Gå til innhold

Halloween er den styggeste feiringen jeg vet om,,,fysj

Anbefalte innlegg

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

kunne ikke den søplefeiringen bare blitt der den kommer fra. Kan ikke skjønne at dette er en dag folk vil gjøre noe kos og morro ut av. Kle opp barna som monstre og dauinger å sende dem rundt å skremme gamle damer og tigge godis. Og hvis de ikke får noe er det plutselig lov å kaste egg på husene...nei, jeg ser ingenting kos med denne feiringen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Norge Rundt sist, så var der et innslag fra et sted de er opptatt av tradisjoner og utstillinger av tidenes ulike epoker og høytider.

Denne dama som var der, sa det slik jeg tenker; alle nye tradisjoner som bringer glede er bra:) Hun sa også at vi måtte huske at ikke julefeiringen vår er egentlig vår. Den også har vi kopiert og hentet inn, fordi vi liker den. Der var helt sikkert en del den gangen som sa det samme som du gjør nå;)

Vi har faktisk en gammel tradisjon med allehelgensdag og natt. Bare sjekk i kirken. Men den vi ellers har utvidet den med nå, med at ungene kler seg ut, den har vi hentet som en ekstra ting. Og fra USA. Men dette er ikke nytt, sånn at du vet det.

I Irland brukte de nepe/kålrabi i stedet for gresskar, men utskjæringer var der, og lys. Dette var før USA sin feiring, og en feiring imigrantene tok med seg til USA. Så fant de vel ut at gresskar var enklere å skjære ut, da.

Skrevet

Greit med party, men den evinnelige tiggingen på dørene og "utakknemligheten" vis de ikke får noe kunne jeg fint ha vært foruten!!

Skrevet

Her gjør faktisk ikke ungene noe galt, om de ikke får snop. De forstår at ikke alle feirer:)

Og jeg ser ikke på det som tigging. Bare moro.

Hva er egentlig forskjellen på halloween og julebukk? Er det stor forskjell, eller er det tradisjon og tidspunkt som gjelder for hva en tenker om det? De begynte jo en gang med julebukk, også. Det har ikke alltid vært, det heller. Selv om vi tendenserer til å tro det.

Skrevet

En dag i året man skal få lov til å være slem, stygg, ekkel, og skremme folk. Jeg syns det er supert. Vi kan ikke gå å være julebukker og synge med friske kinn og fregner på nesa bestandig.

Endelig en dag for oss som elsker sort, skjelett og spøkelser, slim og edderkopper og skrekkfilmer (natt på museet). Jeg skulle ønske alle bare ville gjøre som de "skal" og la ungene få fråtse i utakknemlighet og jævelskap, så får vi voksne skjelve litt i buksa akkurat denne dagen!

Skrevet

Julebukkene synger, og "gjør" noe for godteriet.

Halloweenerne truer deg med å gjøre faenskap hvis ikke de får noe.

Halloween meg i ræva, sier jeg bare!

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Slike svar syntes jeg er kjempefine og opplysende:) Artig;) Men jeg har ingen problemer med at vi har hentet tradisjoner fra andre steder. Men akkurat denne tradisjonen syntes jeg at kunne blitt der den kom i fra:)

Skrevet

Sett i et flere tusen år gammelt lys er tradisjonen flott den. Hold demonene unna med matofringer.

Skrevet

Dette er også en feiring av en av de gamle sabbatene. Denne heter Samhain og er egentlig både som 16.44 sier, og nyttårsfeiring. Dette er også dagen da skillet mellom de dødes og levendes verden åpner seg og de døde kan tre inn i vår verden. Derav lys på gravedne slik at de finner veien hjem igjen. I Mexico er dette de dødes dag bla.

Jeg har kjøpt inn masse godis og håper på massed flotte, glade barn på døra :D

Skrevet

Jeg liker Halloween, jeg. Det er lenge siden sommerferien, og det er lenge til jul, så en fest i overgengen til november er så utrolig velplassert. Vi har amerikanske naboer, og hvert år blir vi bedt på Halloweenfest der voksne og barn kler seg ut. Det er nok en viktig faktor i at jeg har fått gode følelser for feiringen.

Barna mine går på dørene og sier knask eller knep, men jeg prøver å få dem til å gå til folk de kjenner (unngå de gamle damene). Og de gjør selvsagt ingen knep - her vi bor er det et ikke-fenomen.

En ting jeg ikke liker: Djevelkostymer fra Nille. Grusomme!

Skrevet

BARE NOE TULL

er det forresten noen som hvet hvorfor en feirer, eller hvordan den skal feries?

Skrevet

Liker ikke halloween nei,jeg er en av de sure hurpene som nekter ungene goderier og ringer politiet om de finner på noe knep

Skrevet

ALLE ungene som kom innom i kveld var både hyggelige og høflige!!!!!!! :)) Når de sa "knask eller knep", spurte jeg de hvaslags knep de hadde, og de ble litt forfjamset, for dette hadde de ikke tenkt på :) Samme når jeg rakk frem bollen med innpakket godteri, spurte de alle høflig om hvor mange de kunne ta, takket pent og ønsket oss en god kveld med trusler om å komme tilbake til neste år! Synes det har vært en koselig kveld jeg, ikke bare skrekk historier om uoppdragne unger nei! :))

Skrevet

Slik har det vært her, også. Og så fniser jentene så søtt når du sier de er fine og stilige i utkledningen sin;) Ingen stygge eller frekke barn. Bare nabounger som vi kjenner fra før, egentlig.

Skrevet

Jeg har ikke vært noen fan av halloween før, og har meget motstrebende gått med på å følge datteren min rundt i nabolaget. I år prøvde vi en ny vri, jeg kjørte henne rundt til besteforeldre, tanter og onkler, sånn at hun bare besøkte kjente. litt pga svineinfluensaen.

Når vi kjørte i boligfeltet der den ene tanten bor, så vi masse unger som gikk i skumle kostymer, og det slo meg at dette er jo moro for ungene, så hvorfor skal vi voksne være så i mot det? Det så ut som de hadde det kjempemoro, og min lille heks med langt svart hår, storkoste seg, og syntes det var veldig morsomt!:)

Så til neste år tror jeg vi skal feire skikkelig, med gresskar og det hele!:)

Happy halloween!:)

Skrevet

sønnen min er 7 år. Han synes opera er grusomt. Men -han bor i et land som har tatt denn sang formen inn -og i nyere tid gitt det et eget hus i Oslo.

Det er så mange skikker og vaner vi tar inn og etablerer i vårt norske samfunn. Halloween er et oppsving for handelstanden og til stor glede for ungene. Jeg har vært litt i mot. I fjor laget jeg og en annen mor en Halloween fest i skogen. Bål - og lykter og skumle ting i trærne. Gjemte godteposer som ungene leita etter med lommelykt. Vi grilla pølser og koste oss veldig.

I går inviterte jeg en gjeng unger hjem til oss på Halloween fest. Serverte dem litt mat og hekse drikke, snakket litt om hva Halloween er. Kledde oss ut og ringte på noen få dører -før vi gikk hjem og så en Harry Potter film. Alle ungene hadde snop med seg hjemmefra som vi blanda i en diger skål.

Det ble en kjempetrivelig kveld.

Jeg bodde et år i USA - og Halloween var større enn jula. Det var en opplevelse. Tror det går mange år før vi kommer dit, men i mellomtiden vil jeg utnytte dagen til å lage i stand en liten fest for ungene. En fin anledning til å gjøre noe helt annet.

Guttene jeg gikk med forstod veldig godt at de fleste ikke hadde noe til dem -fordi de ikke feirer dagen. Men det gjorde ikke noe. De spøkte og lo og hekset litt for naboene. Bare godt humør hele veien. Guttene syntes det kjekkeste var å få kle seg ut, være skumle og vise seg frem --litt som russen om våren. Vel vel...If you cant beat them- join them.... Jeg har vel gjort det --og det er faktisk ganske så moro

Skrevet

Her hos oss er Halloween bare moro. Ungene er høflige og greie, ikke noe tull. Vi må innse at nye tradisjoner kommer mens andre forsvinner. Ikke mange som går julebukk lengre, vel?

Skrevet

Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til første søndag i november.

Halloween har på 1900-tallet særlig blitt markert i USA der utkledde barn går fra hus til hus og tigger godteri med ordene trick or treat. I dag er skikken blitt utbredt også i andre deler av den vestlige verden, der verken allehelgensaften eller -dagen har vært viktige festdager tidligere. Norge hadde inntil for noen år siden ingen tradisjon for slik feiring, men amerikanskinspirert halloween ble introdusert i noen miljøer på slutten av 1990-tallet. Donald Duck-tegneserier og amerikansk populærkultur har trolig bidratt til å gjøre fenomenet kjent for et større publikum. De siste årene har det vært knyttet enkelte volds- og hærverksepisoder til amerikansk halloween-feiring i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...