Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Er det noe man bør eller skal ta? Eller behøver man ikke hvis man føler seg pigg? Husker fra mitt første svangerskap at alle ble anbefalt det uansett fra en eller annen uke, men hvordan er det egentlig nå? Har jo ikke tatt noen blodprver siden uke 10 ca, og da var jo blodprosenten fin.....
førjulsbakst Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Ta ALDRI jern uten at det er indikasjon for det. Din lege vil ordinere jern dersom Hb er for lav.
Minilille Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Blir gjerne veldig trøtt om man mangler, men legen finner ut av det på blodprøver. Jeg har tatt jern pga lave jernlagre, men hadde relativt ok(litt lav) blodprosent. Dersom du ikke har målt blodprosenten siden uke 10 er det på tide med en ny sjekk uansett tror nå jeg. Jordmor sa i allefall at det er rutine å ta en i uke 28, og legen tok enda en ny nå i uke 35 på meg
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har hatt ok hb (ca. 11-12) hele svangerskapet, og har derfor ikke blitt anbefalt å ta jern. Ved kontroll denne uka (36+2) hadde det derimot gått ned til 9,9 og da ville legen at jeg skulle starte med jerntabletter. Greit å få opp nivået litt til fødselen. Trenger kreftene + at man mister noe blod. Hvor langt på vei er du?
Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Takk for svarene jenter. Er i uke 29 nå. Tror jeg tar en hurtigtest Hb på jobb neste uke. Jeg går kun til JM og ikke lege dette svangerskapet. Føler meg jo ikke trøttere enn man kan forvente, så det er nok i orden. Men husker godt at ALLE liksom skulle ta da jeg var gravid første gangen.... Bare fint å slippe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå