Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg blir sint og provosert av å se gravide røyke. Jeg har selv røkt i mange år og stumpet røyken da jeg ble gravid. Gravide som røyker er antageligvis de mest egoistiske menneskene jeg vet om, tenker jo kun på seg selv. Hva hvis barnet får astma og allergi plager for resten av livet? Klarer du å leve med at du som mor har skylden i det? Krybbedød, kolikk osv.. Tar du virkelig sjansen med å kanskje måtte leve med at du har skadet barnet ditt for resten av h*ns liv??? Astma og allergi plager er vel ikke noe du unner barnet ditt??? Ja jeg vet det er vanskelig men denne gangen er det et annet liv jeg må ta hensyn til, et liv som jeg skal beskytte og som jeg vil det beste for. Trappe ned er det dummeste jeg hører, for hva fører det til? Jo du blir bare mer stresset fordi du hele tiden tenker på røyk og piner deg selv ved å bare røyke litt. Det er faktisk mye lettere å slutte helt, da forsvinner suget ganske fort mens ved nedtrapping har du røyksug hele tiden. Når du tar en røyk så bruker fosteret 7 timer på å bli kvitt nikotinet i kroppen, så hvis du da røyker 3 røyk om dagen så har barnet ditt nikotinet i kroppen sin HELE tiden. Det værste er at mange ikke engang gidder å prøve men bare tenker at det klarer jeg ikke. Hvor egoistisk kan man bli. Jeg har vært røykfri i 5 mnd nå, og ja jeg kan innrømme at innimellom har jeg lyst på røyk, men ALDRI om jeg kommer til å gi etter for etter 3 minutter er suget borte. Stomp røyken og nyt at barnet ditt får sunn og frisk luft:)) Håper jeg slipper å se flere.. Lykke til:))
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg tok sjansen, og det gikk bra.... Bare sånn til info; mine barn er ikke små lenger. Bare ikke gå rundt å spre sånt. Greit at det er best å ikke røyke, men ikke tro det er et helvete alltid. For slik er det ikke. Hvor mange av foreldregenerasjonen i dag hadde ikke hatt slike plager dersom det var røyken som laget astma? Tullete innlegg.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #3 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har aldri røkt men vil alikevel si at jeg hadde nok sluttet hvis jeg ble gravid. Du tok sjansen på at det gikk bra? Den sjansen hadde ikke jeg tatt..
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 jeg røykte også under begge svangerskap, og det har gått helt greit. Fikk tvillinger som var langt over 3 kilo, og senere ei jente som var helt normal i vekt. Og INGEN av disse har noen gang hatt noen plager av noe salg. MAnge jeg kjenner har erfart akkurat det samme... For noen går det galt, men jeg tror ikke røyken er skylda i det alene... det er nok noe annet som også spiller inn...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg synes at man skal konsentrere seg om seg selv istedenfor å fordømme andre. Vi er alle i forskjellige situasjoner med forskjellige følelser involvert.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Det mest idiotiske jeg hører er røykende gravide som sier de bare ikke klarer å slutte! TULL!! Det er bare latslap og feighet og holdninger som "jaja, jeg tar sjansen" Og ja, jeg dømmer dere nedenom og hjem for den holdningen.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Tror nok det er litt enkelt å sette seg på sin pidestall og fordømme. Mange røykere har hele reaksjonsmønsteret sitt ift. det. Altså, blir man stresset--> røyk, lei seg--> røyk, sint--> røyk osv. Dermed er det ikke like lett som for en moderat partyrøyker da de må finne helt andre måter å håndtere følelser på. Det verste man faktisk kan gjøre er å gå løs på dem, da dette faktisk både stresser, sårer og gjør de enda mer fortvilet. Og hva skjer ? De får enda større behov for å røyke. Hva med å vise litt forståelse, og heller forsøke å støtte de til en røykeslutt istedenfor å hakke løs ? Ja det finnes noen som bare er egoistiske, men jeg tror de fleste idag faktisk tar kampen med seg selv for å slutte.
thea - M har gull i gulping Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Synes det er veeeldig viktig at gravide tenker på hva som er aller best for ungen og for seg selv! Er det en sigarett? Nei! Jeg røyka i seks år og så ble jeg gravid og har vel vært røykfri i ca 1 år, babyen min er 4 mnd.. Og det går helt fint, tenker ikke på røyk lenger og følere meg freshere enn på lenge. Og dessuten stinker jeg ikke lenger heller. Drit deilig.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #10 Skrevet 31. oktober 2009 Er barna dine voksne? Hvis ikke så har de fortsatt mange år igjen på å utvikle astma og allergier....Går de på skolen? Om ikke, så kan det fortsatt vise seg at de har lærevansker... osv. Poenget er at man aldri vet! Om du har et barn som har helt gjennomsnittlig helse, så vet du aldri om du to fra han stålimmunforsvar, for du kan ikke spole tilbake og teste ut den andre varianten, den uten tilførsel av giftstoffer mens han utviklet seg fra en celleklump til et menneske. Det er jo igrunnen helt logisk. Om du gir gift til noe som skal vokse og utvikl seg så kan jo ikke det gå bra! Test dette: så noen frø. Tre-ti ganger om dagen så vanner du frøene med vann hvor det ligger et par sneiper oppi. Det går ikke så bra for de stakkars plantene, for de tåler ikke gift. Det gjør heller ikke en menneskespire. Det som er litt i overkant underlig er at alle har skjønt dette her, bortsett fra noen røykere som hardnakket påstår at det ikke er farlig, fordi tanta til naboen røkte som en dampveivals men fikk fire friske unger...
