Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Mi jente på 2 1/2 år er skikkelig trassig nå. Hun bare hyler og skriker når hun ikke får viljen sin. Klorer, kliper og biter meg hvis det er noe som går henne imot. ( dette gjør hun kun på meg heldigvis ) Det skal også nevnes at hun spiser dårlig og sover dårlig om natta. Vet ikke om det har noen sammenheng. hun har vært en del syk i det siste og har konkludert det med det. Men aner ikke hvordan jeg skal takle dette. Føler jeg har prøvd alt. Hun er ikke slik sammen med sin far . Han ser hvordan hun er hos meg og prøver å irettesette henne uten nytte han også. Føler meg som en dårlig mor som ikke klarer å takle den lille jenta mi. Hvordan takler dere trassen til de små? råd mottas med stor takk.
3småtroll♥ Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Det er desverre slik i perioder med de søte små Hemligheten som foreldre er å aldri gi seg! Det er heeeeelt vanlig at det er mamma som får gjennomgå mest, men det er som oftest fordi det er vi som er mest med de små. Det er også for at barna er tryggest på oss at det er hjemme de er mest trassige:) Noen tips fra meg; Velg dine krangler! Innse at for husfredens skyld så er det kanskje ikke nødvendig med alle "nei" som kommer i løpet av en dag.... Gi deg aldri! Om du har sagt nei så er det nei- uansett! Ros når hun hører og forklar på en fin måte når hun ikke hører.... Når trassen er som værst- prøv å sett deg ned på hennes nivå og si på en bestemt måte at det ikke er greit at hun gjør slik. Forklar henne at du blir veldig glad når hun ikke gjør slik Når du har snakket med henne og det enda ikke nytter så kan du overse henne. Jeg har blitt en mester i å lukke ørene;) Men ikke overse henne med en gang for da føler hun bare at du ikke bryr deg... Ellers er det nok bare å smøre seg med tolmodighet- det går over! Lykke til!
Pirkeanonym Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Dattera mi på 2,5 er skikkelig trassig for tiden. Det er umulig å få henne til å høre etter, det å hente henne i barnehagen er også en daglig kamp; hun løper en annen vei når jeg kommer for å hente henne, legger seg ned på bakken og skriker. De ansatte i barnehagen sier at hun er som en engel resten av dagen i barnehagen. Jeg kan tenke meg at min lille sta pike er sliten etter barnehagen, samtidig som at siden hun er så stille og snill av seg i barnehagen, så kan det tenkes at hun har en god del innestengte følelser når hun kommer hjem, for her er hun en meget bestemt pike. Jeg lar henne trasse litt, det er viktig for henne å få ut følelsene sine. Det er også viktig at hun får viljen sin innimellom. Jeg pleier å forberede henne på hva som kommer til å skje neste dag, og også iløpet av dagen, på den måten så er det ikke noe som kommer som noen overraskelse for henne. Det har hjulpet en stor del. Feks forteller jeg henne ved levering at jeg kommer å henter henne senere og da må hun være snill og komme med en gang for vi skal lage middag til far kommer hjem. Om kvelden snakker vi om at hun skal i barnehagen, hvem som skal levere, og hvem som skal hente og om evt vi skal finne på noe etter barnehagetid. Jeg setter meg også ned å snakker med henne, for hun forstår det meste, og jeg må forklare henne hva som skjer rundt henne. Det hjelper også på. Vi bruker også time outs når hun absolutt ikke hører etter og bare gjør motsatt fra hva vi sier. Eks kaste maten på gulvet. Dette er hvordan vi takler trassen nå, er også enig med de punktene over her:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå