Gå til innhold

Sove på magen (babyer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sier jo at når babyen snur seg selv kan den få bli liggende på magen om natten. Er det noen som vet om dette gjelder uansett alder på babyen? Og har det noe å si hvor sterk de er? Har en på 2,5 mnd her som er laaaangt over på siden nå, så blir ikke overrasket om hun er helt over på magen om et par uker, men hun er også veldig sterk. Løfter både hode og brystkassen opp fra underlaget når hun ligger på magen (og kan su hode så mye at hun kan se på skrått bak seg om hun vil), hviler på underarmene og kan også strekke seg litt ekstra opp ved å støtte seg på ene hånden. Om hun nå snur seg over på magen en natt, er det ok å la henne bli liggende da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syns jeg er skumle saker.. Min ligger på siden å sover og det er ikke akkurat anbefalt det heller. Men hva skal man gjøre? Jeg snur henne på ryggen når jeg legger meg hver kveld, men det går vel nøyaktig 3 sekunder før hun er tilbake.

Jeg nekter å ta på lillemor sånn stroppesystem så hun ikke får snudd seg, så da er det vel bare å la henne ligge? Nå er min over 6 mnd da, så er litt annerledes...:/

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke er ok. Hva med å kjøpe en sånn pose som mange bruker til babyer som snur seg i senga? Er det babysafe de heter tro?

Skrevet

Vi har pose, men jeg vet at på guttene i hvertfall var ikke den til noe hinder.

Skrevet

Jeg har samme problemet, og brukte babysafe med de to første gutta. Nå er tvillingene så sterke at de snur seg på magen og foretrekker det. Jeg skal lete fram safen så lenge de er under 6 mnd, men aner ikke hva det "riktige" er.

Skrevet

Etter å ha hørt om flere babyer på rundt 8-10 mnd som har vært funnet livløs på magen så hadde jeg aldri turt å la mine bli liggende på magen. :o(

Skrevet

Men de snur seg jo hele tiden når de først begynner? I hvertfall har mine gjort det, så de to yngste var vel 4-5 mnd når de begynte å sove på magen deler av natten fordi de snudde seg når jeg sov. I pose. Har det ikke noe å si at de klarer å løfte hode godt opp selv da?

Skrevet

Hvorfor nekter du å bruke "sånn stroppesystem"?

Gjør du det i bilen og? :-)

Skrevet

Tydeligvis ikke, siden store babyer har dødd i krybbedød, liggende på magen. Jeg tok ikke sjansen på å finne ut om det hadde noe å si. Tenker ihvertfall at unger under 6 mnd SKAL sove på ryggen, men egentlig opp til de er 1. år.

Skrevet

Men det er jo umulig å gjennomføre da uten å binde/stroppe fast, og det er i hvertfall helt uaktuelt for meg, er viktig å kunne ta babyen opp av sengen i løpet av sekunder for min del i tilfelle brann, de setter gulp fast i halsen el. Får vel bare satse på at ny madrass, ikke røykende foreldre, passe temperatur osv gjør nytten som beskyttelse.

Skrevet

Jeg hadde ikke stroppet fast ungen i allefall. Min minste sov på magen fra hun var nyfødt pga mye magevondt/kolikk. Hun roet seg og sov i allefall når hun lå på magen. Var bare spetakkel når hun lå på ryggen.

Begge mine har fått lov å ligge slik de vil når de begynner å snu seg. Og å stroppe fast ungen som er opp mot 1 år syns jeg er hysterisk.

Skrevet

Jeg nevner det igjen; selv om det koster litt er det utrolig deilig med pustealarm. Da slipper man å bekymre seg, den blinker grønt for hvert åndedrag, og registrerer den ikke pust/bevegelse i 20 sekunder går en høy alarm. (Har fått testet det ganske ofte når vi har glemt å slå av alarmen før vi har tatt opp nurket). Alarmen går også hvis pusten blir veldig rask eller uregelmessig. Dette er samme type som brukes på sykehusene for premature. Koster 1900 ny, men fås også brukt på Finn. Heter Babysense.

Jeg synes ihvertfall det er lite penger sammenlignet med mye annen skit man kjøper til babyer, egentlig merkelig at ikke flere har dette. Man slipper å bekymre seg, pluss at mange babyer sover mye bedre på magen. Tenk deg at noen skulle komme og snu deg rundt hver gang du krøllet deg sammen i godstillingen :)

Skrevet

Jeg synes og babyer burde sove på rygg lengst mulig. Når min var 6 mnd hendte det til og med da at jeg snudde henne selv om hun kunne rulle selv.. Først nå når hun nærmer seg 10 mnd slapper jeg mer av og lar henne sove på mage, for hun snur seg uansett. Husk at de puster mye tyngre når de ligger på mage, og jeg mener å ha lest at små babyer kan glemme å puste når de ligger på magen? Det er litt creepy.

Skrevet

Nå har jeg aldri sett en slik pose.

Men er mye mer skeptisk til å stroppe fast en unge enn at de skal snu seg.

De fleste som blir funnet død på magen er sjelden død av selve mageleie men hellet at det er for mye greier i senga som

har kvalt de. Jeg har ikke en bamse i senga. Og bruker små dyner. Redd for store dyner i starten og. Og jeg hadde vært livredd for at en unge skulle vikle seg inn i en slik pose. Men at det snur seg selv til mageleie synst jeg er greit. Så lenge de har et stramt laken fritt for kosekluter, puter osv.

Skrevet

Ja her er det sprinkelbeskytter, laken og dyne i sengen, ikke noe mer. En liten babydyne. Hender hun får en koseklut når hun skal sovne om kvelden, men denne tar jeg bort igjen når hun er sovnet skikkelig. Er vel uasett ikke nødvendig å male en viss mann på veggen nå, hun snur seg jo ikke enda og selv om det ser ut for å være like om hjørnet kan det jo enda ta litt tid.

Skrevet

Jeg har aldri latt noen av babyene mine sove på ryggen,pga at de kan jo kveles av gulpet også.Jeg har latt dem ligge på siden.Moren min også gjorde det slik med alle sine 4! Vi har også begge pleid å ha en liten babydyne eller ett teppe godt rundt barnet så det ikke tippet rundt!

ikke helt oppi ansiktet selvfølgelig,men litt lengre ned.

Det funket alltid!

Skrevet

Sovekjolepose er anbefat foran dyne, i alle fall i USA. Jeg var svært skeptisk før jeg såg babydan sin pose. Vi brukte den til små babyer, og de merker jo ikke at de sitter fast. De kan snu seg over på siden, men ikke helt rundt. På eldre barn har jeg ikke erfaring med babysafe. Årsaken til at babysafen har et dårlig rykte er jo at store barn har snudd madrassen over seg siden en kan faste reimene fra posen under madrassen. Nå anbefaler de å knyte den fast, og mange har et klikk system på sidene slik en raskt får barnet ut av selen.

Jeg klarer ikke å sove når mine små på 3 mnd. snurrer rundt på magen ved første anledning, men når de er over 6 mnd. er det greit for meg.

Skrevet

Fant min gutt (5mnd) med stroppene på kryss over halsen og han laga nesten ikkje lyd, var bare tilfeldigt jeg gjekk inn til han... må si dette er for 10 år siden med da en arva pose, så kan godt vere utstyret er bedre i dag.... men er mitt oppi det nå med ei datter på 5 mnd som snur seg på natta, hu lager heldigvis lyd så jeg går inn og snur hu, og vi søv videre....men ingen enkel sak dette nei.....

Skrevet

Det høres ut som en dårlig pose. Bindes den fast i sprinklene og så i bunnen er jo det fysisk umulig å snu seg. Vår nesten 2 åring prøvde lillebroren sin babydan pose og den holdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...