Gå til innhold

I morgen skal vi starte opp med grøt til tassen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er han 1 uke unna 4 mnd, så det burde være greit å starte med smaksprøver da syns jeg. Stor gutt og trenger mye mat. På dagtid ammes han oftes med 2 timers mellomrom. På natta sover han oftest fra kl 19.30 til ca mellom kl 1 og 3 en gang før han vil ha mat, men etter det våkner han med 2 timers mellomrom. Begynner å bli litt slitsomt syns jeg. Kanskje grøt på kvelden kan gjøre at han blir mer rolig på natt :) Er i alle fall lov å håpe :)

Han er jo kjempeinteressert å se på når vi spiser. Lurer vel på hva i huleste det er vi stapper innpå :) Så gleder meg til å se reaksjonen når han får noe annet i munnen enn melk :) Så nå er videokameraet ladet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang det med søvn og fast føde, så er det langt i fra sikkert at søvnen blir bedre av å begynne med grøt.

Vi begynte også med grøt rundt 4 mnd i håp om bedre nattesøvn.

Begynte veldig forsiktig og økte sakte sakte. Var ikke oppe i full porsjon før godt over 5 mnd. Merka ikke så mye på nattesøvn før han fikk full porsjon, og det som skjedde da var at den ble dårligere. Gikk fra å våkne for mat hver 3. time, til å våkne 2. hver time, samt å ha en lengre våkenperiode midt på natt. Var da gjerne våken et par timer.

Så etter et halvt år med stabile netter, fikk vi altså erfare nattevåk.

Ble fort en vane også, og det har vært vanskelig å snu. Først nå når han har blitt over 9 mnd, har han gitt seg med våkenperioden midt på natt. Men vi har hatt generelle problemer med søvn også da, det kan spille en rolle.

Hadde jeg visst at det skulle bli sånn så hadde jeg ventet med grøt. Dette kan selvsagt variere fra barn til barn. Men vi er, i følge det jeg har lest her inne, ikke de eneste som har erfart dette.

Du gjør selvsagt som du føler for. Men bare tenkte det var på sin plass å "advare" :-)

Skrevet

Babyønske: jeg tror ikke grøt fører til nattevåk? Det har ihvertfall ikke skjedd her i gården.

Tulla er 4,5 mnd og hun har begynt med grøt. Hun er spinnvill etter alt vi voksne putter i munnen, og hun var overklar for dette. Jeg gir uansett ikke hver kveld, hun skjønner ikke konseptet, og jeg har nok melk. Men hun har spist hver gang hun har fått tilbudet! Det jeg har merket er at soveintervallene kan være lengre, men dette varierer også veldig.

Lykke til med innføring av fast føde! :)

Skrevet

Som jeg skrev, det skjer nok ikke med alle. Men mange her inne har hvertfall de samme erfaringene som meg. Vi erfarte det heller ikke ved 4 mnd når han bare fikk smaksporsjon for da fikk han kun på dagtid, det var når han fikk full porsjon og på kveldstid at nattevåket begynte.

Skrevet

Hei,

lykke til med grøtinnføring! :) Vi begynte med grøt for et par uker siden, da gutten ble 4 måneder. hittil kan vi ikke si det har vært særlig vellykket, han har rett og slett ikke skjønt helt konseptet med grøt, og hva han skal gjøre med det når han får det i munnen... :) Men vi prøver litt hver dag (når vi husker det/har tid), og så ser vi hvordan det går. Vi satser på at det plutselig går opp et lys for ham om at dette er snadder for magen og han begynner å spise litt mer enn det han tilfeldigvis skulle svelge når han har det i munnen. :)

Hva slags grøt begynner dere med? Vi har holdt oss til hirsegrøten fra Holle hittil.

Skrevet

Jeg vil oppmuntre litt! Vi hadde det akkurat likt som dere, bare at mini startet enda før på natten med "styr". Startet med grøt akkurat på 4 mnd, var oppe i to porsjoner etter ei uke... Nattesøvnen ble myyyye bedre, nå har vi nattpupp en gang som regel. Har gått litt opp og ned i forbindelse med snørrete og 5mnd vksine, men det har gått seg til igjen. Håper det vedvarer... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...