Gå til innhold

Jerntabletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som tar jerntilskudd uten å ha fått påvist behov for dette hos lege? Jeg har hørt at gravide trenger mye jern og lurer på om det er ok å bare ta det. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta det om du ikke har fått påvist blodmangel. Det er i alle fall det man sier. Jeg tar, men har fått påvist litt lite jern i blodet. (Slet mye med hodepine en stund, og så vel litt bleik ut. Bedre nå...)

Skrevet

De tar tester tidlig i svangerskapet for å finne ut om man har behov for å ta jern, så anbefaler deg ikke å ta det uten å få beskjed om at du har behov. De måler jernlageret ditt og i tillegg blodprosenten, hvis du har behov for å ta jern, så vil det vise seg på de testene.

Skrevet

Ikke ta det hvis det ikke er påvist mangel. Det er ikke bra å ha for mye jern i kroppen og jeg minnes legen sa til meg at kroppen ikke kvitter seg med dette ekstra jernet med en gang. Viktig at jernbalansen er riktig, ikke for mye og ikke for lite. Jeg hørte med legen om dette på første kontroll, men jeg husker ikke hva hun sa kunne skje ved for mye jern.

Eneste som er viktig i starten er Folat, og ta gjerne Tran :-)

Skrevet

Jeg begynnte med jerntilskudd uten å ha fått påvist jernmangel, men jeg har hatt jernmangel før og kjennte igjenn symptomene. Uken etter var jeg på kontroll hos legen, og da hadde jeg litt lav blodprosent, men legen mente det ville komme seg til neste kontroll siden jeg tar jern.

" I likhet med andre norske undersøkelser viste vår undersøkelse at det er vanskelig å nå opp til anbefalt inntak av vitamin D, jern og folat bare gjennom kosten. De alle fleste lå under anbefalt inntak for disse næringsstoffene uten bruk av kosttilskudd." http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:49636::0:5696:210:::0:0&4613=5696:7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...