Gå til innhold

Noen som IKKE vil ta vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har bestemt seg for IKKE å ta vaksinen, og i tilfelle, hva er grunnene deres for det? Jeg er fortsatt så i tvil, klarer ikke å bestemme meg, og tiden går jo. Jeg er i uke 36 nå, og hadde egentlig bestemt meg for ikke å ta den, og heller være forsiktig og holde meg mest mulig hjemme disse siste ukene. Men jeg kjenner at jeg er redd og bekymret for å bli syk allikevel, og alle skriveriene i media går inn på meg. Så nå vurderer jeg å ta vaksinen. Men jeg lurer jo også på hvorfor land som usa, Tyskland og Frankrike IKKE vil gi denne vaksinen til gravide, de må da vel ha gode grunner for å ta en slik avgjørelse?? Aner ikke hva jeg skal gjøre, og mens jeg sitter på gjerdet og ikke klarer å ta en avgjørelse går jo tiden... Sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ta den, men tok den allikvel på torsdag etter sterk oppfordring fra jordmor. Holdt på å bli gal av all motstridende informasjon i media, og føler egentlig bare lettelse nå når jeg har tatt den. Jeg er 39+3 forresten.

Skrevet

jeg har det akkurat som deg. Er i uke 30 nå, og sitter liksom på gjerdet og venter på noe...vet ikke helt hva jeg venter på,kanskje at de gravide som har tatt vaksinen får bivirkninger ingen hadde rekna med slik at de IKKE anbefaler vaksinen for gravide? jeg sjekker nyheter hver dag for å se hva som skjer ute i verden, for som deg så lurer jeg virkelig på hvorfor i all verden man i Norge sier at denne vaksinen er trygg som banken, samtidig som andre "oppegående" land ikke anbefaler den for gravide...hva vet de i Norge som de andre landene ikke vet?

så jeg sitter også her på gjerdet og venter på et eller annet...

Skrevet

Jeg ønsker ikke å ta den. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg kanskje tenkt annerledes, for da er et bare meg det går ut over dersom den viser seg å ha ettervirkninger. Nå har jeg også et barn i magen som risikerer å bli påvirket dersom den gjør skade.

Har ei på snart 2 år, hun går i barnehage halv dag, så risikerer at hun blir syk og drar hjem smitte, så er jo litt utsatt. Kan liksom ikke ha henne hjemme 2,5 måned frem til fødselen heller(er 30 uker), da blir hun gærn, må jo få leke og herje med andre ban, ikke tasse hjemme med sin gravide og syke mamma(kvalm, slapp, trøtt) Har ingen bekrefta tilfeller av smitta i barnehagen, men to ansatte er hjemme med symptomer nå fikk jeg vite idag, og de får ikke komme til lege, men jeg regner med det er svineinfluensa.

Noen av barna til mannen min sine kolleger har også fått s.infl., så han kan like gjerne dra hjem smitte han også, men han jobber mye hjemmefra for tida, det hjelper.

Nei, jeg vet ærlig talt ikke. Legen min vil jeg skal ta den, men jeg har foreløpig nekta. Tenker at jeg ber om en resept på Tamiflu eller Relenza og lar det stå til med å risikere å bli syk. Jeg er ikke av det hysteriske slaget, men klart man lar seg påvirke av medias opphausing og alle formaninger for og imot...

Ikk lett å vite hva man skal gjøre, gitt.

Skrevet

Jeg skal ikke ta den selvom jeg tilhører to risikogrupper, jeg klarer rett og slett ikke stole på FHI. Jeg vet ikke hva den kan gjøre med meg eller barnet mitt (er i uke 31), så jeg velger (enn så lenge) hvertfall å la være å ta den

Skrevet

jeg var hos jordmor i dag, og mer nøytral går det nok strengt tatt ikke å være. hu veide for og i mot og sa det var opp til meg. jaja, nå er jeg like langt. sitter å gjerdet å venter jeg og, på et eller annet. mest sannsynlig på at svinet skal forsvinne fordi så mange har hatt influensaen eller tatt vaksina :-) For hvis alle andre tar den, så slipper vi gravide :-)

Skrevet

Jeg har ikke tatt den og skal heller ikke ta den så lenge jeg er gravid. Var på kontroll på Ullevål på fredag og snakket med en veldig hyggelig lege der. Jeg er 41 uker på vei i dag og siden det tar (i følge legene) 1 - 2 uker før man er immun ser jeg ingen grunn til å utsette meg eller baby'n for evt risiko.

Det sagt, så har dette vært utrolig vanskelig å ta stilling. Kjenner at jeg føler meg både nervøs og engstlig. Ikke akkurat en gor oppladning til fødsel.

Skrevet

Huff, ja jeg er fortsatt ikke noe klokere. Var hos jordmor i går, og hun virket småsjokkert over at jeg ikke hadde tatt den... Det føles ikke noe særlig, men samtidig må de jo respektere oss som da bestemmer oss for ikke å ta den. I dag har jeg tenkt at jeg IKKE vil ta den, men i morgen kan jeg jo være like usikker igjen, er litt sånn annenhver dag det her :/

Skrevet

I hjembyen min var det vaksinasjonsdag av gravide i dag, og jeg var ikke der. Regner med at jeg kommer til å føde enten i løpet av helga eller rett over (blir satt i gang på mandag dersom ingenting skjer før) og selv om mulige reaksjoner sannsynligvis ikke vil være alvorlige, vil jeg rett og slett være i best mulig form til fødselen. Samtidig tenker jeg at det ikke er noe vits i å risikere noe når det bare er snakk om dager. Jeg er i risikogruppen uansett, så jeg vil ta den etter fødselen. Men ikke nå.

Skrevet

Jeg skal ikke ta den og er heldigvis ikke i tvil heller, hadde bestemt meg med en gang jeg hørte om vaksinen. Jeg er generell skeptisk overfor vaksiner, og har lest masse når min første jente skulle få diverse vaksiner. Og så er jeg fra Tyskland og har kanskje litt lettere med å forholde meg til rådene som gis der. Vet ikke, har i hvert fall aldri vært i tvil, og hver eneste tilfelle hvor folk får alvorlige skader eller dør av vaksinen bekrefter bare det.

Har jobbet i barnehage til jeg ble sykemeldt, der ble flere ansatte smittet, men i av hverandre.... så jeg tenker, så ekstrem smittsom kan den heller ikke være hvis man passer litt på. Barn ble heller ikke smittet av de syke ansatte (skal jo være smittsom allerede 10 dager før symptomer kommer).

Videre har jeg et godt immunforsvar, har aldri hatt lungebetennelse før heller ikke noe anna influensa, så jeg stoler på kroppen min. Er lettere det enn å stole på helseindustrien som tjener masse penger på den frykten de sprer. (hvorfor er det ingen tall om hvor mange gravide som har hatt influensa men ikke ble alvorlig syk???)

Skrevet

Det var jo faktisk artikkel om det i går :-) Hun som ikke hadde merket at hun hadde det i det hele tatt :-) Godt å se :)

Skrevet

Jeg er 35+2 og har ikke tenkt å ta vaksinen. Jeg synes det er skremmende å ta noe som ikke er ordentlig utprøvd, og leger og helsepersonell vet jo altfor lite om dette. Jeg tror det er tryggere å la vær så lenge man ikke er i flere risikogrupper enn at man bare er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...