligge på rygg er det eneste, men det får jeg sinnsykt vondt i ryggen av igjen, så er liksom ingenting som funker. Blir litt engstelig med tanke på at det enda er 15 uker til termin og ungene skal bare bli større Kan bare forestille meg trykket på slutten
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 2. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. november 2009 Hehe.. "godt" å høre det er fler! Det høres ut som vi har det veldig likt ybab_07 gutt+twins i magen. Det hjelper mot smertene å ligge på ryggen for meg og, men det kan jeg ikke gjøre lenge, da jeg får pustevansker og blir svimmel av det... :-/ Herregud.. "bare å skyte og grave meg ned" sier jeg til samboeren min av og til...! Neida.. det skal vel gå seg til. Lykke til videre! Vi får bare håpe at det stagnerer etterhvert, og ikke blir verre og verre....! Hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå