Gå til innhold

Noen leger her? Jeg trenger medisinsk råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kom 3åringen vår hjem med feber. Den hadde komt veldig akutt og fordi det har vært påvist svineinfluensa i bhg til barna, tenkte vi jo den tanken med en gang.

Jeg ringte legevakten og vi fikk komme dit. Der tok de crp av ham, men den var fin. LIkevel fikk både han og jeg Tamiflu. Jeg er 31 uker på vei.

Han tok første og andre dose i går kveld og i dag tidlig. Han hadde høy feber igjen i går før vi la ham, men fikk paracet og har vært feberfri etterpå. Jeg har ikke begynt enda, for de hadde ikke inne min dose før i dag.

Det jeg lurer på er: Må jeg begynne på denne forebyggende medisinen? Jeg ble vaksinert nå onsdag, og vet at vaksinen ikke er til å stole på før om en uke. Men jeg tenker at dersom jeg kjøper inn Tamiflu 75mg til meg og lar det ligge men tar første kapsel med en gang jeg kjenner 1.symptom, vil ikke det være like trygt? Det er jo ikke sikkert jeg blir smittet i hele tatt, og derfor har jeg ikke lyst til å utsette babyen min for tamiflu.

Hva sier du som er lege? Er det best å ta tamiflu for å forebygge, eller er jeg like sikker på å ikke dø dersom jeg tar medisinen med en gang jeg kjenner 1.symptom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat på samme måte. Jeg tok vaksinen på tirsdag, og på torsdag ringte de fra barnehagen og sa at sønnen min hadde feber. Tok han med til legen, og de sa det var svineinfluensa. Jeg fikk forebyggende Tamiflu (halv dose) til samboeren og datteren min, men ingenting til meg.

Legen sa det var opp til meg om jeg ville ha medisin, og at det godt kunne hende at vaksinen allerede ga meg beskyttelse. Jeg er i helt fin form, så jeg venter med å begynne med Tamiflu eller Relenza (inhalator). Jeg har termin og 10 dager. Får jeg feber eller tett hals, kommer jeg til å kontakte legen igjen.

Skrevet

Jeg vet iallefall at Relenza anbefales til gravide foran Tamiflu, fordi det inhaleres og virker lokalt på lunger og bihuler, og ikke går over i babyen på samme måte som Tamiflu.

Men det er vel bare å ringe legekontoret å spørre hva de mener?

Skrevet

Ja, jeg skal ringe legekontoret i morgen, men nå i helgen er det bare legevakten som er åpen og det var jo der legen ga meg tamiflu.

Skrevet

Så det er ikke for sent hvis man venter til symptomene kommer? Nå er det jo 4 døgn siden jeg tok vaksinen.

Jeg tok 1. tablett med tamiflu i går, men tror jeg lar være i dag og kontakter legen min i morgen og hører hva hun sier.

Skrevet

Fastlegen min sa at Relenza var veldig sterkt, så hun ba meg avvente og se an formen. Hvis jeg følte at formen ble dårligere, burde jeg bruke det.

Jeg ville ha ventet. Pass på håndhygiene + unngå for mye kyssing på minstemann i noen dager... Det kan jo hende at vaksinen allerede virker:)

Skrevet

Sikkert lurt. Takk for tilbakemeldinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...