Gå til innhold

Nå har jeg nettopp sendt en hissig sms til sjefen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er lyst ut stilling hos oss der man etterspør en person med identiske kvalifikasjoner som mange av oss som allerede er der innehar. I samme stilling og med likt ansvarsområde. Men med vesentlig høyere lønn! Og dette er i staten.

I all min oppbrakthet har jeg bedt om et møte. Så nå får jeg forberede meg på hvordan jeg skal legge frem saken. Fagforeningen hos oss fungerer dessverre ikke slik den skal.

Innspill?

*klarer ikke tenke klart fordi jeg er så forbanna*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg vet ikke helt om dette var riktig tidspunkt å sende sjefen selv en hissig sms. H*n regner nok med at du er litt full nå kl 23 en lærdags kveld?

Mitt råd er å ikke smse mer med sjefen i kveld. Ta det heller på en rolig måte Mandag morgen

Skrevet

Det kan lønne seg å kontakte fagforeningen sentralt.

Skrevet

Jeg er i permisjon, så ser han ikke mandags morgen. Full er jeg heller ikke:) Enig i at tidspunktet ikke var det beste, men jeg er dårlig på å brenne inne med noe.Fått svar nå med at vi kan avtale tidspunkt for møte på mandag.

Skrevet

Hun er vel ikke kjent for å tenke gjennom hva hun gjør/sier.

Skrevet

De har nok med sine stridigheter for tiden. Er redd vi står temmelig alene. Lei av dette, har måttet ta disse kampene før. Vurderer å ikke hviske denne gangen, men brøle riktig høyt.

Ironien er jo at om jeg og flere med meg hadde sluttet, ville vi fått bedre lønn dersom vi begynte igjen etter noen mnd.

Skrevet

Er jo noen av oss som rir samme dag som vi saler vet du...

Skrevet

Er det ikke plikt å utlyse offentlige stillinger eksternt selv om de også utlyses internt? Kanskje har den samme stillingen vært utlyst på intranettet.

Vanligvis besettes en stilling internt, men det skal være mulig for eksterne kandidater å bli vurdert.

Skrevet

Det tror jeg overlord er klar over! Her var det snakk om lønnsforskjeller på samme type stilling?

Skrevet

Stillinger som ikke er besatt er lettere å få opp i lønn. Er nok derfor.

Du får søke og se om du få den da

Skrevet

Sjelden smart å sende avgårde sms, mail eller brev når man er hissig. Du har på en måte allerede tapt første runde i denne kampen. Om jeg var sjefen din ville jeg vært mye mindre vellvillig innstilt på å forhandle med deg etter en sint sms kl 23 på en lørdagskveld enn om du hadde ringt meg i arbeidstida og lagt fram saken på en skikkelig måte.

Du bør innlede neste samtale med en uforbeholden unnskyldning for at du ikke klarer å skille mellom arbeidstiden og fritiden til sjefen din. Det kan ligge mye bak dette som du ikke vet, spesielt siden du er i permisjon. Hør først og fremst på hva sjefen din har å si før du tar det videre med fagforeningen - det kan jo faktisk skylden noe så enkelt som en skrivefeil. Dessuten bør du lære deg å tøyle temperamentet ditt, for det kan virke som om det ikke får deg til å ta de smarteste valgene...

Skrevet

Skrivefeil? Er du morsom?

Når man sender sms betyr det jo ikke at man forlanger umiddelbare svar. Så syns ikke det var så ille. Klarte å la være å ringe. Skjønte såpass som at det ville vært på kanten.

Skal sies at jeg har et godt forhold til sjefen, og at jeg skrev på en humorisktisk måte. Utfra svaret jeg fikk tok han det pent:)

Skrevet

Du sa selv at du skrev en hissig sms...og ja, skrivefeil forekommer. jeg har selv den gangen jeg var sjef sendt avgårde utlysning som endte opp på et helt annet lønnstrinn i annonsen enn det jeg skrev.

Jeg hadde ikke syntes det var greit om noen av mine ansatte hadde sendt meg sms om noe sånt en lørdagskveld. En sjef har også rett på fri fra jobb, og siden dette ikke var noe som bråhastet så kunne du ventet til det var arbeidsdag igjen.

Skrevet

Han kunne jo bare valgt å svare meg på mandag. Jeg tenker at med en sms kan man selv velge når man svarer. Iallefall det prinsippet jeg kjører...

Men kanskje jeg ser det annerledes i morgen når jeg (forhåpentligvis) har sluttet å koke

Skrevet

Ikke akkurat et smart trekk den sms'en... Herlighet! Det her er helt vanlig i staten. Som en skriver over her så er det mye enklere å få oppjustert lønna på en stilling når den skal lyses ut. Mange eksempler på at folk som har sittet i samme stilling i mange år slutter og at stillingen deretter blir lyst ut i et mye høyere lønnstrinn. Føles sikkert litt urettferdig, men det er bare sånn det er. Vær heller glad for en slik mulighet, for det er jo bare for deg å søke på stillingen!

Skrevet

Hvis det er en ny stilling så må de lyse den ut. Ingenting i veien for å søke på den, vel?

Skrevet

jeg tenker at "å sende en hissig sms klokka 23.00 på en lørdag"

ikke vitner om den største seriøsitet fra deg heller. og det er jo litt dumt i en sånn sak der man ber den andre parten være ryddig.

1. søk på jobben.

2. gå dit og snakk med han saklig.

3. be om tilsvarende lønn

4. ring fagforeningen

5. si opp (og få med deg flest mulig andre)

6. ring medier. de elsker saker som tar det offentlige

jeg tror jeg ville hoppet over de to siste

Skrevet

De skal vel simpelthen utlyse stillingen, vet staten har noe regler for det. Men; det riktige er vel å utlyse den internt først?

Dersom det er nedskjæringer (sånn som det gjøres i privat næringsliv om dagen), så vet jeg at flere gjør det motsatte- rekrutterer internt fori det er billigere. Også setter man de ikke opp like mye i lønn.

OM din lokale fagforenin ikke funker- gå hakket opp!

Skrevet

Når det er snakk om vikariat eller faste stillinger som har mer enn 6mnd. varighet så skal stillingen også lyses ut eksternt

Skrevet

..men kan ikke dere som er føler dere kvalifisert bare søke på stillingen da?

Skrevet

Jeg forstår godt at du blir frustrert over dette.

I ledelsesteori og organisasjonsteori så vises det stadig til undersøkelser som klart fremstiller intern rekruttering, spesiellt til lederstillinger, som den største fordelen.

De som jobber i bedriften fra før, vet hvordan det fungerer der, og de kjenner personene som jobber der og vet hva de har å forholde seg til. Opplæringen av internt rekrutterte vil altså være enklere og mer lønnsom enn opplæring av eksternt rekrutterte. Dette har visstnok ikke sjefen din fått med seg...

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har eksamener og vitnemål i fag innen ledelsesstrategier og organisasjonsutvikling!

Påpek dette til sjefen din, og be om at han/hun gir dere som er kvalifiserte til denne jobben en sjanse og et lite forsprang når det kommer til ansettelsen her.

Det går nok bra skal du se :-)

Skrevet

Jeg kan jo søke på stillingen, men jeg HAR den jo fra før. Det er nøyaktig samme jobben ,men lyst ut med høyere lønn for å tiltrekke flest mulig søkere. Skjønner de ikke hvilke signal dette sender til oss andre?

Flere av oss søkte forrige gang dette skjedde. Da fikk vi beskjed om at lønnen vår skulle oppjusteres, og det ble den. Men nå økes forskjellene igjen. De som tjener mest er de som har vært der kortes tid.

Skrevet

Jeg er arbeidsgiver og hadde reagert negativt på en sms om lønn fra en ansatt en lørdagskveld. Du burde ikke sendt den sms'en, du burde tatt kontakt med din leder neste uke istedenfor. Uproft av deg, og det er ikke et godt tegn på samarbeidsvilje for din del.

Skrevet

Da tenkte jeg litt feil, Overlord. jeg tenkte at det kanskje var litt høyere oppe i systemet hvor lik erfaring kunne være nødvendig.

Men såklart har du rett på å kreve lik lønn for likt arbeid. Og samarbeidsviljen som anonym 12:45 sikter til har vel egentlig arbeidsgiveren din lagt opp til at skal utebli i en sånn situasjon... Jeg hadde heller ikke latt dette ligge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...