Gå til innhold

umoralsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har svineinfluensaen for alvor kommet hit til byen, og i løpet av helga er mange små barn blitt lagt inn på intensivavd. på sykehuset. I morgen begynner vaksineringa for risikogr under 16 for vår bydel. Toåringen bruker astmamedisin mot hoste når han er forkjøla, ellers ikke. Er det umoralsk av oss å få vaksine til ham i morgen selv om han er bare "litt" i risikogruppa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men kong Harald har gjort det. Bare følg hans kongelige eksempel.

Skrevet

Jeg syns det blir umoralskt ja. De i risikogruppa først, det skulle bare mangle. Sniking i køen er en uting, både på matbutikken og i vaksinasjonskøen. ;o)

Skrevet

Så man må ha det "svart på hvitt" at man har astma, altså? Gir legene ut astmamedisin til hvem som helst? Jeg har i grunnen antatt at siden toåringen har fått astmamedisin til bruk ved hoste (ingenting annet som hjelper), så betyr det at han muligens har lett astma? (Ergo, i risikogruppa).

HI

Skrevet

Nei, man må ikke dokumentere at man tilhører risikogruppen. Systemet er basert på tillit. Ergo: Hvis din lille prins er like viktig som f.eks. kongens voksne prins (vaksinert han også), så gå for det.

Skrevet

Nei! Det er ikke umoralsk!!!! Datteren min har en medfødt alvorlig hjertefeil og hun fikk vaksinen nå på fredag. Vi måtte IKKE dokumentere hjertefeilen hennes/ha med legeerklering, kun oppgi fødsels og personnr.

Jeg synes du skal la sønnen din få vaksinen!

Skrevet

Enig, ville gjort det samme.

Og du anonym over her, kan du rulle inn om den der kongefamilien? Hva i svarte har de med HIs problemstilling å gjøre?

Skrevet

Siden astmaen er forskjølelsesbetinget, og svineinfluensan er et forskjølelsesvirus med akkurat tungpusthet og hoste som indikasjoner, UTEN astma, så synes jeg det er riktig av deg å vaksinere.

Er jo på disse grunnlagene at barnelegen til vår datter satt henne i risikogruppen, SAMT at hun er veldig liten for alderen og kanskje ikke tåler så bra å bli hardt svekket.

Skrevet

Her fikk også jenta mi astmamedisin pga hoste, uten at hun hadde astma.

Men man må visstnok ikke dokumenter at man er i risikogruppen. Men jeg vil tro at en liten gutt med diabetes, eller astma hvor han bruker pari flere ganger for dagen er mer i risikogruppa enn din gutt. Og at det er viktigere at de får vaksinen før din gutt får. Men dette må du jo bare kjenne på selv. Føler du at han er i like stor risiko som de, så kjør på. :o)

Skrevet

Forbilde vel. Er det ikke det de får betalt for å være? HI kan ha god samvittighet :-)

Skrevet

Når du må spørre om det gir det vel i grunnen svaret...

Skrevet

Hvorfor det? Det finnes jo ingen gode definisjoner på det med "risikogrupper", og det var søndag i går 8ergo vanskelig å ringe fastlege).

Til orientering dro vi til vaksinasjonsstedet i dag og ble "godkjent" uten videre. Så nå er han vaksinert. Oppfordrer alle som er i tvil til å vaksinere. Når man er i tvil er man sannsynligvis i risikogruppa, mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...