lengter daler ned i skjul... Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 jeg skal ha endel examen i desember, har sinnsykt mange latinske ord bla som jeg må lære meg. Hva er ditt beste tips for å pugge alle ord og få dem til å sitte?
nelliik m/blå & rosa Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Det lurer jeg også på, så slenger meg på det spørsmålet? Men hva studerer du, lengter er 2 barnsmor! ? Ble litt nysgjerrig når du nevner latinske ord..
Pysa Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 skriv jukselapp - begynn med en veldig stor skriv så en litt mindre jukselapp og enda en litt mindre til slutt en bitteliten jukselapp ikke ta med lappen på eksamen! den skal bare skrives! heng opp små lapper med det du skal huske rundt omkring, feks på kjøleskapet. hver gang du åpner kjøleskapet, må du komme med definisjonen. få en venn til å bruke en kveld til å høre deg
Pysa Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 skal du huske rekker med ord, tar du første bokstav i ordene og lager et nytt ord: isbil torsk billett arbeidsklær undergang --> itbau Det er lettere å huske ett ord enn fem ord.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 1. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. november 2009 Takk det var lure tips ) jeg skal blir medisinsk sekretær, og vi har masse latin.
Gjest Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 lese masse, legge det bort for en stund for så å ta det opp igjen senere.. Kan være en uke senere el noe.. Bruke symboler også kan være fint for å huske hva ord betyr da..??
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Les høgt og repeter ein gong uten å sjå på arket, les neste også repeterer du begge to osv. Repeter dei høgt for deg sjav heile tida mange gonger. få nokon til å høre deg fleire gonger Lykke til!!
fjollefrua Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 lag deg et teoretisk kart... Skriv opp notater underveis som du leser. Ta et A4 ark, og begynn å skrive øverst i et hjørne. Bruke bitteliten skrift slik at du får plass til masse. Skriv masse stikkord. Etterhvert som du har skrevet ned skal du få plass til hele pensumet på ett ark. Du lærer deg etterhvert å luke vekk det du husker uansett... Når du da sitter med eksamen, så husker du hvor på A4 arket du har skrevet ned fasiten og husker med en gang hva det er... Skriv også ned masse spørsmål til deg selv, etterhvert som du leser... Legg vekk boken og prøv å svar på spørsmålene. Når du har svart på alt, går du igjennom prøven og finner fasiten og teller hvor mange rette svar du har. Etterpå går du igjennom prøven en gang til og skriver ned alle svarene på spørsmålene... Da har du gått igjennom prøven 3 ganger...
nelliik m/blå & rosa Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Åå, ja, tenkte det var noe inne helse/medisin Men måtte bare høre! Studerer selv sykepleie, og gud hjelpe meg så mye man skal lære på latinsk ;D Så mange gode tips det var her da. Skriver dem ned, og satser uansett på å stå på anatomi-eksamen!! Sier takk jeg også
lengter daler ned i skjul... Skrevet 1. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2009 ja det er sykt mye, og jeg tar det på 1 semester, ne. sten litt for mye pensum på så kort tid, hadde gjerne tatt det over 2 semestre
fjollefrua Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Bare pass på at spørsmålene ikke blir for lange... Jeg brukte masse tid på å huske f.eks hva et ledd består av... Eller nevn alle ledd i kroppen, samt hva slags ledd det er (eks. hengselledd, kuleledd osv)... Og lær deg egne ord på f.eks. musklene... Eks. Obliques var for meg Obelix (i asterix og obelix) Gluteus var gluten (hvis man spiser gluten og er allergisk blir man dårlig i magen og får "rennarau"... Ergo muskelen sitter ved rompa... Sartorius er sart og svak.... Lag deg egne ord og betegnelser... Mange av de latinske ordene kan du lage egne betegnelser på...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 1. november 2009 #13 Skrevet 1. november 2009 når jeg studerte til tannlegesekretær så hang jeg opp alle de latinske glosene på vaskemaskinen. leste de når jeg var på do og ellers når jeg var innom badet. ;p fort gjort i en fei og man merker nesten ikke at man pugger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå