Gå til innhold

Er spotting et tegn på kort lutealfase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spotter gjerne et par-tre dager før mens. Og jeg må innrømme at jeg ikke vet når EL er. Men er det noen som vet, som har snakket med lege eller slikt, at spotting kan være med på å gi kort lutealfase? Trodde at lutealfasen var regnet fra dagen etter EL til dagen før neste mensdag. Noen som vet???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke spotting er tegn på kort lutealfase, tror du har rett i at den blir regnet fra el til mens og ikke til spottinga begynner. Men vet dessverre ikke om mye spotting kan være tegn på noe annet... Jeg spotter oftest 2-4 dager før mens, men forrige gang hele 7 dager...!!?! Så håper jo at det ikke betyr noe...

Skrevet

Spotting kan bety at man produserer lite progesteron. Man har ikke nødvendigvis for kort lutealfase fordi om man spotter. Min erfaring er begge deler. Jeg hadde spotting i både kort og lang lutealfase. Samt andre symptomer på lite progesteron. Bla veldig ømme bryst uka før jeg ventet mens. Og sykluser med ømme bryst kom samtidig med at syklusen min begynte å tulle, så derfor ser jeg en sammenheng der. MEN jeg hadde det også når jeg ble gravid, så det trenger ikke være et negativ tegn.

Les her om hva som skjer i lutealfasen: http://www.pernille.info/lutealfase.htm

Står ikke så mye om spotting der, men det kan du lese mer om her(på engelsk):

http://www.suite101.com/article.cfm/preconception/110634

Vet det skal finnes noen nettsider der det med spotting står godt forklart men akkurat nå kunne jeg ikke finne de igjen.

Skrevet

Jeg har EKSTREMT ømme pupper ca 10-12 dager før jeg får mensen, og helt til den kommer.

Kan det tyde på lite progesteron? Hva kan jeg isåfall gjøre med det?

Skrevet

Hvis det er bare det tegnet du har, så er det tvilsomt at det skyldes lite progesteron. Har du normal, stabil syklus da?

Skrevet

Ja, det har jeg heldigvis. 29 dagers syklus.

Men spotter 2 dager før jeg begynner å blø ordentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...