Gå til innhold

Halloween er kommet for å bli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi ikke skal kunne feire høytider som ikke vi en eller annen gang har importert fra utlandet, blir det tynt med feiringer her på berget.

Hvis vi ikke skal kunne feire høytider som handelsstanden prøver å kommersialisere blir det også lite fest. Julen er jo den størte kjøpefesten, påske går vel til nød an, sankthans likeså, men nyttår og 17. mai må vi nok kvitte oss med.

Eller er man motstander fordi det er et nytt fenomen? At man bare vil ha de feiringene en selv har vokst opp med? Nyttårsbukk er helt greit, mens den godtetiggingen på Halloween vil man ha seg frabedt. Hvor er logikken her? Like teit som de som bare vil ha Jul i Skomakergata som adventsbarnetv

Jeg tror de fleste av dere kommer til å ete i seg all hetsen om Halloween når barna blir så store at de begynner å feire selv. Da vil dere se at de har stor glede av denne feiringen. Som foreldre bør man legge energien sin i å påvirke feiringen i den retning man ønsker den, heller enn å forby den. Man kan oppfordre til hjemmelagde kostymer istedenfor kjøpte og man kan instruere barna om å oppføre seg pent og takke for det man får. Jeg tror at i løpet av få år vil Halloweenfeiringen være godt etablert i Norge, så man kan likegodt lære seg å like den

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen motstander av halloween, jeg synes tvert i mot at det er ganske moro og gleder meg til snuttis blir eldre så vi kan gjøre mer ut av dagen :o)

Det som ikke er moro er barn som hamrer på døra med balltre av plast (nei, ikke av den oppblåsbare typen og det var i følge med to foreldre. Skjedde i fjor.).

Unger som klager høylydt på godteriet de får.

Unger som kaster egg på biler og vinduer, fyller postkasser med barberskum og andre "morsomme" saker selv om de ikke har ringt på en gang.

Vi kommer til å stå her neste år også med en bolle full av godiser, gresskar utafor døra og edderkopper på dørhåndtaket, men heller ikke da kommer jeg til å synes det er greit med utakknemlige troll og hekser.

Skrevet

Jeg kommer til å styre unna alt som har med halloween å gjøre frem til jeg MÅ ha noe med den å gjøre.. Dvs når junior er såpass stor at han vil ut og gå..

Skrevet

Jeg kommer til å gjøre som fantasiløs m/nr2

Skrevet

Det er jo flott at de som ønsker slipper å feire halloween før barna begynner på skolen. Jeg er enig, og mange med deg. Jeg håper bare at vi som foreldre tar litt tak i feiringern og gir den innhold. Vi har adoptert noe av de amerikanske skikkene, men dagen er der mer knyttet til "knep" og nabolagsfeiring.

Skrevet

Enig med deg, Halloween er kommet for å bli. Må si at jeg synes det er kjempestas, og skjønner ikke helt hvorfor så mange her er imot det.

Skrevet

jepp, kommet for å bli er den nok. snikamrikanisering...

men det er i grunn greit for meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...