Onemore-thefinalcountdown Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Etter å ha lest en del innlegg her inne i tillegg til min egen opplevelse, virker det som om epidural og drypp følger hverandre hånd i hånd, men de virker jo mot hverandre. Epidural svekker smerten og prosessen, mens drypp skal fremskynde den. Altsa noen vil ha epidural fordi dryppet er så vondt, og noen må få drypp pga at epidural mest sannsynlig ha svekket riene.
line_mor Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 hei, min førige fødsel så bestemte jordmor at jeg skulle ha drypp og epudural, så det var for at når du får drypp blir det sterke smerter,så det er nok litt som du sier ja,men jeg vil gjerne ha det sånn nå å, var godt når smertene avtok litt,
3 tette gutter Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Fikk epidural, men slapp drypp. Hadde sterke flotte rier sjøl med epidural.... Så det er ingen regel at drypp må gis ved epidural...
dårligfantasi Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Jeg måtte også ha drypp fordi epiduralen tok bort riene.. epiduralen hjalp bare en time hvor jeg fikk sove, resten av tiden var den bortkastet.. og skulle heller ønske jeg hadde latt være å ta den og da også sluppet drypp.
gravid 67 modell:-)har født Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 det er nok riktig som du sier. Epidural kan stoppe opp den naturlige fremgangen i riene og da må man hjelpe til med drypp. Dersom man klarer å komme seg gjennom smertene med annen smertelindring, så anbefaler vel de fleste jordmødrene det. Har sett litt på serien om jordmødrene som gikk på nrk (ligger på nrk.no), og der sier jo en av jordmødrene veldig tydelig at med en gang man setter epidural blir fødselen mye mer "teknisk", og den blir samtidig kategorisiert som en risiko fødsel. Jeg har gitt mannen min beskjed om at jeg ikke ønsker epidural, for jeg har født uten dette før - men da det stod på som verst, skrek jeg vel etter det meste tror jeg:-) (uten at jeg fikk det) Ønsker helst at kroppen skal få jobbe seg gjennom smertene på den naturlige måten, men vet at det kan bli noen slitsomme timer.... om ca 20 dager.
Sistah*G07*J09* Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 Jeg ble satt på drypp pga dårligesvake rier. Å GUD da ble det vondt da. Men måtte vente til jeg hadde minimum 4cm åpning før jeg kunne få epidural, så stod på drypp i 5timer før epiduralen ble satt, å det var ett smertehelvete uten like!! Men da epiduralen funket lettet det veldig på, å jeg var stort sett ikke smertepåvirket i det hele tatt. Epiduralen virket litt negativt på riene, men da skrudde de bare opp dryppet litt mer. Så kjente riene godt etter dette, men fortsatt ikke i nærheten av så vondt som det var uten epiduralen.
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Kan stemme det. Jeg har født begge mine med epidural som virker glimrende mot smerten, MEN epiduralen har også ødelagt riene litt. Jeg fikk drypp 1.gang og akupunktur andre gang. Denne gangen håper jeg jeg kan føde uten epidural...Hvis jeg tørr
superdupermamma Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Det er ikke bare en teori men fakta om at epidural ødelegger for fødselsforløpet. Jeg skulle gjennom en setefødsel og epidural er rutinemessig anbefalt da. samtidig frarådet legen min å ta epidural dersom jeg hadde bra fremgang, for at ved setefødsler (og alle andre fødsler) er gode rier helt avgjørende for om dette vil gå bra eller ikke. De beste riene skaper kroppen selv, så sant ikke den er utslitt. Ser man på statistikken blir tang og vakum brukt mest der den fødende har fått epidural, da fødselen ofte drar ut i det uendelige, noe som ikke er bra for babyen og plutselig må barnet ut FORT! Tang og vakum er forferdelige saker og ofte medfører mindre, større og til og med alvorlige skader både hos mammaen og babyen. Ja!! Jeg synes og tror at epidural er noe dritt og så lenge dere har god fremgang i fødselen, prøv alt av annen smertelindring først før dere tyr til epidural. Smertene er helt for jævlig når det står på som værst, men de varer ikke evig og så blir det noe godt ut av de. For meg hjalp det med akupunktur, varme risposer og lystgass godt. Og når åpningen var på 7-8 cm og jeg følte at kroppen min kommer til å revne i 2, prøvde jeg å føle etter og konsentrere meg om babyen som er på vei og snart ligger i armene mine. Jeg tror faktisk at tankene hjalp meg mest. Lykke til men hva dere enn velger. )
superdupermamma Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Uff, dette ble en skikkelig skremselspropaganda mot epidural. Men det er altså ikke ment sånn.Mange, hvis ikke de fleste fødsler går helt komplikasjonsfritt også med epidural, dette er noe man aldri kan vite på forhånd. Vi alle velger det som passer oss best og godt er det )
1gang09 Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Er bare på besøk fra småtroll 0-1:) Jeg fikk drypp fordi at ikke blodtrykket skulle falle eller noe sånt når jeg fikk epiduralen:).
The Bad Gal Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Ante ikke at drypp gjorde at det ble vondere, men da har jeg lært det, hehe! Jeg hadde ikke epidural eller noe slikt, kom inn med 8-9 cm åpning(trodde ikke jeg hadde skikkelige rier engang) og fikk pressrier med èn gang vannet gikk under undersøkelsen. Lå imidlertidig å pressa ei god stund før hun kom ut, så tror de satte drypp for å få riene mer effektive, siden jeg hadde kontinuerlig rier fra før jeg kom inn(såkalte koblede rier) Fødselslegen var til stedet under store deler av fødselen, så antar de ville få ut jenta litt raskere, hun var vel litt stressa stakkar, siden alt det andre gikk så fort. Hva er det i det dryppet, egentlig?
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 2. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. november 2009 Det heter Oxytocin eller noe.
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 det sier seg jo selv at man får vondt av drypp siden den skal være med å gi skikkelige rier. jeg fikk epidural da jeg hadde 8 cm åpning. jeg mistet riene mine litt og ble satt på drypp. Men jeg kan si at smertene jeg hadde UTEN epiduralen (fikk kun litt smertestillende gjennom den pga det hastet å få barnet ut) var 10 ganger værre en smertene jeg fikk da riene startet skikkelog igjen med drypp:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå