JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 I dag har jeg hatt min herligste opplevelse i hele svangerskapet! Har vært helt utmattet, trøtt og sliten fra dag 1 av svangerskapet. Er jo vanlig å være trøtt i starten - så da var det jo greit. tok alle vanlige blodprøver ol, og alt var greit da. men da jeg var over i 2.trimester fortsatte denne totale utmattelsen - men endelig i uke 25 satte JM i gang med undersøkelser av blodet mitt. leverte 2 blodprøver med 2 uker mellomrom - og det viste seg snart at jernerdiene mine sank fort. hadde 39 i starten av svangerskapet, 12 på første JM test og 6 på siste. Så da diskuterte hun med legene på sykehuset og det ble bestemt at jeg skulle få jern intravnøst. Måtte på apoteket og hente og batele medisinen selv, 10 doser som jeg skal ta over 5 uker fremover. Fikk min første dose i dag og fikk kjenne hvordan det er å være normal i kroppen igjen noen timer. Himmel for en forskjell!!!!! HAdde aldri trodd at jern betydde SÅ mye for kroppe. HAr tatt jern hele svangerskapet, men graviditeten tapper meg tydeligvis for jern - så hjelper ikke å drikke det. Nå har kroppen tatt i bruk den dosen jeg fikk i dag - så er slappere igjen - så gleder meg virkelig til jeg er ferdig med alle dosene og jernlagrene er normale igjen. Så noen som har det som meg - sjekk jernlagrene!!!!!! de forandrer seg veldig i graviditeten - så ikke stol på de første prøvene.
Lenii Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Skal si du er heldig....jeg har hatt jernlagre på 6 nå i over to mnd og klarer nesten ikke stå på beina mer enn 15 min før jeg må sette meg! Jordmor sier jernlagrene bare er en indikator på hvordan det ligger ann,og at man heller skal følge med på blodprosent. Min er synkende og har gått på jern i flere mnd nå. Men ingenting ser ut til å bli gjort med det til tross for en helt j***** form for å si det mildt.
JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. oktober 2009 Heia! Det syns jeg er skikkelig kipt av JM di!! Heldig jeg er som har ei med anna oppfatning da:). Kjempekipt er det, for det tar lang tid å bygge opp jernlagrene etter fødselen og. HAr 2 barn fra før jeg, opplevede jernmangel første svangerskap også - og var helt svimmelg og utslitt dagene etter fødseln ( måtte ha hjelp til det meste -dusj osv). i 2.svangerskap hadde jeg normale verdier og var supersprek hele tiden. (før og etter). så jerntilførselene er like mye til hjelp etter fødsel som før. Hm.. sysn du skal diskeutere dette men en lege jeg. For jeg kan skirveunder på a det er en så sotr forskjell at det kan sammenliknes ml ....... himmle og helvete, for å bruke noen kraftig og lite pene ord.. Lykke til - håper du kan få hjelp
Belladonna med to gutter Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har hatt det heeelt likt!!! Og manglet b12 i tillegg!! Trodde jeg var dødssyk. Fått et nytt liv nå ja!!!! Hærlig, og sprøtt!
Lenii Skrevet 31. oktober 2009 #5 Skrevet 31. oktober 2009 Vurderer jo virkelig å ta en telefon til legen min på mandag etter og ha lest dette her! For jeg hadde det helt likt med sønnen min for seks år siden, og da slapp jeg så vidt unna blodoverføring. Så hvorfor tar ingen tak i dette denne gangen,legen sa bare jeg måtte spise FerroRetard....som er spist som drops i mange mnd!
Galathea73 Skrevet 31. oktober 2009 #6 Skrevet 31. oktober 2009 Syns du bør høre med lege jeg også, min jordmor synes det er greit å følge med kun på hb, mens legen min sier at det er jernlagrene som teller, fordi de vil tappes under graviditet og da har man lite og gå på. Jeg tok en blodprøve for å sjeke jernlager tidlig i svangerskapet, jeg trodde det var noe alle fikk sjekka, det var samtidig som jeg tok toxoplasmose, rhesus, hiv osv. Lykke til
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 31. oktober 2009 #7 Skrevet 31. oktober 2009 Jøss, så bra at du har fått god hjelp! Jernlageret mitt, S-ferritin altså, ligger nå på 5 og jeg får ikke annen beskjed enn å spise 4 ganger anbefalt døgndose Ferro Retard. Kan jeg få spørre hva det preparatet du får intravenøst heter? Kanskje jeg kan spørre legen om jeg heller kan få en resept på det, siden jeg har spist jern i 3 måneder uten annet resultat en synkende Hb og jernlager...
JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 31. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. oktober 2009 ja det er JM som har grepet tak i dette. Hun sa at de har startet denne prosedyren nå fordi det viser seg at noen ikke tar opp jern ved å spis tab el. flytende mixdur. under svangerskapet. Det er jo ikke mange som trenger det og det koseter en del ( noe du må betale selv: ca 1500kr - for 10 doser) Men det er verdt hver ei krone. Hentet ut medisinen selv på aoteket etter å ha fått resept av en lege på sykhuset. Men eksen ligger på føden (hvor jeg er å får det satt intravnøst) -så jeg husker ikke hva som sto på eksen. Men skal sjekke på tirsdag og skrive det ned her. Mulig jeg husker at det var dette jeg fikk : Venofer. 20 mg jern(III)/ml, injeksjonsvæske, oppløsning og konsentrat til infusjonsvæske, oppløsning. Men ikk e100% sikker og med et jern ( s-ferritin som du seier på 5 - er jeg overbevist om at det er det rette for deg og) Men som med alt annet her, ser vi jo at hver leg og JM praktiserer ulikt. Tvitvi - tror det kan være lurt å spørre etter.
The Bad Gal Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Så deilig å få en forklaring på slappheten da, og ikke minst, en løsning! Jeg fikk målt mitt jernnivå, det var lavt, så begynte med jerntabletter, hjalp en del, var ikke helt borte vekk lengre, men jeg er fortsatt kjempesliten, trøtt og orker lite. Har målt jern igjen og det er oppe på normalt. Amma dattra mi til jeg var rundt 5 mnd på vei med denna nye frøkna, så var vel det som tappa det litt ekstra. Men hva det er nå som gjør at jeg er utmatta aner jeg ikke. Usj, tror nok bare det er fødsel som kan hjelpe her, og det er enda 2,5 mnd til! *Hyyyyyyl* Kvalm er jeg også, det hjelper ikke akkurat! Flott at dere andre føler dere bedre, er så mye lettere å gå gravid da! :-) Kos dere med bedre form! :-)
littlepeanut Skrevet 1. november 2009 #10 Skrevet 1. november 2009 Så flott at jern intravenøst hjalp for deg. JEg må ogsnakke med legen min om dette tror jeg... Har alltid hatt lave jernlagre, og skal ta jern i utg punkt på grunn av andre ting, men jeg er som flere sier her helt utslitt.... Kanskje jern intravenøst hadde hjulpet. Takker for at du delte tipset ditt med oss. Håper vi er flere som kan få hjelp med dette.
JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 1. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2009 JA det er ekstra hyggelig om andre kan få samme hjelpa og dra samme nytten av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå