Gå til innhold

Kan mannen min kreve særeie her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet han kan kreve skjevdeling ved evt skilsmisse siden han eide huset før vi ble sammen. Vi skal ikke skilles altså, men sliter litt, så jeg vil vite litt om hva han kan kreve.

Han hadde hus og lån på huset. Etter at vi giftet oss, refinansierte vi lånet, og det står i hans navn med meg som medlåntaker. Han har tjent mye mer enn meg, blant annet fordi jeg har vært student en del av tiden, og fordi jeg ikke hadde rett på mer enn engangsstønad da første barn ble født. Etter det har jeg brukt barnetrygd, kontantstøtte, siden lønn på husholdningen. Jeg har stått for 98 % av husarbeidet og barnepass. Lånet har alltid blitt trekt fra hans konto, men jeg har betalt mat om regninger. Vi har ikke hatt kontroll på hvem som har betalt hva, for vi har regnet mine penger som dine penger liksom.

Men hver gang vi krangler begynner han å snakke om at vi skal ha særeie, noe jeg føler er urettferdig. For jeg har vært med på å betale oppussing, regninger og bidratt mest i huset.

Hvis han for eksempel beholder huset, må han betale meg ut da? Eller har han rett på særeie, og kan han kreve at jeg skriver under?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere ikke hadde en avtale om særeie da dere giftet dere kan han ikke bare lage seg en avtale om dere skilles, da er det for sent...

Så sant dere ikke har en skriftlig avtale høres det i hvert fall for meg ut som om dere eier like stor del av huset, men jeg er ikke jus-utdannet...

Skrevet

Særeie må han vel kreve lenge før dere går fra hverandre.

Det må han vel sikre seg før du flyttet inn.

Jeg blir bare forbanna når jeg leser slikt. Hvem ønsker at partneren som har betalt og lagt ned mye jobb i hus og hjem skal stå på bar bakke hvis det blir samlivsbrudd?

Skrevet

Uansett om man hadde særeie eller ikke så beholder hver av dere det dere eide på det tidspunktet dere ble gift.

Så det han allerede eide i huset tar han med seg, men det dere har tjent på det siden skal deles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...