Gå til innhold

Vår nysteriliserte hunnkatt stakk av i dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunkatten vår steriliserte seg onsdagen,bare 2 dager siden! Veterinæren anbefalte å holde henne inne til stingene skal taes,og de skal taes neste fredag om 7 dager!

faren min kom en liten tur i dag,og han hadde latt døra stå på gløtt!!! Og plutselig var katten forsvunnet!!! Hun ble vekke i hele 4 timer! Hun kom ikke når jeg ropte på henne! Skal ikke katter som er sterilisert bli mye roligere da?? Mindre rastløs.Og er det ikke sånn at de ikke går så langt hjemmefra??

Selv om alt gikk bra med pus så er det vel tryggest å ha henne inne nå,tror dere ikke det??For man vet jo ikke,det kan jo skje noe selv om det gikk bra i dag! Håper vi greier holde henne inne resten av perioden nå da! Men synes fryktelig synd i henne..Hun mjauer jo så sårt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke gjort på en-to-tre at de blir mindre rastløse.

Hormonene skal ut av kroppen, en operasjon kan også slå begge veier. Steriliserte dere katten pga rastløshet?

Katten er sikkert vant til å være ute egentlig, sikkert derfor den gikk ut. Tid til å omstille seg må den ha, og vanen for å gå ut og i tillegg "jeg vil ut" styrket katten her..

Det er ikke sikkert den var langt borte, for alt du vet kunne den vært bak huset. Men, katter er egne dyr og bestemmer selv. De kommer ikke fordi de må... :P

Katter skal heller ikke ut før ca en uke etter operasjonen, dette pga faren

for infeksjon.

Prøv å hold katten inne heretter, slik at det samme ikke gjentar seg - iallefall når katten er borte på så lange "reiser" ;o)

MEN: Hvorfor skal stingene tas?

Vanligvis blir det brukt "intracutan sutur" - slik at stingene forsvinner av seg selv. Det er ikke bare en sjekk for å sjekke stingene og såret?

For mange år siden kjente jeg en katt. Den hadde også stukket ut den dagen. Det var vinter og kaldt. Vi regnet med at hun ikke kom til å være ute så lenge, så vi kledde på oss og akte på akebrett. Vi gikk ned til skolen (ikke så langt å gå) og der så vi katten. Plutselig hører vi en lastebil. Katten fikk panikk og løp ut på veien. Vi så den rullet rundt i luften under lastebilen og løp opp i skogen. Lastebilen bråbremset og holdt nesten på å kjøre ut - siden det var glatt.

Vi ble dritredd siden katten var sterilisert for ca 5dg siden den dagen.

Hun kom hjem etter 1t og stingene hadde heldigvis ikke gått opp, slik vi fryktet.

Det var en jævlig opplevelse. Men, det endte godt! =)

Lastebilsjåføren var skrekkslagen og stoppet neste gang han så søsteren min og lurte på hvordan det gikk med katten=)

Hun ble over 14år!! :P

Skrevet

Det var flere grunner til at vi steriliserte henne,både fordi jeg var drittlei å gi henne p-piller,og så slipper hun kreft i eggstokker og livmor,og så håpte vi det kunne hjelpe på "galheten"hennes(det var sikkert p-pillene som gjorde henne "gal",hun kunne f.eks angripe oss helt plutselig fordi hun ville ut og vi ikke slapp henne ut! Heldigvis ikke gjort ungene noe! og var drittsur for alt! Heldigvis har hun ikke vært sånn nå,kan bli litt sur da noen ganger,ikke alltid når hun ikke får ut! Og da klabber hun til oss! Men som regel er hun bedre nå enn før.og virker litt mere kosete:).Utenom når kattungen hennes er i nærheten da! Den er 6 mnd og hun er rasende på den,og den er livredd henne.Du skulle sett,den legger seg flat når hun kommer bort og freser og klabber til den.Stakkar liten..

Søsteren hennes fikk flytte til min svigermor,og vi pleier å ta henne med dit ofte så de kan leke seg.Nå sov hun der i 2 netter og det gikk utmerket:).Vi funderer nå på om hun også skal få flytte dit,for det er jo rene dyremishandlingen å ta henne med hjem derfra pga moren! ),og så slipper vi også unna disse løpetidene da:).

Faren for infeksjon?? Vet du hvordan man merker at hun har fått en infeksjon? Jeg trodde det var pga at vis noe skjedde og gjorde slik at stingene gikk opp,det sa veterinæren!

Det var veterinæren som sa stingene skulle bli fjernet da(neste fredag,altså etter 9 dager).

Herregud,det må ha vært et grusomt syn det med katten! Det ser jeg for meg,det kan jeg love deg!

Men "rullet rundt i luften",under lastebilen,sa du? Ble hun ikke påkjørt?? Men jammen godt det endte bra:).

Skrevet

Wow, for en katt! *lol*

Skjønner godt du steriliserte den.

Men, jeg ser jo det underliggende problemet her, den vil ut. Den skal ut.

Hun gjør alt for å KOMME seg ut. Er det et vindu åpent så kommer hun seg gjennom der også, vil jeg tro. =)

Flott at det er en liten bedring nå, sannsynligvis vil hun bli enda bedre i tiden fremover! Roligere og lign. Ikke sikkert hun kommer til å bli en drømmekatt, men en bedagelig katt iallefall! :P

Kanskje hun blir bedre av det selskapet hun får borte?

Samboeren min har/hadde en grusom katt.

Det tok han ett år med meg å lære at "sånn gjør du ikke, jeg er ikke redd deg. Kom og ta meg, da tar jeg deg".

Han klorte møbler, ødela tapet, fikte til Daniel og samboeren. Nå er han blitt en rolig og grei katt. Ikke verdens snilleste, man kan ikke ta katten i halen f.eks (slik barn gjør fordi de ikke vet bedre) da kommer klørne frem - forståelig nok. Men man kan kose uten å få klørne i handa. Jeg var redd for han, men bestemte meg for at han ikke skulle LA meg være redd. Jeg hadde aldri trodd det ville gå bra med HAN og en hund - men jammen har det ikke gått over all forventning.

Kjempegøy er det. =)

Ved infeksjon blir såret rødt/verkende. Katten kan bli slapp og slutter å spise og drikke.

Selvfølgelig er det også fare for at stingene kan gå opp.

Derfor skal katten være mest mulig i ro den første uken for å ikke utsette seg for disse to faremomentene.

Trodde slike inngrep var kun brukt med "intracutan sutur".

Men, ikke alt jeg vet! :o)

Trenger ikke å være noe rart overhodet med det, om dyrlegen valgte å bruke noe annet.

Uff, ja.. Det var grusomt.

Vi tror at det var pga lufttrykket under at den bare ble slengt og "rullet rundt" to ganger i luften UNDER lastebilen i hulrommet bak.

Fikk INGEN synlige skader og virket som hun bare ble kastet ut igjen også uten å bli truffet av hjulene.

Sjåføren sa at han SÅ katten, men fikk ikke stoppet. I tillegg sa han at han var usikker på om han kjørte på den, siden han ikke kjente noe.

Skikkelig flaks!

Skrevet

Det du også må passe på er at hun ikke får bitt opp stingene sine. Min katt gjorde det etter bare 5 dager, og jeg var litt redd for at såret skulle gå opp igjen, men heldigvis holdt det.

Som regel får katter som blir sterilisert også en injekson med antibiotika, så faren for infeksjon er ikke så stor som man kanskje skulle tro.

Min katt like rastløs nå som hun var før, men hun har sluttet med og bli borte mange dager i strekk, hun er toppen borte 2 dager, og nå er det 3 år siden hun ble sterilisert.

Hvor gammel er katten? Mange ting som katten gjør er en "innlært" adferd, slik at om katten er 2-3 år før den blir sterilisert kan hun fortsette med ting hun har gjort før fordi det er "innlært". Det blir hennes adferd.

Det blir det samme med hundereiere som tror kastrasjon av hannhunder er en kjapp måte til og få adferdsproblemer vekk, og som ikke kastrerer hannen før den er 3-4 år. Da er masse adferd dens måte og leve på, fordi dette er "innlært".

Men uansett var det godt du fikk pus hjem, slik at du kan holde et øye med den. Mye av grunnen til at hun så veldig vil ut kan være pga at hun vil ut og tisse og bæsje. Min hunnkatt bruker ikke kasse med sand i med mindre hun MÅ! At hun overhode, etter og ha prøvd alt, ikke kommer seg ut. Til og med når hun hadde nyfødte kattunger, og hadde kassen nært ungene, skulle hun ut. Sprang ut, tisset/bæsjet, og rett inn til ungene igjen. For katter som skjelden bruker kasse kan det være vanskelig og bruke kassen. Katter er veldig renslige dyr slik sett. De vil helst ut, hvor de kan grave skikkelig!

Lykke til videre med pusen din. Og det er godt du tok valget om minst mulig p-piller til henne. Vi vil vel de fleste som har slike flotte dyr, beholde de lengst mulig. Når man vet at 1 av 4 katter som bruker p-piller hele livet utvikler kreft i eggstokker/limor/bryst, så er det godt og vite at man slipper dette livet ut for katten.

Vet. assistent

Skrevet

Vålerenga: Det er hennes 6 mnd gamle kattunge vi tenkte kansje kunne flytte til svigermor og hennes søster! Pga at vi får dårlig samvittighet av å ta henne med oss hjem til moren etter at vi har vært på besøk der! Det er jo rene dyremishandlingen jo! Stakkars kattunge,den er jo livredd moren..:(

Katten til samboeren din,ble den sterilisert siden den ble så mye bedre?

Skrevet

once*upon*a*time: Katten fikk limt på et slags plaster eller hva jeg skal kalle det oppå stingene! Hun er fælt til å slikke på,men kan jo være at det klør når det gror! men greier vel ikke så godt bite over stingene da vel??

Hun ble 2 år 17 august! Og er veldig vant til å være ute,både dag og natt!

Tenkte få sterilisert kattungen vår ihvertfall,usikker på når den beste tiden er jeg altså,jeg vet det må bli når hun blir kjønnsmoden (lurer på når det kan bli,hun ble født i slutten av april.Har lest de som blir født på våren blir kjønnsmoden tidligere enn de som blir født på høsten/vinteren,og så har jeg lest det motsatte),men veterinæren sa det som var vanlig er at når kattene 6-8 mnd når de blir sterilisert så pleier man som regel å fjerne bare eggstokkene mens de litt eldre kattene pleier man som regel fjerne både livmor og eggstokker,for da er livmoren større,og da er det så vanskelig å tenke når den beste tiden for sterilisering er! Det beste er jo å fjerne begge deler da pga kreftefaren,men samtidig er det jo best å sterilisere så snart som mulig! Vanskelig dette her..

Skrevet

Glemte å si en ting,nå en dag etter steriliseringen(eller dagen før) så stod kjøkkenvinduet på en liten gløtt,sånn at hun skulle få litt luft,og det var bare så vidt hun greide å krpe ut likevel! Eller så hadde hodet satt seg fast! Hadde ikke jeg vært der da for å passe på,og fått halt henne inn..Sambo måtte åpne vinduet helt sånn at jeg greide få henne inn,pga hodet hennes! Disse kattene altså..Sukk.

Skrevet

Neida, den katten var en hann som VAR sterilisert. Han er nå ca 10år.

Var 8år da jeg flyttet inn med han/samboeren ;o)

Aaaahhh, jeg var kanskje en smuuuule trøtt igår? ;o) hehe - forsto sammenhengen nå med kattene ;o)

Jeg tror bare du har en uteglad katt.

Men, som kanskje er litt FOR uteglad. ;o)

Ikke lett å finne balansen ifh til hvordan man skal gjøre det, men ta tiden til hjelp slik at dere finner ut hvordan katten forandrer seg - og hvilke bedringer det blir.

Prøv å holde vinduer og dører stengt så godt det lar seg gjøre, og planlegg heller at: NÅ skal vi ut/åpne vindu - da må katten på badet/soverommet.

For så å slippe ut etterpå. Ikke som straff, men bare for en sikkerhet ifh til dere og katten.

Det går fort til såret er grodd ordentlig og så er dagen der for å fjerne sting.

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...