Gå til innhold

Menssmerter i 6. uke - kan det likevel gå bra?


Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Starter en ny tråd på dette siden det er en litt annen problemstilling enn blødning. Jeg er snart i 7. svangerskapsuke. Det tok meg 8 forsøk å komme dit, så det skal dessverre lite til for å bekymre meg om dagen. Nå må jeg bare søke litt hjelp hos dere erfarne damer, slik at jeg kanskje kan få satt ting litt i perspektiv.

 

Jeg hadde i går en ørliten blødning. Det vil si, det var en svakt brun misfarging på bindet som dekket ca 1-2 kvadratcentimeter. Ikke rare blødningen, altså, men ganske typisk for meg noen dager før mensen. Derfor satte det en støkk i meg (bruker ikke Progestan nå, sluttet for ei uke siden). 'Blødningen' ga seg, men så kom menssmertene snikende. De har ikke vært veldig uttalte, men det stikker litt innimellom, og det er ingen tvil om at det er menssmerter (hadde en del ubehag helt nederst i magen forrige uke, men det var noe annet og skal visstnok være helt normalt). Nå er jeg kjemperedd for at mensen skal komme! Jeg hadde ganske store menssmerter for to uker siden, like før jeg testet positivt, uten at det kom noen mens. Nå lurer jeg på om det er vanlig å ha litt menssmerter seinere i 1. trimester, også? Noen andre som har opplevd dette uten at det gikk galt? Kunne vært en stor trøst og hørt om det, i såfall.. Hilsen ei som er litt smådesperat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg har skrevet tidligere i et innlegg her, så var en av mine (og min venninnes) symptomer skikkelige menssmerter, som startet i uke 6.

 

Venninna mi trodde mensen kom hver dag i en hel uke (ho visste ikke at ho var gravid da:).

 

Dette er helt normalt, det er livmora som jobber og utvider seg, ble jeg fortalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...stakkars lille deg...grusomt å gå slik og lure...

 

Jeg har både vært gravid (i 40 uker en gang) og misstet flere ganger...

Jeg synes det er en liten forskjell på gode livmor-jobber-kramper og mensen-nå-går-alt-til-xxxxx smerter...

 

Livmorsmerter er mer som en dump krampe i livmora....og kommer gjerne etter man har gått mye eller vært aktiv.....varer en liten stund og kan forsvinne for en td...de kom vel sånn ca 6 uker tror jeg...

 

Mensen/miss er mer rundt livmora og går bakover til korsryggen i bølger, og verker litt på en annen måte...varme som bølger..

 

Greier ikke forklare bedre.

 

Håper for deg at dette er bare livmorstrekk...det kjenner du litt i båndene som holder livmora på plass og...

 

Lykke lykke til....unner ingen følelsen du har...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Aliice - alt sånt er godt å høre nå!

 

Men nå oppdaget jeg nettopp at jeg småblør litt igjen (brunt). Det vil si litt menssmerter + blødning. Klarer ikke helt å tro at dette skal gå bra nå, må jeg innrømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Nurket1, jeg skiller også mellom disse 'vondtene', slik du gjør. I forrige uke hadde jeg en type vondt som jeg ikke har kjent før. Det var et slags ubehag helt nederst i livmorregionen. Det var noen stikninger da, og, men ikke helt på samme måte som ved mensen. Jeg llurte først på om det kunne være mensen som var i anmarsj, men kjente at det artet seg på en litt annen måte. Jeg lette etter informasjon om fenomenet, og fant en svangerskapsoversikt her på BIM - svangerskapet uke for uke - som nevnte akkurat dette ubehaget som kunne komme nederst i mageregionen i uke 5. Jeg slo meg derfor til ro med at dette var høyst normalt.

 

Det jeg føler nå er imidlertid stikninger lenger ute på sidene. Med andre ord, helt vanlige menssmerter. Er dessverre redd dette er begynnelsen på en SA, siden jeg nå har litt småblødninger i tillegg. Føler meg helt tom akkurat nå. Men har UL på mandag, så får ta turen dit for sikkerhets skyld, uansett hva som nå skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine mens smerter startet omkring uke 6-7 ! og kom og gikk ...ja sluttet vel aldri å komme å gå - har det forstatt og har 32 dager til termin! det er livmora som allerede forbereder seg til plassen den skal lage- og i 2 trimester kan kynnerne kjennes ut som mens smerter...

lurer på hvor mange ganger jeg sa til kona superbekymra : herregud jeg har MENSENSMERTER!! men måtte bare slå meg til ro at det var normalt!! ringe venninnene mine som har vært gravide før støtt og stadig å hørte om hva som var normalt og ikke...alle hadde de hatt mye mens smerter! andre symptomer som kvalme kom i uke 7-8 på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du tar deg bryet med å hjelpe meg, lillebie! Det setter jeg veldig stor pris på! Er litt trist akkurat nå, men svaret ditt gir meg jo et lite håp...hvis du virkelig hadde ordentlige menssmerter, og ikke 'bare' strekkesmerter i livmoren? Sa du noe om at du også hadde noen småblødninger? Det er den kombinasjonen som skremmer meg sånn - BÅDE menssmerter og småblødninger (brunt)...det er jo akkurat sånn mensen min pleier begynne....sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv om du kan slappe av...

legg deg ned og pust med magen...

vet det er lett å si...

 

Det skjer mye i magen din nå...dette trenger ikke være SA, men viktig å roe seg ned...det er utrolig mange historier om blødning og at det har gått bra...en venninne FOSSBLØDDE men det var fordi morkaken lå litt rart til under barnet...

 

Senk skuldrene...

Sender deg mange gode tanker...og beordrer spiren til å bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Nurket1! Godt å høre at det er mulig jeg tar feil, selv om jeg dessverre ikke klarer å tro på det akkurat nå...har lagt meg på sofaen, og blir liggende her i dag. Vi har besøk av en nevø som ikke vet noe om at jeg er gravid - helt pyton, må jeg innrømme! I går og i dag har jeg over hodet ikke vært i form til å ta meg av besøkende, og har bare ligget på sofaen. Han må jo begynne å lure...men orker ikke si noe. Ihvertfall ikke nå, som det kan gå i vasken. Så kan jeg bare håpe på at jeg tar feil, og at jeg får meg en skikkelig posivit overraskelse på mandag.

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var mensensmerter ja- kjentes ut som jeg skulle få mensen!

jeg sitter med svangerskapsboken foran meg, hvor jeg har skrevet uke for uke :

 

Uke 5 : " treg i magen, oppblåst, mensen-smerter, ofte på do, veldig vondt i korsryggen, sulten"

 

uke 6 (så hjerte på ul 6+6) " er veeldig trøtt, magen er treg, hoftene veldig vonde, mensenmurringer, sulten

 

uke 7: veldgi trøtt, magen er øm, uvel og kvaml, veldig sulten, tisser mye

 

uke 8: veldig kvalm m oppkast hele dagen, usedvanlig trøtt

 

hopper til uke 10:

 

"vært veldig urolig - har hatt så sterke smerter i underlivet, nesten så jeg ikke har klart å gå - legen sier det er kynnere!"

 

uke 12: kjennes ut som noen driver med en strikkepinne der nede..noe mensensmerter

 

uke 13: trodde jeg så noe småblødninger- var på legevakten som ikke ville se på meg..fikk beskjed om å ligge å ta det helt med ro... men kan ha vært crinone rester?

 

 

og slik fortsetter det- masse rare smerter -vonder - plager og mensensmurringer/smerter!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen lillebie!

 

Åååå, det gjør så godt med sånne vitnesbyrd som dette! En dagbok som viser mensmurringer hele veien omtrent - det er akkurat den typen oppmuntring jeg trenger nå :-) Hvis jeg ikke får noe mer blødning framover (har vært bittelitt i går og bittelitt tidligere i dag), så er det kanskje håp i hengende snøre likevel...

 

Takk, og stor klem til deg, lillebie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en viktig annen ting da...

 

jeg måtte rett og slett holde meg unna dette forumet endel uker...og ikke sitte å google/søke på internett - jeg ble rett og slett gal av å lese om alt som kunne gå galt osv...jeg var på evig jakt etter bekreftelse på at alt stod bra til - men ble bare skremt!! så prøv å ikke søke så mye på nettet - dra på UL- få det overstått og deretter kan du prøve å slappe litt mer av :o)

 

men ja denne dagboken min "beviser" at det er helt normalt med menssmerter:o) så får bare disse dumme blødningene gi seg slik at du kan slappe av....

 

forresten, moren til xen min var gravid i 5 måned med xen min før hun fant ut hun var gravid....hadde mensen hver måned!!

og bestevenninna mi fikk menssmerter og mensen symptomer hver måned gjennom hele svangerskapet- når mensen skulle vært! merkelig!

 

slapp godt av i helgen - og oppdater oss etter ultralyd på mandag :o)

 

stor klem til deg :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du måtte holde deg unna nettet en stund i begynnelsen av svangerskapet, lillebie. Jeg husker du var innom og skrev det her inne, at du ville bli borte en stund. Også helsepersonell advarer jo innimellom mot å oppholde seg for mye på nettet når man er i en slik sårbar situasjon og sluker alt man kommer over, kanskje uten å tenke så mye på kildekritikk osv. Dessuten er det jo ofte slik at man finner det man leter etter - hvis man er nervøs for SA/MA, så har man en tendens til å få med seg alt som står om akkurat dette. Og da kan det bli litt overveldende og ute av proporsjoner. Har tenkt tanken i det siste, jeg og. At jeg burde tatt en pause. Men så plutselig har jeg behov for å spørre om noe, og siden jeg akkurat nå ikke snakker med noen om graviditeten, så er det liksom så lett å gå inn hit....hm. Men nå tror jeg jeg skal ta oppfordringen din og bare slappe av på sofaen. Og kommer selvsagt innom med en oppdatering etter UL på mandag!