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #11 Skrevet 31. oktober 2009 Trappe ned er det dummeste jeg hører, for hva fører det til? Jo du blir bare mer stresset fordi du hele tiden tenker på røyk og piner deg selv ved å bare røyke litt. Det er faktisk mye lettere å slutte helt, da forsvinner suget ganske fort mens ved nedtrapping har du røyksug hele tiden. Så fint at du vet mer enn legen min da?? Han var ganske fornøyd når jeg sa jeg hadde trappet ned 16 sigaretter pr dag.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #12 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg trappet ned og det funket fint for meg. Og nå har jeg sluttet helt. Selv om det ikke funker for det og du synes det er dumt så kan det funke fint for andre. Det er mange veier til Rom, vet du, Annie 10:11
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #13 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg jobbet sammen med ei mens jeg studerte. Hun røykte 20 om dagen gjennom begge svangerskap, og påsto at legen sa det var helt greit, for hun hadde fødselsangst, og da var det bra at hun fikk så små unger som mulig.... Åh, kjenner det koker ennå bare jeg tenker på henne med voksende mage, mens hun tente den ene røyken med den andre.... Jeg er enig med HI, det er faktisk bare å slutte, altså ikke røyke mer, ikke en eneste sigarett. Det handler kun om viljestyrke. Jeg er gravid, og samboeren min kuttet røyken på dagen da jeg fikk en positiv test, han har prøvd å slutte tidligere, og ikke klart det, men det finnes ikke bedre motivasjon enn å bli pappa, sier han, som ikke engang bærer babyen i sin egen kropp.... Hvem skader med viten og vilje sitt eget barn??? (alle dårlige argumenter om hvem det har gått bra med på tross av røyk er bare en idiotisk forsvarsmekanisme for å forsvare røykingen, alle vet innerst inne at det er skadelig...)
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #14 Skrevet 31. oktober 2009 det er jo akkurat det jeg skriver da????
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #16 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg er enig i at det er dumt å røyke mens man er gravid, men det som proverer meg mest akkurat nå er måte HI så dømmende skriver dette innlegget på. Hvordan kan hun sitte på din høye hest og fortelle andre hvordan de på en enklest mulig måte kan slutte på ? For noen kan nedtrapping fungere best, for andre kan boka "endelig ikke røyker", hyponose ++ Neida, HI har oppskriften som fungerer for alle, slutte brått og etter en instruks og dømmende måte så slenger hun på "lykke til". Virker rimelig teit etter min mening.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #17 Skrevet 31. oktober 2009 Ja det finnes mange måter å slutte på, men det burde jo skje ganske fort. Nedtrapping funker bra for mange men det er jo mange som trapper ned og liksom skal røyke mindre gjennom hele svagerskapet. Det blir man stresset av, da er det mye lettere og slutte, hvis ikke piner man seg selv. Jeg prøvde å trappe ned først, men det funket ikke for meg, ble bare super stresset på røyk hele tiden. Det viktigste er jo at man blir røykfri, og hvordan man blir det spiller da ingen rolle bare man klarer det. Men det er mange som ikke gidder å prøve engang, de bruker heller tiden sin på å finne gode grunner til å røyke, slik som at det er bedre for barnet at jeg røyker for da er jeg ikke stresset. Dummeste jeg hører, eller hva med de som bor i byen med masse eksos som er like "slemme" mot fosteret sitt.. Da blir jeg skikkelig provosert HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #18 Skrevet 31. oktober 2009 Syns det er like dumt å røyke under svangerskapet, som det er å ta et glass vin eller øl....som så mange her inne mente det var helt ok.
Luthien1 Skrevet 31. oktober 2009 #19 Skrevet 31. oktober 2009 HI, hvem er du til å dømme andre? Pass deg selv og dine saker og la andre ta seg av sine saker. Alle har samme info ang røyking i dag, så ingen trenger deg til å dømme de. PS. selv sluttet å røyke i forbindelse med graviditet, så jeg har en anelse om hva jeg snakker om.
Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #20 Skrevet 31. oktober 2009 Du har ikke noe med det å gjøre, let go! Hvis det brenner etter å si ifra så gjør det der og da til vedkommende, så slipper du gnage på det, du får da en dialog med den det gjelder og slipper spre drit som anomyn på dette forum.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #21 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg kan virkelig ikke huske sist jeg så en røykende gravid! De gjemmer seg godt, i så fall!
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #22 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg syns alle som klarer å slutte kan være stolte av seg selv, men jeg skjønner at mange synes det er vanskelig. Og de som ikke gidder å prøve og heller bruker alle slags unnskyldninger for å forsette istedenfor å tenke på barnet de har i magen, de dømmer jeg som egoistiske med god grunn.. Hvem klarer å la være å dømme ei gravid jente som står utenfor kjøpesenteret og røyker??? Det har jeg sett flere ganger og ja da blir jeg provosert HI
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #23 Skrevet 31. oktober 2009 *applaus!!* Hilsen tidligere innrøyka røyker som sluttet før jeg planla å bli gravid, da jeg skjønte det kom til å bli vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #24 Skrevet 31. oktober 2009 Beundrer alle som slutter å røyke på sparket når man blir gravid. Jeg brukte 3 uker på å slutte og syns det var drit vanskelig, men jeg følte at jeg ikke hadde noe valg ovenfor min lille spire som jeg er livredd for å skade:)) Nå er jeg røykfri og gravid med god samvittighet:))
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2009 #25 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg røyker ikke og syns det er ganske ekkelt når gravide røyker. Men tenker ofte at det bedre at de røyker i stedet for å drikke. Hva er da pusteproblemer ift FAS?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå