Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 da kan jeg stå som aktiv arbeidssøker på nav.. Og når jeg har dagmamma så kan jeg ta jobb på dagen. Jeg ringte og var glad og fornøyd for nå som jeg har fått dagmamma hadde jeg krav på noe økonomisk hjelp. Som trygd.... Men nei. Det hadde jeg ikke allikevel gitt.. Han hadde ikke hørt om noen som fikk trygd som var i lignende situasjon som meg.... Ikke får jeg dagpenger siden jeg tjente litt for lite i fjor (2000 kr) og sykepenger ikke regnes som inntekt.. Jeg var sykemeldt i forbindelse med graviditet og klarte ikke å gå de siste 4 mnd. Bokstaveligtalt altså. Så nå har jeg null i inntekt... Jeg hører stadig om folk som får trygd. Hvordan får man det? Jeg har ikke hatt inntekt på snart to mnder og sparepengene tar slutt om ca en-enogenhalv mnd.. Jeg søker de jobbene som er ledige, men har hittil ikke fått noe. Jeg har ikke noe i mot å vaske dasser så er ikke kresen på jobber. Jeg kjenner jeg får hjerte i halsen når jeg tenker fremover, selvom det bare er noen uker framover. Jeg får ikke sove om natten, jeg er konstant på jobb leting og føler at jeg må da klare og finne noe. Jeg har aldri hatt problemer med å finne og få jobber før. Huff, dette ble langt men måtte få det ut. Er det noen som vet noe om rettigheter ang. trygd og hva som må til får å få det? Er så urettferdig at jeg som har jobbet 100 % ikke får noe, mens ei som hverken har jobbet eller gått skole får 10 000 i mnd i trygd.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Har du mann/samboer? Det var litt vanskelig å forstå dette her. Hva mener du med det siste der? at du han jobbet 100% osv.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Sykepenger skal gi grunnlag for dagpenger. Man får ikke trygd uten videre, er det overgangsstønad du tenker på? Er du gift eller samboer?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Jeg har hatt stilling som er på 100 %, altså heltid. Men når jeg ble gravid var jeg veldig mye dårlig og dermed sykemeldt aktivt først også 50, også 80 og til slutt 100. Dermed har jeg ikke krav på dagpenger da sykepenger ikke gir grunnlag for det. Ja, har samboer, men etter alle regninger er betalt har sitter vi igjen med 2000 til mat, husholdingsprodukter som vaskemiddel, bleier, osv. Han tjener ikke akkurat fett i den jobben han har nå. Han jobber også i helgene når muligheten byr seg for det, men det er ikke så ofte..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Du er meg du for en tid tilbake... Jeg ble uten jobb, hadde en liten unge som samboer.. MEN hadde tjent pittelitt for lite til at jeg skulle få dagpenger, fordi sykepenger ikke ble regna med!! SYKT! Herregud halve tida gikk jeg på aktiv sykemelding og jobba meg mer sjuk! (var gravid) Håpløst... heldigvis fant jeg meg en ny jobb fort.. men lurer vel egentlig på om vi skulle sulta i hjæl om ikke?? Synd og si det men, i sånne situasjoner står du sterkere som alenemor! Sosialen er vel siste alternativ... for deg nå...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 hahaa jeg hadde ikke en liten unge SOM samboer... men liten unge OG samboer... haha hun over her...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 "Lønn et av flere grunnlag Hvor mye du får i dagpenger kommer an på grunnlaget ditt. Det er ikke bare arbeidsinntekt som teller som grunnlag, men også: dagpenger sykepenger foreldrepenger svangerskapspenger pleiepenger" http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=545242 http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger/1073744105.cms?kapittel=10 forstår ikke helt hvorfor de har sagt at sykepenger ikke teller.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Skal det det??? Saksbehandleren min sa at jeg måtte ha tjent grensen, altså 1,5 G også la de sykepengene i tillegg. Men i mitt tilfelle som ikke hadde noe valg enn å være sykemeldt så lenge i sv.skapet pga legens vurdering. Visst sykepenger gir grunnlag så er jeg jo mange tusen over grensen. Hvor finner man ut sånt? Tusen takk for svar
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Eneste tilbud jeg har fått er 300 kr dagen, men det forutsetter at jeg har ungen i barnehage da og at jeg må delta på ett kurs over 10 uker... Ikke har ungen vår fått barnehage plass og ikke blir det noe ledig før over nyttår.... Hva skal vi liksom leve av? Jeg blir helt sjokkert om sykepenger gir grunnlag for dagpenger. Hvorfor sier de på nav noe helt annet da Skulle tro de ga dagpenger av egen lønn.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Du kan jo ikke for at du ble syk! Skal ikke straffes for det. Ta og ring dem og hør. Du kan vel anke vedtaket.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Det som gir best resultat av arbeidsinntekt utbetalt siste avsluttede kalenderår, eller gjennomsnittet av utbetalt arbeidsinntekt de tre siste avsluttede kalenderårene før krav om dagpenger settes fram, pluss lønn fra arbeidsmarkedstiltak, nevnt i forskriften § 3-1, kode 141 A pluss folketrygdytelser nevnt i ftrl § 4-11 annet ledd, siste punktum, Sykepenger kodene 111A og 148 Dagpenger kode 147 Foreldrepenger ved fødsel og adopsjon kode 138 Omsorgspenger, pleiepenger og opplæringspenger kode 148, Hva betyr Sykepenger kodene 111A og 148?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Tror det er sånn at du må ha tjent 1,5 G for å ha krav på dagpenger, men hvis du har det så tar de med evt sykepenger i beregningen av hvor mye du skal ha.... Har du sjekket med sosialkontoret? Du skal vel ha livsopphold om ikke annet..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 De sa bare at det var ikke dems skyld at jeg var syk og at det ikke var noe vits i at jeg klagde. Jeg kunne jo alltids gjøre det, meeen, det var jo ikke noe vits da.... I følge dem. Nei, nå skal jeg ta kontakt med advokat og se hva jeg egentlig har krav på og hva jeg kan gjøre. Jeg håper inderlig jeg får en av jobbene jeg har søkt på, for jeg orker ikke være i nav's system lengere.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Ja, de kan ikke og vil ikke hjelpe før vi har solgt bilen vår... Noe som er helt latterlig med tanke på at samboeren mister jobben om han ikke har bil..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #15 Skrevet 2. november 2009 er det rart det er så mange alenemødre sier nå bare jeg....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #16 Skrevet 2. november 2009 De legger nå godt til rette for at det økonomisk sett skal være en fordel å være alene. Ikke at aleneforeldre får så mye, men man får jo null når man er gift eller samboer, selv om ektefelle tjener lite.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Det dere tydeligvis ikke tenker over, er at aleneforsørgere ikke har en partner som får inn penger. De har som regel mindre enn par. Og det er fåtallet av enslige forsørgere som kun lever på trygden. De aller fleste er i aktivitet. Der er faktisk krav til enslige forsørgere, også. Tro det eller ei. Og om 12-15 000 er så mye å skryte av når du skal klare alle utgifter alene, så værsågod. Prøv det. Jeg anbefaler det på det varmeste, en blir både rik og fet, og har tusenvis av kroner etter at boutgifter og regninger er trukket fra. Sant?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 blir vel det snart. Forholdet skranter og dette hjelper desidert ikke på. Men om jeg blir alenemamma får jeg vel bare barnebidrag pluss barnetrygd ?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #19 Skrevet 2. november 2009 Med 15000 i mnd i inntekt hos mannen min og barnetrygd i inntekt for meg, fikk vi fremdeles ikke rett på noe stønad. Ikke fikk jeg hjelp til å skaffe jobb heller. Ikke fikk vi barnehageplass. For oss hadde det lønnet seg å separeres. Nav kan være utrolig vanskelige. Jeg måtte flytte hjem til min mor en stund fordi jeg kunne få en jobb hos henne, og det var tre timer borte. Nav mente jeg kunne pendle, selv med to barn under ett år.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #20 Skrevet 2. november 2009 Ja, det var derfor jeg skrev 12-15 000. Overgangsstønad(skattepliktig) er for full stønad kr 11965 pr mnd, og reduseres om du har arbeidsinntekt. Varer kun i 3 år. En ekstra barnetrygd i forhold til antall barn(et barn er da ca 1900). Bidrag, tja...... hva tjener mannen? Det må jo være lite om dere har så drålig råd? Og da blir det ikke så mye. Tror gjennomsnittet er 1000-2000 et sted. så da blir det rundt 15-16 000 med full støtte før skatt, ja. Og av dette skal alt betales........ Alene. værsågod!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #21 Skrevet 2. november 2009 Kremt kremt altså... Vi lever på 15 000 nå vi... Og her i huset er vi 3 stk som skal forsørges av det. Helt ærlig tror jeg ei alenemor med ett barn kommer bedre ut med 15 000 enn det vi gjør! Men om man er sykemeldt 50 % eller 100 % i 8 mnd også blir arbeids ledig, da har man ikke krav på noe da. Hmm. Pussig at man blir straffet for at helsen ikke holder alltid.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #22 Skrevet 2. november 2009 Hei! Jeg synes dette høres veldig feil ut jeg. Kan du ikke heller fortelle hva du hadde i lønn sist år og de tre siste årene. Og legg med hva du hadde i sykepenger. Har dere søkt om bostøtte? Jeg tror nok det skal finnes en løsning for dere. Det finnes alltid en løsning, men nav er ikke alltid stedet å finne løsningen på. Mange kundebehandlere vet ikke hva staten faktisk tilbyr, da de som f.eks jobber med søknader for dagpenger ikke har satt seg inn i andre regelverk. Jeg søkte om svangerskapspenger i høst og hun som tok imot papirene hadde aldri hørt om det før.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #23 Skrevet 2. november 2009 Folketrygdloven setter opp kravene til dagpenger. Det kreves at du enten hadde minst 1,5G i arbeidsinntekt i 2008, eller at du i perioden 2005-2008 hadde minst 3G i arbeidsinntekt. Husker ikke helt G, men i underkant av 70 000 vel? Det vil si at du må ha tjent ca 210 000 kroner tilsammen i de tre årene 2005-2008. Sykepenger regnes ikke med når man beregner minstekravet, men vil være med i grunnlaget hvis du først har rett på dagpenger. Folketrygdloven § 4-4. Krav til minsteinntekt For å få rett til dagpenger må medlemmet a) i det siste avsluttede kalenderåret før det søkes om stønad ha hatt utbetalt en arbeidsinntekt som minst svarer til 1,5 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet, eller i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene før det søkes om stønad ha hatt utbetalt en arbeidsinntekt som minst svarer til 3 ganger grunnbeløpet på søknadstidspunktet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2009 #24 Skrevet 2. november 2009 300 kr dagen er 6000 i måneden. bedre enn ingenting, samt at du kvalifiserer deg til å få deg en ordentlig jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå