Gå til innhold

Enda noen snikere :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at kongen og den gjengen der har fått vaksina fordi de omgås mange mennesker, IKKE fordi de tilhører noen risikogruppe.

Å omgås mange mennesker gir økt risiko for å bli smittet, men "risikogruppe" er definert som "folk med økt risiko for alvorlige FØLGER av å bli smittet".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok så sniker de, men jeg synes dem fortjener det jeg. Va faen skal man være kongelig for om det ikke skulle gi noen fordeler. ;o))

Skrevet

Vell.... Det HAR jo vært hevda at for hver sniker, kan det være en i risikogruppen som ikke får vaksina tidlig, og at dette KAN føre til dødsfall.

Men ok. De fortjener noen fordeler, for det er sikkert slitsomt å være kongelig.

Ungdomskolelærere burde også gått foran risikogruppene, for snakk om jobb hvor man er utsatt for smitte, og fortjener litt ekstra. Hva faen skal man være lærer for om det ikke skulle gi noen fordeler ;o))

Skrevet

Jeg synes de skulle stille seg i kø som oss andre. Hva så om de blir smittet? Er det verre enn om du og jeg blir det?

Skrevet

Ehh, nå er det vel litt forskjell på en lærer og Norges konge, eller? Ærlig talt, hvor smålig går det an å bli?

Skrevet

Ja, det er verre! De er kongelige!

Skrevet

Der er jeg enig faktisk anonym 09:21. Lærere OG barnehagepersonell burde gått samtidlig som helsepersonell.

Skrevet

Klart det er forskjell på en lærer og Norges konge. Læreren er f.eks. nyttigere, tjener mindre, og har ikke automatisk adgang til pleie på Rikshospitalet.

Skrevet

Det er ikke værre om en av de kongelige må holde senga en uke enn om en feiting, en gravid, eller en med astma dør.

Skrevet

Det er vel igrunn ikke verre for de sånn rent fysisk, Men de er de fremste lederne her i landet, og de representerer Norge hver dag i forskjellige anledninger. Så JO jeg synes de fortjener å gå foran i køen. Jeg synes ikke de skal ha vaksinen på bekostning av noen i risikogruppen, men regner med de har fått sin egen dose tilsendt utenfor den vanlige sendingen til de enkelte kommuner. Det føler jeg meg nesten 100% sikker på.

Skrevet

Ja, det er det i kraft av at det er kongefailien. "for Konge og fedreland". Å ha et onarki innebærer at Kongen og hans familie stiller i en annen klasse enn folk flest. Se på annen verdenskrig, an beskyttet kongen først. Det ser vi også idag. Så kan man selvsagt være motstander av monarkiet, men den samme prioriteringen finner an i republikker.

Skrevet

La inn dette i en annen tråd igår, men legger det gjerne inn her også. Presidenten og presidentfruen i usa venter til risikogruppene har fått. De møter vel minst like mange som kongefamilien her, men velger altså en mer nobel vei;))

Fra White House government blog, lagt inn av presidentfruens personlige sekretær:

All four members of the Obama family have received their seasonal flu vaccine. Malia and Sasha were both vaccinated for H1N1 last week, after the vaccine became available to Washington, DC schoolchildren. President and Mrs. Obama have not yet been vaccinated for H1N1, and they will wait until the needs of the priority groups identified by the CDC – including young people under the age of 24, pregnant women, and people with underlying conditions – have been met.

Skrevet

Alle Dibere burde få sin egen dose tilsendt utenfor den vanlige sendingen til de enkelte kommuner. Uten at det går på bekostning av noen i risikogruppene.

Norge TRENGER FAKTISK IKKE å bli representert hver dag i forskjellige anledninger. Omsorg for dibernes barn er viktigere.

Skrevet

Hva så om de er kongelige? De går foran folk som har større risiko for å dø hvis de blir syke!

Skrevet

Kjippt om kongefamilien skulle dø ut av noe så tarvelig som svineinfluensaen da, giiiiiiiiiid!

Skrevet

Kongen ble også markesført som "venter til risikogruppene har fått". Men det er en uke eller to siden, altså før sykdommen blusset opp i Oslo.

Det er forresten ikke bare Kongen som har fått. Svigerdattera, og "nøkkelpersonell ved hoffet" også.

Jeg vil heller ha en frisk mann og friske barn, enn en frisk konge og en frisk nøkkelperson ved hoffet.

Skrevet

Norge bestilte 9 millioner vaksiner + en egen forsendelse til kongefamilien? Neppe! Problemet er jo at det er for få vaksiner. Da synes jeg ikke det er rimelig. Det er klart noen som er i risikogruppen kan bli nødt til å vente når andre blir prioritert.

Skrevet

Det er faktisk IKKE viktig at kongen alltid er frisk nok til å representere Norge.

Ta f.eks. nobell-pris utdelingen. Det holder lenge at Obama treffer en Stoltenberg ellert to, evt. sønnen til kongen eller svigerdattera eller kona, eller i nødsfall mannen til Overlord.

Disse ville IKKE blitt syke samtidig alle sammen, selv om de ikke hadde fått vaksina. Sistnevnte er faktisk syk nå, og derved garantert oppe og presentabel når Obama kommer.

Skrevet

Før i tida satte de kongelige sin ære i, og ble beundret for, å IKKE snike i køen, jf, kong Olav som tok trikken under oljekrisa.

Denne historien, samt mye annet viser at de kongelige lever i en verden veldig fjernt fra oss andre. Greit nok det, det undergraver nemlig monarkiets posisjon, og er dermed er vi enda et skritt nærmere å avskaffe denne middelalderske institusjonen . hurra!

Skrevet

De kongelige blir hvertfall ikke mer respektert i mine øyne når de sniker slik i køen. Og som en annen her sier, kong Olav var en mye mer folkelig mann!! Han likte jeg!

Med den kongefamilien vi har i dag ønsker jeg egentlig at landet blir republikk.... ikke minst når Harald ikke lever mer! Haakon er ok, men med den burugla av ei kjerring så er det jo sjanseløst... huff

Skrevet

Hva vetvel egentlig vi om de er friske eller ikke? Om man er i risikogruppe så kan man fint jobbe, så kanskje kongen og viktige nøkkelpersoner er under risikogruppe!?

Hvem vet?

Jeg er under risikogruppe x 2 men skal ikke vaksineres, så dere kan tenke slik at kongen fikk min:) hehehe!!

Skrevet

Dere som drar fram Kong Olav som forbilde, er dere klar over at han tok trikken EN gang, ikke hver dag liksom? Det skjedde i desember 1973, og var så spesielt at det ble avbildet i historiebøkene. Så det var ikke akkurat noen daglig foreteelse...

Jeg tror, at siden store deler av befolkninga ikke vil vaksinere seg, så har de fått kongen til å gå foran med et godt eksempel... For, hvis han stoler på myndighetene og tar sprøyta, så er det jo helt sikkert ufarlig, ikke sant? Plutselig hyler jo alle om at jeg, jeg, jeg, skulle hatt sprøyta først...

Hadde vært direkte pinlig om noen i kongehuset døde av influensa pga manglende vaksine...

Skrevet

Kjære vene... Det ville vært sinnsykt flaut om en kongelig døde av svineinfluensa fordi de ikke ble prioritert i vaksinekøen. Det er jo ikke akkurat snakk om å stille seg i kø for å stemme. Selvfølgelig må de kongeøige vaksineres så mye som de er ute og farter.

Skrevet

Poenget er vel at de kunne stilt seg solidariske med de som står i kø rundt omkring, gravide og hjertesyke som køer i timesvis. Hadde virket litt mer sympatisk hvis de hadde sagt at de ventet til risikogruppene hadde fått, som feks presidenten i usa gjør. Møter han kanskje færre folk han da?

Skrevet

Jeg er enig i at de kunne godt vente til risikogruppene har fått vaksinen først, før dem skal få selv. Men tenk om dem hadde fått influensaen før alle i risikogruppen har fått sin dose da? Hadde vært ille det asså...eh...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...