Gå til innhold

Hva med eggallergien??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er i en risikogruppe siden han har astma (svineinfluensa). Men han fikk også påvist eggallergi da han var 1 år. Nå er han 4.

Han tåler egg som er i kaker og som er stekt i ovnen nå. I b.hagen for et års tid siden fikk han fisk som var stekt i noe egg greier og da ble han full av røde prikker som forsvant etter noen dager.

Resepsjonisten ho legen mener jeg skal vaksinere han. Fikk ikke snakke med legen.

Noen som har vaksinert barn som ikke tåler egg helt eller vet noe om dette??

Går jo greit om han skulle få noen prikker, er bare redd for at hvis han reagerer så vil han slite kjempelenge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du nesten kreve å få snakke med legen. Han tar da en ny test for å se etter hvor mye antistoffer det er igjen i kroppen hans.

De fleste er kvitt eggallergien før 5 års alder, så mest sannsynlig har han ikke mye igjen. Men ville tatt en ny allergi test før jeg evt tok vaksinen for å være sikker.

Skrevet

Hmm resepsjonisten mente jeg bare skulle ta sjansen.. er også ganske så sikker på at legen ikke vil ta noen test på han. Legen ville ikke teste da han han var 1 år heller, måtte reise et annet sted.

Synes dette vaksine greiene er veldig vanskelig :(

Skrevet

Fikk beskjed om at de står klar med adrenalinsprøyte på de som tidligere har påvist eggeallergi..... Jeg tenker mer på hva som kan skje på sikt.

Har en på 10 mnd som har reagert på egg tidligere og er i risikogruppen. Har fått beskjed om å prøve å gi noe som inneholder egg før han skal vaksineres.

Skrevet

Merkelig lege du gikk til da =)

Da vi mistenkte allergi ved 1 års alder, ble vi henvist rett videre til spesialist. Der blir vi nå innkalt 4 ganger i året for å sjekke hvor mye antistoffer som er igjen.

Skrevet

Hei,

dette er vanskelig.Jeg har også ei jente som har astma og eggallergi. Hun fikk påvist dette ved 1 års alderen og er nå 8 år, så en kan ikke gå utifra at dette er noe en vokser av seg. Nå fikk hun heller ikke MMR vaksinen før hun var over 3 under oppsyn av leger.

Ang denne vaksinen så har jeg snakket med fastlegen og fått nei, kommuneoverlegen sa ja under tvil...og overlegen på barneavdelingen på sykehuset her sa absolut nei. Det hele må vurderes utifra hvor allergisk han er mot egg.... det som er farlig er hvis afylaktisk(hvordan skrives det?) sjokk oppstår. Så her tar vi ikke vaksinen. Nå er det 3 vaksiner i verden mot denne influensaen, 2 av disse uten egg og det er en av disse Norge har kjøpt. Vi venter eventuelt til en vaksine uten egg er å få.

Ikke lett å ta stilling til dette..

Skrevet

Hvem ga deg beskjed om å prøve å gi noe som inneholder egg?

Kanskje barnet ditt ikke har så sterk allergi i utgangspunktet.

Vi har i alle fall fått beskjed om å ikke prøve ut det på egenhånd, ettersom konsekvensene kan være store.

Skrevet

Ok, men da er det kanskje sånn at hvis han reagerer så skjer det med en gang da? Tenkte det at siden det kommer rett i blodet så risikerte han å gå rundt full av prikker i lange tider etterpå, men det skjer kanskje ikke..

Skrevet

Sønnen min har fått alt det vanlige av vaksiner da han var baby. Var faktisk ikke klar over at det er egg i MMR vaksinen. Det gikk jo bra. Jeg synes det er så vanskelig å få noe ordentlig svar. Hun som satt i resepsjonen hos legen sa at det var notert at han var allergisk mot egg, men det sto ingen grad av det..

Skrevet

Vært til kontroll på hs i dag. Fikk beskjed av helsesøster om å gi noe

som inneholdt egg, ikke rent egg. Deretter se etter symptomer. Reagerte kraftig på egg da han fikk mm (når jeg spiste egg) har adri forsøkt å gi han. Har en storebror som er plaget av allergier og har derfor avventet med å prøve.

Skrevet

Noen som vet hvordan det er med penicillin og denne vaksinen forresten??

Sønnen min går på penicillin kur og er litt usikker på om han rekker å bli ferdig med den før han evnt skal ta vaksinen..

Skrevet

Jøss så bra! Vi ble også sendt til en spesiealist, men det var et stykke unna øg ingen innkalling senere..

Skrevet

MMR vaksinen var dyrket på egg tidligere, nå vet jeg ikke.

Min datters allergi er utredet hos spesialister på sykehuset, dette gjøres med jevne mellomrom. Vil absolutt anbefale å få en henvisning fra fastlegen.

Det med å få klare svar er ikke enkelt i disse tider nei, selv spesialistene er ikke enige..

Ville ikke ha slått meg til ro med svaret fra en resepsjonist, prøv å få henvendt deg til fastlegen og videre til spesialisten. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...