Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 Jeg legger merke til at veldig mange her klarer å holde på følelsene (lei, frustrert osv) til termin, men på termindato når det enda ikke har skjedd noe virker det som folk har helt hetta for at ungen ikke har kommet, "når skal det skje???" Er det bare jeg som er innstilt på at jeg ikke får ungen ut før 2 uker etter termin? Og vårt sykehus setter igang etter 1 uke, men jeg vil fortsatt være innstilt på lengre enn å bli stresset av at han enda ikke har kommet ut. (Har termin om 12 dager, og forventer ingen fødsel enda.) Det er ikke at jeg ikke gleder meg til å bli mor, for all del, jeg er jo helt i hundre over dette Kanskje det er fordi at jeg har fødselsangst at jeg ikke stresser etter den fødselen?! Missforstå meg rett, jeg skjønner utrolig godt at folk er LEI på slutten når man ikke får noe søvn, løper på do som en annen idiot midt på natta, halsbrann, ødem, tung i hele kroppen +++. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, får sikkert mye refs nå, men er litt inrt i å høre hva dere tenker om akkurat dette
Trultetryne Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Jeg er veldig forberedt på å gå over termindatoen, selv om jeg selvfølgelig håper at det skjer før. Har termin om en uke.. men regner egentlig med å gå ihvertfall en uke over.
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 1. november 2009 #3 Skrevet 1. november 2009 Nei, tenker at jeg må forberede meg på det værste , og kommer han tidligere er det helt greit. Gikk 11 dager over termin med første, så hvis man tenker hele tiden at de kommer før, så blir det laaange dager hvis de ikke gjør det. Ingen går 10 mnd gravid for å si det slik. ;-o. Ventetiden blir hva du gjør den til selv.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 Jeg trur egentlig ikke det er så mange som forventer barnet før termin,men det blir mye sånn "siste periode"klaging her inne for da klarer vi fohåpentligvis og holde kjeft meste parten av tiden til de rundt oss. Nå er jeg andregangs og ser på en del av plagene som "nødvendig tilvennings hjelp",for etter forrige gang kom jeg og en del andre førstegang folk jeg pratet med her inne til konklusjon om at det var til vårt eget beste at vi var så slitne på slutten...Da klarte vi oss bedre i første perioden til barnet rett og slett for at vi hadde mer energi og gi og var vandt til tomgang og dårlig søvn... Håper ihvertfall det ikke er mange som håper på for tidligfødte barn "på ordentlig" For min del er to uker før til to uker etter helt greit,men det er også for at jeg føler at denne termindatoen min er riktig denne gangen.Det gjorde jeg ikke forrige gang,da var det sprik på tidlig UL og sykehus UL på to uker.(det synes jeg ble skummelt mye om det hadde blitt til overtid)Men ungen kom dagen før tidlig UL ble satt til så ;0)
Belladonna med to gutter Skrevet 1. november 2009 #5 Skrevet 1. november 2009 Tror ikke noen her inne FORVENTER å få på termin, men håpet er jo der, det er mange som har en tøff graviditet, og når den magiske datoen nærmer seg så ser man lys i tunnelen. Sånn er det for meg ihvertfall...selv håper jeg på noen dager før, da førstemann kom på termin. Men jeg vet også at mange barn blir bedre rustet av å være inne et par uker ekstra. De sover gjerne bedre, tar puppen lettere, bedre tarmsystem osv. De kommer vel ut når de har tenkt det!
meg og lillegull Skrevet 1. november 2009 #6 Skrevet 1. november 2009 I fjor når jeg var gravid med første mann var jeg helt innstilt på å gå 14 dager over tiden. Jeg psyka meg opp til det.Så når lille jenta begynte og ville ut på termin dato vart jeg både overraska og litt stresset,dette skulle jo ikke skje nå;-)) Nå er jeg gravid igjen og har termin i starten på desember..har litt den samme tankegangen denne gangen og,men siden jeg får to tette kan det jo hende det blir før tiden...ikke godt å si. Men beibisen kommer når den er klar:-))
klar for 3? Skrevet 1. november 2009 #7 Skrevet 1. november 2009 Jeg stresser ikke hvis babyen ikke kommer til termin og jeg må gå litt over. Sist gang ble jeg lagt inn på sykehus dagen etter at jeg begynte fødselspermisjonen så jeg gikk glipp av alle de dagene jeg hadde tenkt å ordne til for babyen som skulle komme. Det var stess det. Måtte i stedet sende mamma og sambo rundt på shopping og dirigere hva de skulle kjøpe fra sykesengen. Var nok litt dårlig forberedt den gangen ja:) Så jeg håper på litt mer fri til å orden til nestemann.
Tweak Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Jeg prøver å tenke at jeg ikke er på overtid før 2 uker etter termindatoen... Men så er jeg enda i uke 29 og som førstegangs har jeg jo ingen anelse om hvor lei en kan bli på slutten. Så jeg gir ingen lovnader om ingen syting på slutten og tar det heller sånn som det kommer!
dårligfantasi Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Jeg har ikke forventet noe som helst egentlig, men pga mange plager som veldig mye murring og rie-lignende smerter osv, så har jeg håpet på at hun skulle komme litt før termin .. har termin i dag og er litt skuffet.. ikke fordi at jeg har så hastverk med å få henne ut, men fordi jeg får litt angst for at jeg må settes i gang sånn som sist. Det vil jeg ikke! Hun kan godt komme om en uke eller to, hadde jeg bare kunne visst at hun kom av seg selv
Romeren Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Jeg har klokketro på at det vil gå med meg som med mora mi, og påregner tre-fire dager over termin. Når jeg har kommet så langt, og det ennå ikke har skjedd noe, begynner jeg kanskje å bli litt sutrete. Men vi får se!
bergen81 Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Jeg tror nok det avhenger veldig av hvordan svangerskapet har forløpt. Jeg for mitt vedkommende ble sykemeldt veldig tidlig blant annet pga. premature rier, og fikk beskjed om at dette nok ville bli en prematur fødsel. Alt mitt fokus lå derfor på å knipe igjen så lenge som mulig, og leger og jordmødre var kjempefornøyde når jeg passerte uke for uke etter uke 34. Da har vi liksom ventet på fødsel en GOD stund når termindatoen kommer. Hadde svangerskapet mitt vært normalt hadde jeg nok håpet på, men ikke forventet, at han ville komme de to ukene før termin som like godt kan være termin. Termindatoen er jo egentlig misvisende, burde hett terminperiode. Dette svangerskapet har vært fryktelig tungt på veldig mange måter, har knapt sovet en hel natt siden mars, har hatt smerter konstant, og føler virkelig ikke jeg har kunnet være den moren jeg vil for min datter på 21 mnd og en god kone for min mann. Alle blir nok utålmodige og leie på slutten, men som sagt, noen har grunn til å forvente en tidligere fødsel, andre har all grunn til å håpe på det! Du får trøste deg med at du tydeligvis har hatt et svangerskap som er til å leve med, slik at den siste tiden ikke blir helt forferdelig:)
_Løvemamma_ Skrevet 1. november 2009 #12 Skrevet 1. november 2009 Jeg har UL termin 14 desember, og prøver å tenke at hun komme rne eller annen gang i løpet av desember. Problemet er bare at jeg er litt skeptisk til den UL terminen forxdi den satt meg tilbake ca to uker fra en UL helt i begynnelsen av svangerskapet, som også stemte med menstermin. Hvilket betyr at hun strengt tatt kan komme en gang mellom midten av november og 28. desember (da jeg på papiret regnes som over tiden), uten å hverken komme for tidlig eller for sent. Synes dette er et ganske stort tidsvindu, og begynner å bli litt stresset av det...! Men samtidig er det jo lite å gjøre med det, hun komer når hun er klar. Håper bare allt er klart her hjemme til da..
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 1. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2009 Jeg skjønner godt at det blir syting på slutten av svsk, og jeg kan ikke love å være den mest positive jeg heller Det er nok godt å ha et forum som dette, som noen sa her, så er det greit å få ut litt her så slipper de nærmeste å få absolutt all klaging Jeg er som sakt innstilt på å gå 2 uker over, men lille gull er velkommen når som helst og alt som skjer før denne tiden kommer mer som en overraskelse:)) endelig er så og si alt på plass og klart til bruk! Lykke til alle sammen! Våre små kommer når tiden er inne *klemmer*
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 1. november 2009 Forfatter #14 Skrevet 1. november 2009 Jeg vet at noen har hardere svangerskap enn andre, og skjønner godt at du er sliten. Det høres absolutt ikke ut som en drømme situasjon. Og tro meg, jeg har vært gjennom mye dette svangerskapet som jeg skulle vært foruten. Blodpropp, bekkenløsning, sykmld fra 2-3 mnd, smerter, u name it sammen med MYE stress alene da jeg måtte flytte hjem fra asia :s Uansett er det viktigste at elt er bra med den lille, og jeg tror nok at da dagen kommer da fødsel er overstått er vi nok like overveldret av å ha fått vår lille prins/prinsesse på brystet og ferdig med en laang ventetid
Gjest Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Jeg har ikke forventet å føde nøyaktig til termin, men når det starter så bra som det gjorde for en uke siden, så blir det jo frustrerende når det stopper helt opp sånn uten videre. Spesiellt med 3 cm åpning og fødsel som var unnagjort på 30-35 minutt før...
Lisa,Vegard&Tarjeis*mor Skrevet 1. november 2009 #16 Skrevet 1. november 2009 1.gang var jeg helt innstilt på å gå over termin fordi jeg var 1.gangs og fordi jeg selv ble født 10 dager over. Da Lisa kom 9 dager før (!) ble vi overrasket. 2.gang derimot, prøvde jeg å fortelle meg selv at jeg kunne gå lenger enn 1.gangen, men underbevisstheten min var veeeldig innstilt på at babyen kom før termin når den 1.gjorde det. Men, da gikk jeg 1 dag over, og ble drittlei. Hadde jeg gått to uker over, hadde jeg nok ikke vært til å leve med! Denne gangen har jeg termin 3.januar og vil aller helst ha en 2010baby, så dette er første gang jeg håper jeg går til termin:) Hvem vet, kanskje går jeg to uker over denne gangen. De sier at tredjemann er en luring
Let's hear it for the boys! Skrevet 1. november 2009 #17 Skrevet 1. november 2009 Jeg både forventer og håper at det går noen dager over termin, da jeg har termin 1. januar. Vil helst ikke føde i romjulen, så krysser alle fingre for at han venter til etter nyttårsaften
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 1. november 2009 #18 Skrevet 1. november 2009 Forventer ikke å føde hverken før eller på termin, men en gang i løpet av uken etter termin. Fødte dagen etter termin sist, men noe sier meg at jeg kan regne med å gå lengre denne gangen. Tror "problemet" ofte er at termindato for mange blir en "magisk" dato . De er instilt på å gå dit, men ikke lengre. Når man i tillegg går å håper at noe skal skje før denne dagen, så blir det ekstra vanskelig å måtte instille seg på å kunne vente både en og to uker til
Abracadabra Skrevet 1. november 2009 #19 Skrevet 1. november 2009 jeg forventer ingenting - førstemann kom ti dager over - men jeg HÅPER at denne lille kommer på termin eller før, bare fordi jeg er så sliten og har så mange rare ondter etter hvert. pluss de ti siste dagene sist var en eneste lang slitsomt kynner, knis. de kommer når de kommer - men jeg håper hun her er mer nysgjerrig på utsiden enn storebroren var!
m-mamma Skrevet 1. november 2009 #20 Skrevet 1. november 2009 Første gang innstilte jeg meg på at det kunne gå 2 uker over. Det hjalp veldig. Ble skikkelig paff da fødselen satt i gang 2 dager før termin. Andre gang har jeg jo erfaring i å føde til termin, men mentalt innstiller jeg meg på å gå over denne gangen også.
Zeke Skrevet 1. november 2009 #21 Skrevet 1. november 2009 Begge ime barn er født på termin datoen, 1 mann 1,5 time over og 2 mann kom 7,5 time over , men holdt på med begge heile dagen termindatoen, så ganske sikker på at 3 mann komme rpå termindatoen
Gjest Skrevet 1. november 2009 #22 Skrevet 1. november 2009 (Sniker meg inn fra 2.tri) Jeg må ærlig innrømme jeg blir oppgitt når jeg leser/hører om gravide som flere uker før fødselen begynne å ønske at babyen skal komme snart. Skjønner de ikke at barn som er født tre uker før termin regnes som prematur? Og det er jo nesten ett hån mot oss som har permaturbabyer og har kjent på den frykten det er, å ønske at babyen blir født for tidlig.
maipiken Skrevet 1. november 2009 #23 Skrevet 1. november 2009 neida. Vet at det termindatoen bare er et gjennomsnitt på terminperioden som varer fra 2 uker før til 2 uker etter termindato.. Men tror ikke alle er klar over det.. 3% føder på termindato.. Altså en av de dagene det er minst sannsynlig å føde på med andre ord.. Men skjønner det godt.. for når man ikke har noen dag og telle ned mot, blir man frustrert
Zeke Skrevet 1. november 2009 #24 Skrevet 1. november 2009 jeg forventa ikke at mine barn blei født på termindatoen, var utolmodig på slutten , men mer på grunn av at jeg ville se de, men vi gjorde ikke noe spes. for at de skulle komme til terminen, er vel den delen av norges 3 %, men er også den som har antistofer mot epitural så :\
babyklar er lykkelig :) Skrevet 1. november 2009 #25 Skrevet 1. november 2009 forventer ikke å få ut babyen på termin.. men pga ett tungt svangerskap håper jeg ikke det går to uker over.. blir nok litt klaging da.. en plass må vi jo få lov å få ut frustrasjonen, så her inne er det jo en fin mulighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå