Gå til innhold

Ull til babyen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er så heldig at vi har fått låne av flere vennepar. har minst 6 ullbodyer med lang arm og 4 ullbukser. hvis vi skulle kjøpt hadde vi sikkert kjøpt ett sett i minste str og 2 sett i neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt mange bodyer ca 6 i str 50 og det samme i str 56. Alle sier at babyen vokser så fort og at man ikke skal kjøpe så mange i de minste str. Problemet er HVA er mange?? Dette er min baby nr 1, og jeg har ingen anelse hvor mange bodyer, nattdrakter m.m man behøver!!

Jeg vet at str 50 brukes ca maks 2 uker og str 56 litt lengre. Jeg tenkte at dersom jeg hadde 5-6 strømpebukser, bodyer og nattdrakter i str 50 og 56 så bør vel det holde? Hihi...føler meg helt grønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt 6 ullbodyer og 5 strømpebukser, så har visst svigermor kjøpt to strømpebukser... jeg har kjøpt noen i str 56 i joha ull, de er ganske små i størrelsen, og 2-3 stykker av hver i janus ull, men høy hals åp bodyen, disse er ganske store i størrelsen og varer dermed lengre... tenkte jeg skulle kjøpe to nøstebarna ullfrotte pysjamaser... får sikkert en del og, så får jeg heller kjøpe mer... men hvis det blir flere klesskift for dagen tenker jeg at 6 bodyer er lite??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i klesbutikk hvor vi selger baby,- og barneklær. Det som er viktig å tenke på i forbindelse med ull er om det er allergi i familien. Hvis det er det vil jeg ikke anbefale å kjøpe så mye ull før fødselen, da babyen ofte er allergisk mot ull. For at ullen skal bli så myk som den er til babyer bruker de et stoff som svært mange små barn ikke tåler. Jeg har kjøpt èn bukse i str. 50 for å prøve når hun kommer til verden. Hvis det går bra går jeg ut og kjøper bodyer og strømpebukser i ull. Hittil har jeg kun kjøpt alt i bomull for å være på den sikre siden.

 

I tillegg vil jeg ikke anbefale å kjøpe noe særlig med klær i str. 50. Kjøp gjerne et par bodyer og strømpebukser til å ha med på klinikken. Men om babyen din er 52 cm når han/hun blir født vil disse klærne være for små. De passer kun opp til 50 cm. Kjøp heller str. 56 og brett opp på armene og evt bena om nødvendig, de vokser så fort inn i det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis uenig med hun ovenfor her. Er sant at det er enkelte som reagerer på ull, men det er ikke mange. Ville iallefall ha forsøkt, for om man begynner med det tidlig (og den lille ikke er alergisk) vil de ikke klø like mye som om man begynner med ull senere, for da er huden vat til ulla. Og tenk på gamledager da, når de kanpt hadde noe annet! Men ville kanskje gått for mest mylig ubehandlet ull, (hanr flere fordeler i tillegg til at det er fritt for kjemikalier babyen evt kan reagere på). Ellers finnes det jo også ullplagg med bommul inni om du er redd for kløe. Jeg ville iallefall hatt en 3-4 bodyer og strømpebukser, blir ofte litt lekasje, så er greit å ha noen skift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og ang str kommer det litt ann på.. Om du ikke venter en spesielt stor baby kjøp litt i 50 og litt mer i 56.. Noen bruker aldri str 50, og andre, slik som oss bruker det i flere uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med anonym i dette. Man må jo ikke kjøpe alt før babyen kommer, så da lønner det seg ofte å vente til den lille er født så slipper man å kaste bort penger på klær som gjerne aldri blir brukt. Men dette er selvfølgelig opp til hver enkelt. Ser at det i flere butikker nå er blitt vanlig at klærne begyner på str. 56 istedenfor 50 fordi det er så få barn som blir født under 50 cm nå til dags.

Har hørt at merinoullen kan være stygg mot spedbarnshud om det ligger allergi i familien, men da kan man jo kanskje prøve lanolinull istedenfor. Ubehandlet ull er for stikkete for spedbarn, klør mye - og kan irritere huden uten at barnet klarer å formidle dette når de er så små.

Tror man skal konkludere med at alle barn er forskjellige og vil reagere ulikt. Ull er ganske dyrt, så det kan være en fordel å ikke kjøpe for mye av det før barnet kommer, eller at man evt kjøper det såpass tett opp til fødsel at det kan byttes om man ikke kan bruke det.

Om barnet kan bruke det er det jo absolutt å foretrekke på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har hørt at merino ull er en av de typene ull som selv mange med alergi kan bruke. Stemmer ikke det???

Jeg har selv atopisk eksem men kan bruke merino ull. Men jeg er voksen så blir jo kansje anderledes for et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lott,n, ikke for å lage noen stor diskusjon, men er ikke lanolinull det samme som ubehandlet ull?? Lanolinet er jo det naturlige ullfettet, og om det plagget er behandlet forsvinner jo dette. Trodde ikke det gikk ann å "lanolisere" kjemisk behandlet ull (mener her ull som er behandlet til å tåle maskinvask)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joda, lanolinull er ubehandlet ull. Skrev litt rart i den setningen. Det jeg mener er at mange helt nyfødte barn reagerer ganske sterkt mot ubehandlet ull fordi denne er for stikkete mot huden. Da synes jeg det kan være lurt å forsøke merino-ullen først for å se om barnet tåler dette (selv om voksne med atopisk eksem kan bruke merino-ull kan som oftest ikke spedbarn med atopisk eksem det). Om ikke barnet kan bruke dette ville ikke jeg personlig kledd mitt spedbarn i ubehandlet ull, så lenge hun ikke er i stand til å kunne gi beskjed om dette føles ubehagelig. Bomull er også naturlig og er ikke farlig å bruke, selv om det er vinter. Jeg er helt enig i at ull er å foretrekke på vinteren om barnet kan bruke det. Men med erfaring fra en familie med mye allergier, atopisk eksem og sart hud er jeg litt imot det å bruke ull uansett - uavhengig om barnet tåler dette eller ikke, eller føler ubehag ved å hå plagget rett på huden. Da må det være bedre at barnet har det bra, så får man heller skifte klær litt oftere hvis barnet svetter mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...