Gå til innhold

Hvordan stiller dere dere til Dette med å "gå hallwen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vingler mellom egne standpunkt.

Jeg synes egentlig det er en frekk insamlingsrunde av digg, men som ikke er til å unngå. Innretter oss derfor med digg klart og har akseptert at de kommer. Alle som har vært her holder fra en diger tøypose al a bærepose og mendene diskuters før døra er igjen...

Jeg skjønner spenningen, og at folkeskikk glemmes i ren iver, og ser at dette er kommet for å bli. jeg er gammeldags som har motforestillinger mot dette, og må regne med at egne barn snart vil gjøre dette og, noe som jeg ikke kan nekte dem uten at det oppleves fryktelig urettferdig fordi alle får lov. Foreldrene er jo ofte med.

Kanskje jeg er gammeldags og klar for litt oppussing?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halloween er tull. Vi har nyttårsaften med nyttårsbukker. Halloween hører ikke hjemme i Norge.

Skrevet

Jeg tenker akkurat som deg.. synes det en frekk insamlingsrunde av godteri, ikke har de noe triks å vise hvis man velger det andre alternativet. Julebukk er jo litt koseligere synes jeg når de står på døren og synger juleskanger, selv om det er det samme de vil ha...godteri.

Men virker som det har kommet for å bli, og det blir større fokus på det hvert år. Har ikke noe valg når sønnen min blir gammel nok, men jeg kommer ikke til å pushe på han kostymer og ut i nabolaget for å si det sånn...

Skrevet

Så dine barn får ikke være med venner?

Skrevet

Jeg synes det er en artig tradisjon fra statene jeg håper har kommet for å bli. Husker selv da jeg var liten da det var karneval i februar. Synes det var kjempegøy å kle meg ut. Men dette har mer eller mindre forsvunnet. Ser ikke på dette som en frekk innsamling. Min vennegjeng har nå startet vår egen tradisjon at vi møtes med ungene og har en halloween ettermiddag. De storkoste seg. Verken kostymer eller godteri trenger å være dyre. Kjøpte på nille, kjempebillig.

Skrevet

Personlig syns jeg Halloweenfeiringen er en dårlig tradisjon- amerikansk sådan. Opprinnelig var det en dag man tenkte på sine døde- og tente lys på gravene. Det er synd at det er blitt en dag med motsatt fortegn- en opphausing av det okkulte. Syns det er frekt å sende barna ut med bærepose for å tigge godteri- "knask eller knep!". Underforstått: "Hvis du ikke gir- så kaster vi egg på vinduene dine, eller gjør noe annet negativt mot deg! Hvilken moral er det å lære barna sine?

Jeg skjønner at barna syns det er spennende å kle seg ut, men jeg liker ikke konseptet med spøkelser, hekser, demoner osv. Heller vente til de kan være jule/nyttårsbukk. Syns det er ekkelt å se unger utkledd som skjeletter og døde mennesker. Men det er jo foreldrene som må ta ansvaret - iallfall begrense galskapen! Jeg syns ikke du er gammeldags. En trenger ikke hive seg på alle trender. Og dette er en dårlig trend (eller Gud forby: Tradisjon!)

Skrevet

Jeg tror hvis alle foreldre og alle familier som ikke liker Halloween hadde stått på sitt, så hadde det ikke vært mange igjen. Men siden "alle" føler at de må la barnet få være med og må ha noe til de som ringer på. Så blir det sånn som det er idag. Akkurat som med mange andre ting..

Syns det hadde holdt at man går til enten familien eller til huset til de som går i gruppe.

Eller at noen arrangerte halloweenfest hjemme hos seg eller på kulturhus..

Å gå rundt til alle hus er en uting, så mange eldre, småbarnsfamilier og syke som blir redde og usikre..

Skrevet

de som går til mamma må synge sang, ellers får dem ikke godteri. Blir bare færre og færre som går dit he hehe.

Skrevet

Jeg har vært negativ i mange år nå... jeg syns i grunnen at det holder med nyttårsaften. jeg elsker nyttårsaften..;) nyttårsbukk er bare kjempe gøy.

men så var det halloween i dag og jeg forklarte datteren min at det var noen osm kom til å ringe på døren og at vi skulle gi dem snop. hadde kjøpt inn noen dødningshodet kjærligheter... hun var så spent så spent. har ikke pratet om noe annet i ettermiddag. hun stod i vinduet og så om det kom noen osv. var kjempe søt når det kom noen. holdt skålen så fornøyd frem og sa ; oi dere var skumle osv. hehe.. bare SÅ hærlig..;)

så jeg merker at jeg syns det er jo egentlig veldig kjekt da..;) var fast bestemt på at jeg ikke skulle gå med ungene men kommer nok til å gå med dem etterhvert tenker jeg...

Skrevet

Det hørtes koselig ut, du med alle talla i nicket..

(veit du forresten at du mangler et 8-tall? :) )

Skrevet

hehe... det har jeg ikke sett. får vel ordne det. hihi..

ja var veldig kjekt..;) leste ett innlegg om at alle var så frekke... sånn var dem ikke her. alle var kjempe blide og hun ene sa så fint til datteren min ( som hadde på seg prinsesse kjole) at hun var så fin osv. veldig kjekt...

Skrevet

Hva er forskjellen på halloween og julebukk da? Hvorfor er den ene "tiggingen" bedre enn den andre?

Skrevet

Jeg har vært veldig imot denne feiringen. Har syntes, som mange andre, at det bare har vært noe amerikansk tøys og tigging etter snop. Julebukker (som jeg selv gikk) er så mye koseligere...

Helt til idag. Mine to eldste fikk gå halloween for første gang idag etter mye overtalelse. Nabolaget var fullt med små ivrige søte hekser, tryllekunstnere, spøkelser osv med stolte foreldre på slep. Barna kan regelen om at en kun går til de som har lys og gresskar utenfor, og de takket pent da de fikk snop. Jeg ble veldig forundret over hvor mange som hadde pyntet til halloween hvor positivt alt var.

Må innrømme at jeg koste meg masse ikveld.,Det var også veldig kjekt å se hvor gøy ungene hadde det! Ser ut for at hallowen er kommet for å bli og at jeg synes faktisk det er helt OK:)

Skrevet

I utgangspunktet er jeg ikke spesielt for denne feiringen.

Hadde egentlig ikke tenkt så mye over det før for 2 år siden tror jeg... tenkte ikke på hvilken dag det var. Det kom to gutter, da jeg åpnet døren ba de bare om snop - ikke hadde de kledd seg ut heller. De hadde ikke fått om jeg hadde hatt noe. At de ikke gjør noe er jo så som så, men synes de i det minste burde kle seg ut!

I fjor kom det også bare 2 gutter sammen. Heller ikke da hadde jeg fått med meg hvilken da det var, men jeg hadde noe lakris i skapet som jeg ga dem. Han ene spurte hva det var, og da jeg fortalte det, sa han "jammen, det liker ikke jeg" Synes jo det var litt frekt. Ble ganske paff, så sa bare at det var det jeg hadde. Han andre gutten ble litt flau, dyttet i han andre og sa "joda,det går fint. Takk"

Synes det er koseligst med julebukker ( som noen kaller nyttårsbukker, aner ikke hvorfor, men vi gikk alltid julebukk på nyttårsaften). Hvertfall, det eneste dumme med det er jo at det er i en tid hvor folk er midt i middagen eller hvertfall forberedelser til middag. På akkurat det punktet er Halloween bedre, hvertfall foreløbig. Den dagen er jo ikke så stor som nyttårsaften ( enda )

Snuppa skal få gå "knask eller knep" når hun får mer kjennskap til det, at hun vet at det er noe hun kan gjøre:-)

Og med tiden blir det sikkert pyntet til halloween i dette huset også,, men det blir lenge til...

Skrevet

Hehe du er gammeldags og klar for litt oppussing;o)

Halloween er nok kommet for å bli, og sure, gamle kjerringer som nekter å åpne osv., kommer nok til å "komme etter" om noen år når ungene deres blir store nok.

Jeg har lært opp ungene til å oppføre seg ordentlig, si tusen takk, ha det bra osv. (Jeg er med og står i bakgrunnen, da minsta er for liten til å gå selv).

Skrevet

Her i bygda er det ingen som går. Vet ikke om det er noe de har tatt opp på skolen, for for noen år siden var det en og annen gruppe med barn som kom. Jeg synes kanskje vi bør godta at dette er en skikk den nye generasjonen har lyst å innføre, og at det samtidig er vi voksne som må være på hugget. Det er nå i startfasen vi har mulighet til å lage spillereglene, og de kan vi ikke overlate til barna alene.

Skrevet

Dessuten synes jeg det er måte på hvor nostalgiske man skal være. Noen ønsker jo også at ungene bare leser Barna i Bakkebygrenda, Emil og Mormor og de åtte ungene også, for det gjorde de da de var små, og man må for all del ikke prøve noe nytt...

Skjønner ikke at Halloween skal være noe verre enn å gå Julebukk. Å hvine et par juleschlägere er heller ingen bragd liksom.

Skrevet

Ingen bragd nei, men det krever jo litt mer guts enn å bare ringe på ei dør med mamma som vakt bak og kreve snop. Dessuten har jo "alle" godterier til overs rett etter julaften og det vil man gjerne bli kvitt. Derfor har jeg mer sansen for julebukk personlig. Men halloween er her for å bli tror jeg, bare se på alle de voksne som er ute og leker halloween nå i dag :D

Skrevet

Jeg liker ikke Halloween. Ikke kostymefestene, ikke trick or treat, ikke maset rundt det.

Jeg kommer til å overse hele fenomenet til datteren min blir så gammel at hun suges inn i hele denne absurde verden av kjøpepress. Jeg har ingen ønsker om å bestemme hva jenta mi skal få være med på av slike nye tradisjoner, men kommer til å snike inn litt moral underveis.

Skrevet

Noe stort sprøyt jeg aldri har tatt del i, og som barna mine ikke skal ta del i.

Mye hyggeligere å låse døra, ta gardinene foran vinduene, dempe belysningen og se på "Skal vi danse" (- før det var jeg ikke hjemme.)

Ahh, deilig kveld.

Jo, jeg glemte: Koble av ringeklokka...

Gidder ikke å fly opp og ned trappa for en gjeng med unger jeg nesten ikke kjenner..

Nei, kommer aldri til å ofre fem øre for halloween.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du trenger nok en liten oppussing ja ;)

Jeg foretrekker Halloween forran Julebukker - de kommer alltid på ubeleilige tider og så må jeg stå der og lide og fryse meg gjennom en eller annen falsk sang. Og forresten hva med de stakkars ungene som ikke tør å synge da? Nyttårsbukker høres enda verre ut - jeg hadde klikka om noen kom og skulle tvinge meg til å stå å høre på dem midt i den travleste tida...

Nei, takke meg til Halloween - en herlig fest i mørketida, det varer bare et par-tre timer. Kjempe gøy å se alle de flotte utkledde ungene, og deilig å bare kunne slukke lyset når godteriskåla er tom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...