Gå til innhold

Gravid og vikar:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget i dag at jeg er gravid. Ikke helt planlagt. Jeg jobber som vikar, ettårskontrakt. Hva skjer da? Får jeg ikke foreldrepenger, kan jeg bli oppsagt før tiden....?

Brukte foreldrepengeveilederen på nav.no, med begredelig resultat. Siden jeg de to tidligere årene bare har hatt deltidsjobber ved siden av studiene, fikk jeg beskjed om at det var stort avvik mellom inntekten, og at jeg derfor ikke får den lønnen jeg har nå dette året som foreldrepenger:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær så snill å svare på dette noen:-)

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg trodde naivt nok at du fikk for de seks beste av de ti siste månedene uansett, om du da har ti måneder i jobb eller annen inntekt (sykepenger, ventelønn...) før termin. Så om det ikke stemmer kan jeg ikke svare, men ønsker deg lykke til.

Skrevet

Regelen er at du skal måtte ha vært i lønnet arbeid seks av de ti siste mnd før termin. Du lønnes da etter den lønnen du har når du går ut i permisjon. Du kan selv be om å få regnet ut gjennomsnittet av de tre siste årene i de tilfeller hvor lønnen avviker mye dersom du for eksempel har hatt veldig god lønn to foregående år, men tjener dårlig nå. Slike avregninger skal komme deg til gode.

Når du har en ettårskontrakt kan de ikke sparke deg. Hvor lenge har du igjen av kontrakten? Hvis du skal opp til reforhandling av kontrakt i nær fremtid ville jeg ikke ha fortalt arbeidsgiver at du er gravid. Dette er du ikke pliktig å gjøre før 3 mnd før permisjonsstart, men normalt sett kommer det for en dag før den tid.

Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...