bunnie Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 hei hei. Jeg lurer på hva dere synes om omskjæring av gutter? Jenter er forbudt i norge, så det er ikke aktulet å diskutere. Men som mange vet er jo dette en tradisjon i flere kulturer, men hva synes dere her?
Patetica fåkksi Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg veit om en mann som burde ha vært mer enn bare omskjært (heller mot helt avskjært) og han hadde faen meg baller nok til å dukke opp her på jobben min for ganske nøyaktig en time siden og tok seg fysiske friheter siden offeret var i sjokk, den driten, jeg er faen meg forbanna - men hey, dette hjalp litt. Skriveterapi. Svar på innlegget ditt: Omskjæring av jenter er helt uaktuelt uansett hva loven sier, det er en grov forbrytelse. Av gutter derimot; nei jeg aner ikke. Har lest at det skal være en bra ting men har ikke satt meg inn i saken.
bunnie Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2009 luft tankene litt det hjelper..
Angie77 Skrevet 31. oktober 2009 #4 Skrevet 31. oktober 2009 Eksen min var veldig forbanna over at han hadde blitt omskåret. Selv om foreldrene var veldig fan av moseboken ble ikke han det. Har også møtt folk fra ulike stammer i afrika, med stammens tegn skåret inn i ansiktshuden, som har vært lei seg for dette. Dette ble også gjort da de var barn. Jeg syns alle former for endring av andres fysisk utseende (uten at det er medisinsk nødvendig), uten at de selv har samtykket til det, er et overgrep. Folk MÅ få velge selv.
Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Eneste grunnen til at det ikke er ulovlig på gutter også er fordi det står et par setninger om at man skal omskjære guttebarn i det gamle testamentet og da er det liksom greit ... Personlig mener jeg at omskjæring er noe både gutter og jenter godt kan få gjøre, men da skal de være myndige og bestemme selv (si aldersgrense på 20 år) og det skal utføres av lege under skikkelige forhold.
Patetica fåkksi Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Det hadde vært ganske stilig om alt som stod i det gamle testamentet hadde blitt en del av loven skal man i følge denne boka drepe 73 okser, 17 værer, 119 årsgamle lam og 10 geitebukker - bare i juli måned!
Patetica fåkksi Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Let me rephrase that. Det hadde vært ganske stilig om alt som stod i det gamle testamentet hadde blitt en del av loven. Man skal, i følge denne boka drepe 73 okser, 17 værer, 119 årsgamle lam og 10 geitebukker - bare i juli måned!
Angie77 Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 For å være helt, helt ærlig (og jeg vet at dette nok oppfattes som forferdelig respektløst) så gleder jeg meg til den dagen da religiøsitet generelt inngår i ICF under alvorlige psykiske lidelser.
bunnie Skrevet 1. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. november 2009 omskjæring er ikke relgiøst, men tradisjon.
Angie77 Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/23/290103.html
Gjest Skrevet 1. november 2009 #11 Skrevet 1. november 2009 Omskjæring av guttebarn er i aller høyeste grad religiøst og det er Abrahams skyld. Kristne gir stort sett blaffen i det gamle testamentet så lenge spørsmålet ikke dreier seg om homofili, mens jøder tar greia særdeles alvorlig. Muslimer har sin egen vri på det, men omskjæring inngår for det. Omskjæring av jenter derimot er jeg enig i at ikke har noe særlig grobrunn i religiøse tekster og det praktiseres dessuten i like stor grad av kristne som muslimer og naturtroere i områdene hvor det er vanlig.
bunnie Skrevet 1. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2009 selve omskjæringen er IKKE religiøs. man skal ifølge allah ikke gjøre skade på det gud har gitt deg. men omskjæringen er tradisjon, og gjøres ofte gjennom ett religiøst rituale.
Gjest Skrevet 1. november 2009 #14 Skrevet 1. november 2009 Altså, jeg tror ikke det står ikke i Koranen, hvis det er Islam du sikter til, men det er jo nevnt i hadither som er akseptert av de større lovskolene. I Toraen er det nevnt i forbindelse med historien om Abraham. Muslimer flest mener at omskjæring ikke er å gjøre skade på det gud har skapt i motsetning til for eksempel bruk av rusmidler. Klart man kan være tilhenger av en hippis-gren av sofisme og velge å gi f i å følge noen lovskole og kun forholde seg til Koranen, men det er jo ikke det som er main-stream islam heller da.
Gjest sug lut Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Jeg synes omskjæring av gutter er helt komplett sprøyt og unødvendig tukling med naturen. Tradisjon meg midt i ryggen. Ja, man funker uten forhud. Nei, det er ingen grunn til å gjøre det.
Lea Laus Skrevet 1. november 2009 #16 Skrevet 1. november 2009 Hvorfor gjøre et lite barn så utrolig vondt. Fordi det er tradisjon?? Det er den støste bullshiten jeg har hørt. Jeg eier ikke respekt for folk som skader barna sine fordi "det har vi jo alltid gjort i alle generasjoner". Tenk sjøl da for faen. Nei - det er overhode ikke greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå