Lykketone Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Våre to barn ble syke på fredag og jeg var hjemme fra jobb sammen med dem. Vi tror de har fått influensa A, men er ikke sikre. Nå har jeg lest at alle virksomheter oppfordres til å akseptere bruk av egenmelding i inntil åtte kalenderdager ved barns sykdom som skyldes Influensa A. Denne oppfordringen har min bedrift godkjent. Kan min mann og jeg være hjemme annenhver dag med barna eller må samme forelder være hjemme for at vi skal kunne benytte denne ekstra utvidede egenmeldingen? Håper noen kan svare meg! :-)
Fikk maibaby06 Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Det man har oppfordret til er at alle virksomheter utvider dagene for egenmelding for egen sykdom til 8 dager, altså slik det er i bedrifter som har IA-avtale. Det de 8 dagene henviser til for barns sykdom er at man kan ta mer enn 3 dager uten legeerklæring. Vanligvis er det slik at hvis barnet er sykt mer enn 3 dager kan arbeidsgiver kreve legeerklæring på at barnet er sykt. Dette utvides altså til 8 dager. Har din manns bedrift godkjent oppfordringen? Der er ikke gitt generell oppfordring utover dette når det gjelder syke barn-dager, de følger de vanlige reglene som er 10 dager pr kalender år pr forelder. Man får altså ikke flere dager enn disse vanlige 10. Du kan sjekke dette på nav sine sider: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/216905.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå