ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg bor i Bergen og har aldri feiret halloween, verken da jeg gikk i bhg eller på skolen. Har sett de 2-3 siste årene at små barn har begynt å gå halloween. Er denne tradisjonen ny i Norge eller?
Lille my ;) Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg bor midt i norge og vi feirer vel ikke akkurat halloween, men har litt godteri klar om noen barn kommer innom Regner med at barna blir å kle seg ut og gå halloween når de blir litt større.. Denne tradisjonen er ganske ny ja. Har blitt mer og mer av den for hvert år nå syns jeg.
skorpionfruen Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Aldri gjort det før, men tenkte at i år skulle jeg foreslå for naboene at vi kunne gå sammen og la en gruppe barn gå på egne dører i utkledning. Så fikk de litt godis og samtidig kle seg ut. Meeeeen, vi får gjester så kansje til neste år?
camilla^ Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Her skal eldste jenta ut å gå med en vennegjeng. Årets store begivenhet vist. Meg og de andre skal nok være hjemme og kose oss. kle oss ut, mi mann skal iherdig prøve å skremme ungene som kommer (de store ungene som kommer og vet hvem de er)Og vi går muligens med småungene og noen gå nabounger til noen gå hus i gata, men ingen stortur. Aldri syntes noen om Haloween, men siden det ikke lar seg gjøre å unngå denne dagen så får vi heller prøve å lage våre egene tradisjoner. Vi har laget gresskarlykter idag. T-lys er kjøpt inn i fleng, så det blir kun t-lys i huset i morgen. Det er Hallovenn i byen her, ett alternativ til Halloween. Ingen av ungene som har lyst på det, så om ingen endrer mening eller foreldre som mener de skal koser vi oss hjemme. Jeg syns det er hyggligere hvertfall.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Nei, har aldri gjort og kommer aldri til å gjøre det. Tull og tøys. Bodde i Sør-Trøndelag (så jeg ER trønder...) bor nå på Østlandet, Kløfta.
blåbæret Skrevet 31. oktober 2009 #8 Skrevet 31. oktober 2009 Første gang jeg fikk noen barn på døra til Halloween var i år 2000. Da hadde vi ikke egne barn og var ikke helt forbredt. Året etter kjøpte vi inn masse godteri og syntes det var gøy selvom vi ikke hadde barn. Halloween har kommet for å bli så bare å gjøre det beste ut av det, men jeg har et ønske: GI GODTERI MED PAPIR RUNDT til barna!
Koseklompen Skrevet 31. oktober 2009 #9 Skrevet 31. oktober 2009 Både jeg og gubben er mer eller mindre anti Halloween, så, nei, her feirer vi ikke. / Fredrkstad
alvamamma Skrevet 31. oktober 2009 #10 Skrevet 31. oktober 2009 Her kommer halloween barna i hopetall. Veldig koslig :-) Vi bor i Vestfold...
erteposen + 4 Skrevet 31. oktober 2009 #12 Skrevet 31. oktober 2009 Ja, den er ny. Jeg er vant til feiringen fra USA. Vi har alltid markert allehelgenskveld med besøk på graver og en samling i familien, men her i Norge har vi importert igrunnen det minst positive med feiringen. Kostymene til små barn er ganske groteske, og det meste koker ned til tigging av snop. I USA var feiringen også knyttet til nabolagsfest, gresskarlykter og ikke minst hente de som familieaktivitet, spøkelseshus osv. Her, i Bergen, blir Halloween feiret da spesielt av skolebarna. De møtes og springer på dørene med knask og knep. Mindre søsken blir dratt med. Vi i nabolaget lager nå til en fest, der alle de som deler ut har lykter utenfor huset. Vi steker sveler, koker kaffe og deler ut et vandrepokal for fineste gresskar der kriteriene skifter for hvert år slik alle kan vinne. Jeg tar barna min med på gravstedet og tenner lykt på graven til gamletanten.
Djoolia 07+08+12 Skrevet 31. oktober 2009 #13 Skrevet 31. oktober 2009 Bor i Nordland og har aldri feiret,kommer ikke til å gjøre det. Aldri hatt noen unger på døra heller.
septemberpiken Skrevet 31. oktober 2009 #14 Skrevet 31. oktober 2009 Vi feirer ikke, og bor i Oslo, men der vi bodde før feiret alle unger i nabolaget, og jeg satt inne hele kvelden og lot som jeg ikke var hjemme, hehe. I år er vi i et nytt nabolag, så blir spennende å se hvor vanlig det er her... når vi får store unger slipper vi nok heller ikke unna, gitt.
Verbena Skrevet 31. oktober 2009 #15 Skrevet 31. oktober 2009 Feirer ikke halloween, og om ungene mine har tenkt til å ferie det om et år eller to så får de spørre pappan sin. Men han er ganske så anti halloween han også så tviler på at det blir noe positivt svar. Kommer til å oppfordre mine til å gå julebukk istede, siden det er en tradisjon som faktisk hører hjemme i norge! Hatt unger på døra etter at jeg flytta til trondheim (bodd her i 3år nå), men gir ikke godter. Uting at ungene skal springe rundt å tigge godteri på den måten. Bor i en ny del av byen i år, så er litt spent på om vi blir ned ringt eller ikke. Nesten bare folk over 65år i blokka vår og tror ikke helt de vet hva halloween er!
pandabjørn Skrevet 31. oktober 2009 #16 Skrevet 31. oktober 2009 vi feirer ikke, og vi bor i Vestfold.............synes det er tull alt som har med halloween å gjøre, liker heller julebukker jeg da
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 31. oktober 2009 #17 Skrevet 31. oktober 2009 Bor sør for Trondheim, vi feirer ikke Halloween. Mye triveligere med julebukker.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 31. oktober 2009 #18 Skrevet 31. oktober 2009 Feirer ikke.. Østfold
Mille** Skrevet 31. oktober 2009 #19 Skrevet 31. oktober 2009 Feirer og feirer, vi handler inn godis og gir med glede til de som ringer på. Snupp er for liten til å gå på dørene, eldste er bortreist i år. Hadde hun vært hjemme hadde vi kanskje laget et lite selskap for å feire. Bor i nord-norge. Og til dere med små barn som sier dere ikke skal la barna få gå knask eller knep når de blir store, lykke til! ;o)
Mammapudding Skrevet 31. oktober 2009 #20 Skrevet 31. oktober 2009 Bor i troms. Vi feirer ikke halloween, men har bare ei på 2 år...Har kjøpt litt ekstra godt i tilfelle noen skulle komme å ringe på, men ingen kom så da må vi vel spise det selv da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå