Gjest Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Men vil egentlig ikke, det føles altfor tidlig. Er i uke 29......men bekkenet er begynt å plage meg for alvor. Jobber 100% som sykepleier, tungt arbeid og mye gåing. Blir tatt hensyn til (til en viss grad) men merker det jo selvsagt godt likevel. Det er kjipt å merke at jeg ikke klarer tempoet som de andre holder, ogføler meg litt som "en byrde" hvis dere skjønner. Kjedelig å være den som liksom jobber tregt. Vil så gjerne være en av de som klarer å holde ut, slik jeg gjorde første gangen. Samtidig er jeg litt redd for bekkenet og ryggen min. Noen som er sykepleiere og som har erfaring med aktiv sykemelding? Jeg tenker at det kanskje kan komme arbeidsplassen min til gode, jeg jobber jo som en ekstra person da, ikke sant? Altså kan jeg ta det i det tempoet jeg ønsker samt vurdere dagene og ukene som de kommer og kanskje ta kortere og færre dager. Noen som er isamme situasjon? Vanlig sykemelding tror jeg ikke jeg vil ha på noe tidspunkt. Hvis jeg blir vanlig sykemeldt i for eksempel 50% er det jo meningen at jeg skal være helt tipp topp de dagene jeg ER på jobb, og de kan jeg jo ikke være. Håper å holde ut i fullt noen uker til, men så tror jeg kanskje det er kroken på døra. Satt en halvtime på gulvet med minstemann i dag og hadde skikkelig vondt resten av dagen.....Dette er typisk fordi det er tredjemann, jeg var i bedre form med de to andre. Kroppen er vel litt "løsere" etterhvert :-)
lille frø, mor til to Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Hei jeg har vært i din situasjon, dog som lærer, men tempoet er høyt og jeg kan jo bare ikke roe ned for det kreves full aktivitet når jeg først er til stede. Bekkenløsninga ble verre med mye jobbing, så jeg innså at 50% sykemelding måtte til. Etter det ble hverdagen en helt annen. Mindre smerter, overskudd, hvile, glad på jobben, og alle rundt meg var fornøyde. Jeg har hatt et aller tiders svangerskap og jeg har hatt overskudd til å trene opp bekkenet, slik at jeg har hatt minimale smerter. Lykke til med din avgjørelse!
Guttemamma til tusen :) Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 ja.. da kan jeg jo si at jeg faktisk har det helt sånn som deg:) Jobber 100% som sykepleier, og tidlig i svangerskapet klarte jeg ikke lenger å holde tritt. Ble liggende lengre og lengre etter med alt som skulle gjøres, siden jeg rett og slett ikke klarte å holde tempoet som kreves. Har en gutt på 3 fra før, og han ble satt litt til sides for at jeg skulle få hvile ut og samle krefter igjen. Etter han var lagt var jeg helt knekt, og bekkenet taklet ikke at jøg gjorde husarbeid... så jeg ble hengede etter på hjemmebane også! Da jeg var på kontroll 24 uker på vei, og legen spurte hvordan jeg hadde det, så knakk jeg sammen. Klarte ikke svare, annet enn at eg var så sliten. Han så med en gang at jeg hadde presset meg alt for langt, og sa at vi måtte legge en plan videre. Kunne f.eks omplasseres, men det ønsker jeg ikke.. 50%sykemelding ville nok heller ikke hjelpe, for jeg må fortsatt kunne være i topp form mens jeg er på jobb..samtidig som jeg ville få mindre tid til de admenistrative oppgavene -dvs jeg ville bare bli liggende enda lengre bak. Spurte selv om aktiv sykemelding, og legen syntes det var en god ide! De har nå inne en person for meg, mens jeg går på toppen. Jeg kommer på jobb hver dag, og gjør det jeg selv ønsker. Går hjem mellom 12 og 13. Da spiser jeg lunch, sover en time, lager middag og henter gullet i barnehagen. Sover bedre, har mer energi, og myye mindre dårlig smittighet:) Deilig å komme på jobb og at det blir satt pris på den ljobben jeg gjør, for alt er faktisk en bonus:) Anbefales!! (dette ble veeldig langt, sorry!!)
Snow78 Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Det er ikke noe å fundere på spør du meg. Funderer du på det, ta kontakt med legen din og sykemeld deg 100%. Selv er jeg en arbeidsnarkoman uten like og har jobbet mye overtid i graviditeten. Det kunne ikke falle meg inn å sykemelde meg 50% en gang, til tross for at jeg var svært sliten og slet med bekkenløsning. Men plutselig fikk jeg ett slag i trynet, plutselig ble jeg innlagt på sykeuset med nyrebekkenbetennelse... siden kroppen var så sliten ble jeg vanvittig dårllig og det har tatt meg lang tid for å forsøke å hente meg inn igjen. Dette skjedde i uke 28 og jeg har vært sykemeldt siden (er i uke 36 i dag). Det er nå du har muligheten til å tenke på deg selv og ditt barn. Jobben er ikke alt du har i livet, det er faktisk bare en liten brøkdel av livet ditt. Ta vare på helsen din og jobben din klarer seg faktisk fint uten deg selv om vi gjerne vil være unnværlige Selv måtte jeg tenke så lagt som at skulle jeg ha dødd, så ville de ha erstattet meg innen kort tid. Først når jeg tenkte denne tanken, innså jeg at jeg kan tillate meg selv å være sykemeldt når formen ikke er bra. Fra jobben har jeg møtt kun forståelse og bekymringer for hvordan det går, alt annet enn hva jeg hadde trodd Lykke til med valget, uansett hva du velger å gjøre. Men husk at det er nå du skal tillate deg å være litt egoistisk og slipp ett lite tak i jobben
Gjest Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Tusen takk for svar jenter! Sitter akkurat og tenker på det som ble sagt om at jobben ikke er hele livet. Tenk at jeg er FOR sliten til å tilbringe god tid med barna mine fordi jeg jobber så hardt! Det er jo helt vanvittig, sånn vil jeg jo ikke ha det. Familien kommer jo alltid først, uansett. Tror aktiv sykemelding er noe for meg, det høres ut som et mindre press fordi jeg bare blir en bonus for arbeidsplassen min. Jeg venter litt og ser....blir nok ikke lenge til. Klem.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Anbefaler aktiv sykmelding på det varmeste! Har selv hatt det siden midten av juni. Jeg er på jobb hver dag, men bestemmer selv hvor lenge og hvor mye jeg vil ta på meg. Arbeidsgiver betaler ikke for meg, og jeg kan med god samvittighet roe ned til et tempo som passer meg. Alternativet er 100% sykmelding, og det gagner ingen, verken arbeidsgiver, meg selv eller samfunnet. Jeg har jo fremdeles mye å bidra med (går riktignok ut i permisjon etter morgendagen, men det er pga at termin er om 3 uker), men ikke like mye som under normale omstendigheter. Dessuten hadde tiden blitt laaaaang hvis jeg skulle gått hjemme! Jeg er jo så glad i jobben og kollegene mine, så dette var en genial løsning for meg :-)
NostraStoria Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 I tillegg vil jeg tilføye at det vil virke mot sin hensikt å være 50% sykemeldt og ikke gå på jobb hver dag - tenker da på fordelingen av timer i uka. Det er bedre å ha korte dager hver dag enn lange dager annen hver dag hvis du skjønner. Så hvis du skulle først jobbe halvt, så prøv å gå litt hver dag istedet for å ha noen dager i uka der du ligger hele dagen pgq smerter. Aktiv sykemelding pleier ikke legene å gi lengre, men du kan nok få tilbud om f.eks100% sykemelding, og etterhvert gradert sykemelding - f.eks 20%. Det hjelper veldig på formen, forstår ikke hvordan jeg skulle greid det uten. Husk at helsen kommer først!
NostraStoria Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Ser noen her har aktiv sykemelding da, er nok delte meninger blandt legene her tror jeg.
b77h Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Aktiv sykemelding er jo egentlig en bra ting, i og med man kan komme og gå som man vil. Men dere skal bare være oppmerksomme på at selv om du går på jobb hver dag under aktiv sykemelding, så teller det i "regnskapet" som 100% sykemelding. Det vil si at om du blir syk i nærmeste tid (og det regnestykket går ganske langt tilbake i tid), så regnes den tiden i aktiv sykemelding som 100%. Dermed har man kanskje ikke rett på så mye sykemelding senere når man kanskje virkelig trenger det. Greit å vite.
januar10 Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Så godt å lese om andre med samme problem! Kjenner meg så godt igjen! Legen min har null peiling på dette. Jeg er i uke 30+4 nå og har jobbet 100% sykepleieturnus uten tilrettelegging frem til forrige uke.. er nå 50% sykemeldt, og opplever som dere andre sier at man må være tipp topp form de dagene jeg jobber.. allikevel er det jo bedre for i 100% slet jeg meg helt ut og var dønn sliten både fysisk og psykisk..sliter nå med bekkenløsning og kvalme/sure oppstøt pga press mot magesekken,men vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal ordne meg i forhold til arbeidssituasjon.. Er det egentlig bedre å søke om svangerskapspenger da?
NostraStoria Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 Hvis du begynner på svangerskapspenger nå da vil vel permisjonen din være kortere? Skjønner ikke at de som jobber 50% jobber noen hele dager og fri andre dager..dette vil jo ikke f.eks hjelpe mot bekkenløsning. Det er mer hensiktsmessig å jobbe halve dager - hver dag! Hvis dette heller ikke går så må en jo bare klage sin nød til legen, du skal faktisk ikke bare bite tennene sammen med bekkenløsning o.l, da blir d bare verre. Hvis legen din ikke vil gi deg 100% sykemelding så er det vel en grunn til det, hva med å prøve gradert sykemelding, altså en lavere prosent? Snakk med legen din en gang til! Og lykke til
Sistah*G07*J09* Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 Jeg begynte også å få problemer med bekkenet rundt uke 29. Jeg er hjelpepleier, så er også vant til tungt arbeid. Prøvde 50% sykemelding etter råd fra fysioterapeut. Men det funket ikke, siden jeg da ble regnet som en fullverdig pleier di dagene jeg var på jobb. Fikk så aktiv sykemelding, og jeg og arbeidsgiver satt opp en plan. Jobbet stortsett alle vaktene mine, men da bare fra kl.08 til ca kl.11. Siden det var på den tiden av døgnet jeg var i best form. De dagene jeg hadde fysio eller annen behandling/kontroll. Så hadde jeg "fri". Dette fordi fysioen var smertefull så ble utslått resten av dagen. Når du er aktiv sykemeldt, så skal du normalt ikke ha de samme arbeidsoppgavene som du har til vanlig. Men for meg gikk det greit å servere frokost, gi ut medisin og hjelpe til med mating. Dette er noe du og arbeidsgiveren din skal finne ut av, å sette opp en plan som funker for deg Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå