Gå til innhold

Forstår ingenting.. kan noen hjelpe?


dykkedama

Anbefalte innlegg

forstår ikke helt dette med hb..

jeg har målt hb kun to ganger i løpet av svangerskapet. En gang i uke 8 og en gang i uke 29. Jeg har forklart for jordmor at jeg føler meg veldig uvel og sliten, og at hver dag er en kamp mot utmattelse.. men hun ser ikke noe poeng i å sjekke noe, da siste hb var fin, og dessuten var femtin fin.. hva er femtin? På helsekortet står det jo at man skal ha hb på min. 13,5 etter uke 20. Hos meg var den 13,1 uke 29.. Hvorfor blir ikke hb målt oftere? Og hvor ofte er det vanlig å gå til kontroll etter uke 36?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har målt hb 3 ganger gjennom svangerskapet. Vet ikke hva femtin er...... Jeg spør alltid jeg når jordmor eller legen sier noe jeg ikke forstår. Etter uke 36 er det vanlig å gå til kontroll hver 14. dag. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er helt normalt at Hb synker i 3 trimester, derfor bør jm/ lege kontrollere den nå mot slutten!

Ferritin er en blodprøve som må tas i armen og den viser hvor mye jern du har lageret i blodet!

Hb kan være lav uten at det betyr at ferritin er for lav/ under referanseområde.....

Hvis du er veldig slapp synes jeg du skal gå innom jm/ lege og kreve at Hb blir målt!! Det tar de 5 min!!

Hvis HB er lav, bør også ferritin sjekkes!!

Kjedelig å være veldig lav i Hb når fødselen starter, for det er helt vanlig at man mister litt blod under fødselen og dermed blir ennå lavere i Hb`n.

Selv hadde jeg for 2 uker siden en Hb på 9.1 og knasker derfor nå jerntabletter så godt jeg klarer....anbefales ikke om man ikke må!!

Håper Hb stiger så jeg er klar til fødselen! Da trenger jeg all den energien jeg kan ha...;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke jm er villig til å gjøre dette, noe hun egentlig burde selv om hben din var grei på forrige prøve, har du en fastlege du kan få gjort dette hos?? Er jo som sagt på ene innlegget her viktig å ha all energi du kan få til fødsel og lav hb gir jo absolutt IKKE det!! Håper det ordner seg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ikke spise jerntabl. om man ikke må?? Jeg ble bedt om å ta dette etter første kontroll da hb var litt lav (11,4) og har spist det jevnlig siden.. sist jeg målte (30.9: var den 10,4) så jeg har bare fortsatt å spise jerntabl. Men hvorfor skal man ikke ta det om man ikke må? det er vel ikke skadelig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar, skal gå til lege og kreve at de måler hb av meg, bedre å få vite det enn å gå å lure og føle seg slapp og sliten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, tror ikke det er farlig å ta jern med mindre HB er veldig høy...:)

Når jeg sier at om man ikke trenger, mener jeg at det bør vært lege eller jm som sier at man skal! Synes ikke den gravide skal trenge å avgjøre det selv!

Når det gjelder det å ta jerntab synes jeg personlig at det er mange uheldige bivirkninger av de som jeg gjerne kunne vært foruten. Men, det varierer jo fra person til person hvordan bivirkninger man får.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er veldig opptatt av både jernlager og hb hos gravide, så du burde kanskje få en lege til å se på tallene, for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...