 

Stor klem til deg, og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har menssmerter av-og-på hele tiden, jeg. Har hatt det siden rugeperioden, og etter å ha vært her inne i maaaaaaange år og leste vet jeg at det er heeeeeelt normalt. Men det hadde du kanskje ikke fått med deg?

 

Tror et en nett-pause kan være lurt hvis man hele tiden bekymrer seg for at noe skal gå galt. Og så er det kanskje greit å bruke forumet for 1. tri. eller gravide siltere? Det er sikkert ikke så koselig for dem som strever med å få pos. test å lese om bekymringene til oss gravide - vi har jo egne forum for oss nå :-)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at du er stresset nå Astra! Hadde nok jeg vært om jeg hadde vært i din situasjon også. Når man har strevd så lenge og hatt så mange nedturer er det jo ikke rart man er redd for at det skal gå galt. Men, som det sies over her, så er jo både litt blødninger og "menssmerter" helt normalt i begynnelsen av et svangerskap. Bra du har fått time til UL på mandag. Håper og tror at alt står bra til med spiren(e) din og at du klarer å slappe litt mer av etterpå og nyte at du er gravid:o)

 

Mange klemmer fra meg som krysser alt jeg har for deg og spiren(e) din:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Og takk for trøstende ord. Ja, jeg innser at det var ubetenksomt av meg å spørre om dette her i dette forumet, burde nok heller tatt det på Gravide slitere eller 1. trimester. Har bare ikke turt å gå inn dit ennå, jf. det jeg skreiv på den andre tråden her for 'ny-graverte'...

 

Avslutter denne tråden med å si takk til dere som har opplyst meg om at det jeg opplever nå er forholdsvis normalt. Dessverre er jeg likevel overbevist om at dette går mot slutten, for da jeg våknet i dag morges, så kjente jeg med all tydelighet at symptomene er på retur. Brystene er nesten ikke ømme lenger og den 'gode' murringen i livmoren er borte. Men jeg skal for sikkerhets skyld ikke åpne rødvinsflaska og drukne mine sorger før etter ultralyden i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper så inderlig at dette går bra for deg nå, Astra71! Har du blødd mer i dag, da? Jeg har vanskelig for å tro at "dette går mot slutten", det var jo gammelt blod som kom ut, ikke rødt og friskt, var det ikke slik, da? Jeg skjønner veldig godt at du skriver inne på dette forumet, for det er jo her du føler deg mest hjemme, er det ikke det? Så når du får konstatert at ultralyden er i orden i morgen, tør du kanskje deg over til 1. trimester-forumet! :-) Du hadde jo veldig høy HCG (tvilling-høy), har du tenkt på at det i verste fall kan være ett av de to eggene som ikke var liv laga, derfor dine symptomer? Jeg vet ikke jeg, jeg prøver bare å tenke ut muligheter som innebærer håp! Dette SKAL gå bra!!! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er god, du, 2barnsmor :-) Takk skal du ha for god-ord! Jeg har de siste dagene lest meg litt opp på SA/MA, jeg har ikke så mye erfaring med dette fra tidligere. I følge det jeg har lest, er småblødninger av typen brun et klassisk tegn på MA. Gjerne uten smerter. Og så har jeg også lest de siste dagene at det er svært sjelden at kun ett av embryoene støtes ut dersom man er gravid med tvillinger - hvis man da får en SA/MA, så mister man som regel begge. Og jo, du har helt rett, det er i dette forumet jeg føler jeg hjemme. Er jo her jeg har alle dere BIM-vennene mine :-) Så litt vanskelig å gi slipp. Men har forståelse for at diskusjoner som dette kan virke sårt for andre her, og forumet er strengt tatt ikke for gravide, så derfor burde jeg nok ikke tatt det her. Nå må jeg kanskje gå og legge meg snart, selv om jeg nok kommer til å ligge våken en stund. Er jo litt spent, selv om jeg tror jeg vet utfallet. Tusen takk for oppmuntringen, det hjelper, uansett :-) Vi snakkes snart!

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cathy, takk for at du spør! Jeg har faktisk ikke vært til UL ennå, sitter nå og venter på at min mann skal komme hjem fra jobb og hente meg. Timen er halv ett. Kommer nok innom her igjen så snart jeg er hjemme for å avlegge rapport. Er veldig trist, for jeg kjenner nå at absolutt alle symptomer er borte. Og det betyr vel stort sett at løpet er kjørt, siden jeg bare er 6 uker på vei. Vi snakkes mer seinere!

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ikke ta alle sorgene på forskudd nå da.... er du 6+0 i dag ? vi så ikke hjerte når jeg var 6+0 - men kom til syne litt senere!

jeg er så spent nå altså - kommer til å sitte å vente på rapport!

masse lykke til Astra71 - jeg tenker på deg og krysser alt jeg har for at du får en flott opplevelse klokken halv ett! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...