Gå til innhold

Hvorfor vil han plutselig ikke sove om natta??? Hjeelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 mnd som har sovet hele natta siden han var 2 1/2 mnd(11-12 timer). Nå bare gråter han! Virker som han er trøtt, og tar totten, men etter noen sekunder begynner han å hyle. Har holdt på sånn i to timer i kveld. Har prøvd å ta han opp, uten at det hjelper. Synger og stryker han.. Dette er slitsomt :( (er nok litt for godt vant)

Er det noen som har noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Mitt lille gull på 5 mndr har også sovet 11-12 timer i strekk uten mat siden hun var litt over to mndr, og lagt seg til å sove i sju-åtte-tiden hver kveld uten noe gråting. Men de siste dagene har det vært mye styr ved legging, hun gråter og må synges i søvn, og så har hun ofte våknet etter en eller to timer og grått igjen. I går våknet hun og gråt klokka ni, halv ett, halv fire, seks og åtte. Alle gangene måtte jeg gi henne mat for å roe henne.

Hun har hatt no magegreier siste uka med hyppig bæsjing, så ofte har det nok vært det hun har våknet av. Men siste dagene har det ikke vært det. Kanskje hun bare har blitt vant til å våkne ofte etter magerunden? Eller er hun sulten kanskje? Jeg tenker kanskje jeg burde begynne med grøt, men på den annen side sover hun jo ikke bedre etter at jeg har ammet henne tre ganger...

Eller er det det at hun opplever så mye og utvikler seg sånn for tiden at hun blir urolig? Vi har også hatt mer folk i huset i det siste enn vanlig, så jeg tenker også at hun rett og slett er litt sliten eller overstimulert.

Men jeg vet ikke...

Noen råd lurer jeg også på..

Skrevet

Er det legginga som er problemet, eller selve nattesøvnen? For hvis det er legginga, er det dessverre ganske vanlig at de begynner å bli vanskeligere å legge rundt den alderen der- de får stadig mer egen vilje, og kan gjerne kjempe mot søvnen og prøve å holde seg våkne selv om de er stuptrøtte...Ikke logisk i det hele tatt, men;)

Når det gjelder råd, har jeg dessverre ikke så mange, annet enn å være tålmodig og trøste seg med at det nok vil gå over om ikke så lenge, og ikke la babyen ligge alene og gråte- men trøste, bysse, synge osv.

Skrevet

Hos oss går egentlig legginga greit, selv om det har blitt mer styr enn før, særlig når vi har hatt besøk i tiden rundt legging. Men det løser seg helt ok med fem-ti minutter sang på sengekanten, så slukner hun.

Men hun har begynt våkne etter halvannen time og hvis hun først har brutt opp sovestrekket så våkner hun plutselig hver tredje time hele natta. Vet at det er mange babyer osm våkner hver tredje time og at det ikke er helt unormalt, men min har altså ikke gjort det på nesten 3 måneder før siste uka. Men jeg tenker at jeg kanskje bør prøve grøt, at hun kanskje er sulten. Eller er det bare disse inntrykkene som overvelder henne kanskje?

Virker som hun er fortvilet over at melka kommer for sent også, blir sint på puppen..

Skrevet

Her er det legginga som er problemet..

Han sovnet i går etter 2-3 timer og far måtventete bysse han i søvn på fanget.. Sov hele natta, veldig urolig søvn, men han sov :) (noe jeg er veldig glad for, siden jeg ble dårlig etter svine-vaksine i går kveld)

Men da får vi bare vente og håpe at det går over etterhvert da...

Skrevet

Bare et spørsmål til dere som har/har hatt babyer rundt tre mnd som sover 11-12 t i strekk. Får dere ikke melkespreng? Hvis småen her i huset sover mer enn 6 t får jeg spreng, og jeg mistenker at det er pga en litt for lang soveøkt fra i forgårs til i går som er grunnen til min 4. brystbetennelse...

Skrevet

Jo får spreng på morgenen.. Og lekker veldig innimelllom. Men er ikke så ille som man skulle tro.

Men skulle det gå 12 timer på dagtid, hadde det blitt noe annet.

Har aldri fått brystbetennelse heller :)

Skrevet

Det jeg leser her kunne jeg like godt skrevet selv. Her er jenta vår blitt 5 måneder nå og har begynt å tulle med søvnen. Jeg har alltid ammet på kveld og natt så ingen store endringer der. Men maten kommer av og til litt sent ut og da blir hun sint på puppen. Dette kan skje på dagtid også. Nå må jeg synge og stryke ho til ho sovner, men tidligere kunne jeg bare legge ho i senga og da sovnet ho. Det har vært sånn i ca 3 uker nå. Ho har også begynt å våkne på kvelden og gråte. Av og til på natta også. Ho blir fornøyd når jeg tar ho opp for å skifte bleie eller trøste. Ho har også bæsjet mye i det siste. Natt og dag. Jeg tenker at det kanskje er tennene som gjør denne endringa. Ho gnager og tygger hardt på alt ho får tak i. Jeg tror ikke det er fordi ho trenger mer mat. Ettersom jeg er lei av å stå opp om natten å amme så har vi begynt å sove sammen. Føler det gjør hele situasjonen lettere akkurat nå. Deilig å slippe å stå opp å amme om natten. Vi får mer søvn begge to.

Når ho ligger i vår seng kan jeg ligge å trøste og stryke ho. Synger og holder rundt ho til ho roer seg. Må også putte inn smokken ca 100 ganger. (føles ihvertfall så mange ganger av og til). Dette funker bra for oss, men kan jo være en dårlig løsning på sikt. Noen vil ikke ha ungene i senga, men vi synes bare det er veldig kos.

Skrevet

vi har vært hos hs ang sønv, å fått litt råd og hjelp. hatt 2 mnd der hun aldeles ikke vil sove. å legge seg er ikke greit, åsså våken fra 3 til 9 ganger om natta, snuppa er 10 mnd da.

hatt 1 uke der hun legger seg eksemplarisk og 2 netter uten at hun våkner.=)

det vi har gjort er at hun sover ikke etter kl 15 på ettermiddagen.

legger henne og sitter på rommet, koser ikke snakker ikke, gjør ikke noe, bare er der, da sovner hun fint. 5-10 min.

samme om natta, går inn å bare sitter der. ser ikke på ho, bare er der, legger evt ene handa på magen. men styrker ikke da dette kan virke stimulerende. å sist men ikke minst, ikke under noen omstendigheter tar henne inn i vår seng. da hun kan lett bli vane med det å forvente at det skjer.

å det funket for oss, håper vi=)

Skrevet

Hei Pysekatten - du svarte på en tråd lenger oppe om grøt og sånt. Som jeg skrev har jeg det omtrent helt likt som deg, men min er et par uker eldre. Den siste uka har hun våknet masse. Jeg var også fast bestemt på å fullamme til 6 mndr, har hatt masse melk hele tiden og hun har spist godt og lagt masse på seg.

Men etter den siste uka med urolig unge, masse våkninger på natta og fortvilelse rundt kveldsammingen, ga jeg bittelitt banan i går da hun var så lei seg og sint før legging. Det var stor suksess og hun var svært lykkelig. I dag har hun fått første smaksprøver med grøt og jeg har ikke sett henne så superglad på lenge. Jeg kommer til å fortsette å amme alt jeg kan, men tror det er helt riktig å legge inn littegrann fruktmos og grøt nå selv om det er tre uker igjen til 6 mndr. Det føltes i allefall sånn da jeg så hvor utrolig glad hun ble. Får heller blande grøten med morsmelk og alltid amme først så hun får nok melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...