Makko med to små gutter Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Mini har vært dårlig i magen i 6-7uker nå. Han eter som en hest (mer enn meg!) og har derfor ikke gått ned i vekt. Bakterie/virusprøver var fine, og etter 5 dager med melkefri diett er avføringen nesten normal og mye sjeldnere enn før. Så sannsynligheten er vel stor for at mini ikke tåler melk. Men det er jo melk i ALT! Noen som har noen tips? - Hvor går vi videre? Har skjønt at han kan reagere på laktose og/eller melkeprotein? - Er dette noe han kan vokse av seg?
Silje og Vaniljebollene Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg hadde en mini som var allergisk mot melk, og det var et slit med kostholdet. Hun vokste det av seg på 6 måneder her, vi begynte å prøve forsiktig med litt ost og litt yoghurt, og når hun ikke fikk vondt i magen lenger, kunne hun begynne å drikke melk igjen. Og nå reagerer hun ikke i det hele tatt. Hun var 2,5 år omtrent når hun sluttet å reagere på melk.
Makko med to små gutter Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2009 Å så bra! Da er det iallefall håp :-) - Det er jo litt trøblete da det er melk i ALT. Og sånn som i går måtte mini spise brød med kaviar i barnehagen når de andre spiste varmmat. -Det er jo ikke noe problem nå, men etterhvert er jo ikke det så kult! Håper barnehagen blir flinkere etterhvert!
OsloMor Skrevet 31. oktober 2009 #4 Skrevet 31. oktober 2009 Begge mine jenter var allergiske mot melk, soya og egg. Eldste var ekstremt allergisk og jeg måtte gå på total melke- og soyafri diett fra hun var 6 uker, lillesøster var 2 uker da melkeallergien gjorde seg gjeldende. Selv om det høres klisjefylt ut, så burde du fokusere på hva han kan spise og ikke hva han ikke kan spise. Siden støresøs. var såpass syk av allergien så gikk vi jevnlig til ernæringsfysiolog og allergolog på barnesenteret på Ullevål, og hadde enorm nytte av det. Først bør du kjøpe det blå smøret uten melk og soya og en vegetabilsk melk (havre eller ris). Rismelk er ikke særlig næringsrikt, men kan fint brukes i mat. Havre er veldig fint og du kan bl.a. koke veldig god risengrynsgrøt på den, lage pannekaker, vafler og bakverk generelt. Mestparten av Gildes go'mager serie er uten melk, og i oppskrifter så bytter du bare ut smøret med det blå melkefrie smøret (dette får du overalt.) Det er ikke slit med kostholdet, men man må lage maten selv. Vær kreativ og alltid på jakt etter ting uten melk i seg. (Kanskje kokeboken fra voksentoppen kan hjelpe deg?) Du bør også snakke med fastlegen og be om en henvisning til ernæringsfysiolog, slik at barnet ditt får i seg nok kalsium og andre næringsstoffer. Lykke til:)! Min eldste ble frisk da hun var 3 år, og yngste var 2.5 år.
tvkrus Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 ville bare tipse deg om denne siden http://utenmelk.no/index.php
Makko med to små gutter Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 31. oktober 2009 Takk for gode tips! Gode råd du har OsloMor, helt enig om at vi må fokusere på hva han kan spise... problemet er jo at vi ennå ikke har funnet ut hva ;-) -Vi lager det meste av maten selv, fra før, men det er jo en tankeomstillingsprosess. - Det "blå smøret" så jeg forresten etter i dag, og de hadde det ikke der vi var i dag, men det er ikke noe problem, vi har faktisk 7 matbutikker innen 5min gange! -Men etter at lillegutt knuste egg, og reiv ned alt som kom innen rekkevidde i butikken, fristet det lite å gå til neste ;-) Skal sjekke ut forumet utenmelk :-)
erteposen + 4 Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg tenker knapt på det hjemme. Vi lager mat fra bunnen, og har funnet frem til trygge produkt. Problemet oppstår når barnet skal spise hos andre. Her var bhg. kjempe flinke til å legge til rette t.d. havregrynsgrøt istedet for risgrøt. En del vokser det av seg, men vår gjør nok ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå