Neijasså... Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Er det bare jeg som bilsikringsnerd som reagerte på Linus i Svingen i går? En haug med unger sittende løst på lasteplanet til en pick-up som råkjørte. Ok, innser at historien nok hadde måttet lide litt dersom pick-upen måtte byttes ut med en minibuss med plass til alle ungene og at "gjemme-seg"-momentet ville tape seg litt hvis ungene måtte spenne seg fast i sine godkjente beltestoler uten at sjåføren så dem, men likevel, da? Måtte vel gå an å unngå hele sitte-på-lasteplan-delen? Å dømme etter hvor godt Linus slo an her hjemme i går så er det nok en god del barn som kommer til å spionere de neste dagene, men akkurat det å snike seg opp på lasteplan håper jeg ingen barn tar etter. NRK er irriterende dårlige på bilsikring, altså! I en reklame som gikk for Kometkameratene i sommer så satt det to jenter bak i en bil der i hvert fall den ene av dem hadde brystselen under armen. Stønn...
Gjest Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Også kan man dø hvis man brenner seg på brennesle. Fikk en hysterisk fireåring på fanget. Ordet "nesten" kom så sent at sønnen min nektet å tro på det. Hurra. La oss skape fobier tidlig Jeg reagerte også på at de satt på lasteplanet, og at de slår hverandre til de blør. Ellers synes jeg Linus i svingen er ok, spennende og orsot for en fireåring hvertfall. Kanskje litt for spennende. Men hvorfor er det bare lett sinnsyke foreldre i serien?
TøffiTrynet☠ Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Seriøst?? Her satt vi klistra til skjermen hele familien, inkludert minstemann på 2,5.... Det er bare film!! Underholdning!! Det er vel noe av det første mine barn lærer når de begynner å se på tv... Det er ikke på ordentlig!! Sorry altså, men jeg blir bare så utrolig provosert over all klagingen over "politisk ukorrekt" barne-tv. Det er vi voksne som oppdrar barna våre til å ta riktige valg, -IKKE barne-tv!!! Hurra for Linus i svingen!
MintCondition Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Å herregud, sitter dere virkelig og ANALYSERER barne-teve? I så fall; hvor sannsynlig er det at Små Einsteins kan fly rundt i romskip? Hvor ubehagelig er det at hun kapteinen i Kometkameratene får døra i huet hele tiden? Og tenk at de bare kan KOMME ned på jorda vår da, huttetuuuu! Tenk på Reven Rappo, liiiivsfarlig! Hurra for Linus i Svingen sier jeg også.
Gjest Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Analyserer? Det er en vesentlig forskjell på å observere handlingen og å analysere den Makan til useriøse svar., Kriiiisee altså, noen har observert at de sitter på et lateplan, gud altsååååå. Tenk at man har en tanke i hodet om barneTV!! Er det muuuliiig`? Jeg blir helt matt. Personlig synes jeg Linus i svingen er ålreit, sønnen min elsker det, Man kan faktisk fint obserevere ting man tenker ikke er optimalt uten at man dermed krisemaksimerer noe som helst. Er det mulig..
Let's hear it for the boys! Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Hahaha. Takk for en god latter tidlig på kvisten
blåbæret Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Linus er kjempe gøy og vi gleder oss til julekalenderen! Hadde jo ikke vært spennende om ikke ting så ekte ut. Og barna lærer fort at nesten kommer, min ler før det kommer nå av den hysterisk mammaen! Kjøp jul i skomakergata på dvd og se hvor lenge barna deres gidder å se.... Husket faktisk ikke selv at det var så kjedelig, det ødela nesten min gode nostalgiske følelse av å se den igjen i voksen alder...
Neijasså... Skrevet 2. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. november 2009 Nei, kriiiise, altså, huttetu! Noen som kritiserer Barne-TV! Jeg anser det som vesentlig mer sannsynlig at et barn vil herme etter Linus & Co og sitte løse på et lasteplan enn å skaffe seg et romskip og fly verden rundt med det (skulle de derimot få tak i et slikt romskip og lære seg å fly det så håper jeg de fester setebeltene, det er Små Einsteins flinke til ;o). Og MintCondition - ser du ikke forskjellen mellom at NRK viser barn som gjør direkte farlige og ulovlige ting kontra at Kometkameratene får døren i hodet så sier det vel mest om deg...
Anne-B. Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Når man ser sånt på tv, så sier man i kraft av å være forelder, at "Det der er ikke lov! Det var ikke lurt av dem, de kan jo falle av og slå seg veldig!" Og angående det med nesler, så gjør man det på samme vis. "Nei nå tuller den mammen fælt, man dør ikke av brennesler, men det svir litt." Man må alltid forklare. Som foreldre kan vi gi en slags bakgrunnskommentar til det ungene ser på tv. TV trenger ikke å være kun passiv underholdning, det kan også være noe som kan oppfordre til diskusjoner hjemme. Oppførselen til Børre i gårsdagens episode er et glimrende eksempel på det. Hvorfor er Børre slem?
Gjest Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Selvsagt forklarer man. Likevel er det sånn at noen barn vil prøve ut ting. En gutt jeg kjenner stod for et par år siden med et laken over hodet på taket. Det hadde han sett på TV. Foreldrene der er bevisste og oppegående. Det er bare sånn at noen barn er mer utprøvende, mer fantasirike og mer grensesprengende enn andre. Da kan du forklare til du blir blå i trynet, men du har faktisk en liten Emil
Gjest sug lut Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Så da kan de ikke se Emil, Marikken, Tjorven (tenk, de leker ved vannet uten tilsyn!) eller høre om sine foreldres oppvekst pre-barnesikring? At jeg satt i en lenestol på et lasteplan da vi flytta i 1970 er fortsatt en god historie uten at ungene nødvendigvis gjentar den.
TøffiTrynet☠ Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Jada... Men det er jo fremdeles bare barne-tv da... Og som Ane-B sier: Det er et glimrende utgangspunkt for gode samtaler i etterkant... Min 6-åring er faktisk veldig opptatt av nettopp hvorfor Børre er slem... Og der er ingen kriiiiise for meg at dere kritiserer barne-tv altså! ;p Ble bare litt overrasket jeg da.. Over ting man skal reagere på. Men, for all del, vi har alle forskjellige meninger. Og det er jo flott!
Gjest Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Selvsagt ser vi det. Men for foreldrene til nevnte barn over er det meget krevende. Poenget mitt er at unger er forskjellige, så hva man stusser over, eller fester seg ved vil være variabelt. Igjen, personlig synes jeg Linus i svingen er ålreit.
Neijasså... Skrevet 2. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2009 Joda, selvfølgelig kan de få se Emil, Marikken og Tjorven. ) Og har selv historier om da vi lå løst baki bilen på vei til og fra ferie, samt sittende bakpå traktortilhengere eller da jeg kjørte traktor og ikke nådde ned til pedalene selv, og dermed holdt på å kjøre i elva. Disse skal barna selvsagt få høre, men da også med forklaring om at dette egentlig ikke var veldig lurt... Og enig med AnneB i at man selvsagt skal se barne-TV sammen med barna og forklare. Men - enkelte barn vil nok ikke være helt fornøyd med forklaringen og vil teste ut selv.
Gjest Morn du Skrevet 2. november 2009 #15 Skrevet 2. november 2009 Men alle hadde i hvert fall sykkelhjelm på seg da de syklet:)
MintCondition Skrevet 2. november 2009 #16 Skrevet 2. november 2009 gnu: "sier mest om meg"? Skjønner du virkelig ikke poenget?
Thunderstruck Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Linus i svinger er topp barne tv for barna!! Det ble da folk av oss som vokste opp med Pippi og Emil også!!! Herreguud,slapp av...!!!!
Raych Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 Vi har ikke sett Linus i svingen tidligere, men husker at vi så jul i svingen for 2 år siden.... Den serien synes jeg var elendig. Det må da gå an å lage julekalender uten at alle barna skal være frekke, både mot andre barn og voksne, lyve, stjele osv. Dessuten var de voksne i serien like ille. Her var det lurin, lyving og frekke kommentarer fra alle hold. Jenta vår var for liten til å skjønne så mye av det da, men i år får hun det vel med seg....
Gjest Skrevet 2. november 2009 #19 Skrevet 2. november 2009 Ser ut som om du er den som trenger å slappe av
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 2. november 2009 #20 Skrevet 2. november 2009 Da må du ikke ta med barna på Knerten filmen:-)
Mom2Two Skrevet 2. november 2009 #21 Skrevet 2. november 2009 Haha, jeg VISSTE at noen kom til å lage et innlegg om de usikrede barna på lasteplanet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå