Gå til innhold

Aldri mere, frustert... om det å sitte i komitee for klassetur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt plassert i klassetur komiteen for min sønns klasse mot min vilje. Prosjektet vårt er å få ordnet klasse tur neste høst og få inn penger nok.

Det ble bestemt at elevene skulle selge kakebokser for å få inn noen penger. Jeg skulle bestille disse ETTER at vi hadde fått tilbake svar på hvem som skulle være med eller ikke. SÅ fikk jeg på tirsdag mail fra læreren om at kakeboksene var kommet og at jeg måtte hente disse onsdag siden hun var sykemeldt ut neste uke og ikke kunne få delt dem ut. WHAT! Hun hadde bestillt hun. Jeg fikk heldigvis med meg faren til sønnen min som har stasjonsvogn, jeg har jo bare en liten Skoda Fabia. Sønnen fikk med seg flere av gutta i klassen og dem bærte ut alle kakene og vi stablet dem i bilene. Så var det ut av bilene og inn hjemme hos meg etterpå, men da var det bare meg, xn og sønnen. Glad vi kunne kjøre nesten helt til døra gitt. Hjemme klistret jeg og sønnen merkelapper på boksene og stablet dem etter sort. Torsdag sorterte og fordelte vi kakene på elevene og satte dem i sekker. Så fikk jeg klasseliste med tlf. nr til alle elevene, 29 elever minus min. Jeg måtte ringe alle foreldrene og si i fra om kakeboksene og be dem hente dem. Gjett om det var en drittjobb. Mange av foreldrene snakket dårlig norsk, noen ganger måtte jeg snakke med eleven eller søsken. Klarte faktisk å få kjeft av ei jente på 14 år fordi hun måtte hente boksene hos meg. Jeg forklarte hvorfor, men hun fortsatte. Til slutt ga jeg bare beskjed om at SÅNN ER DET. Noen av foreldrene fikk jeg ikke tak i pga. at skolen hadde feil tlf. nr. til dem så da måtte jeg skrive lapper og sende med sønnen på skolen i dag.

I formiddag ringer en pappa og sier at dattern ikke skal være med på klasseturen og derfor ikke vil selge kakebokser. SÅ da står jeg her med 20 ekstra bokser som jeg må selge.

Når jeg snakket med foreldrene i går så ba jeg dem om å ringe meg før dem kom for å henge kakeboksene. Jeg var ikke hjemme når sønnen kom hjem fra skolen, men han ringte meg og fortalte at det var 4-5 stk. som sto i hagen her og ventet når han kom hjem og selvsagt ble dem sure fordi dem ikke fikk kakeboksene med seg.

Her sitter jeg nå og sværter og banner innvendig på at jeg ikke kjempet bedre i mot for å slippe å sitte i denne komiteen. Jeg er drit sliten og mannen er syk så 3,5 åringen som trasser og den pøblete bikkja er mitt ansvar ene og alene i dag. Jobber bare 40% pga. at jeg blir fort uslitt og regelrett "kræsjlander" når jeg blir det. De siste to dagene har jeg ikke klart å konsentrere meg om jobben min pga. at jeg er sliten av dette.

Nå sitter jeg her med en stue full av søpplesekker med kaker og er livredd for at det skal være flere som finner ut at dem ikke skal selge kakebokser og ikke være med på turen.

Det koster oss dyrt om vi må levere tilbake noen av boksene.

De andre to i komiteen bor ikke her i nærheten så derfor ble boksene servert meg. Har en følelse av at mye kommer til å falle på meg når det gjelder prosjektene vi må i gang med for å få inn penger til klasseturen.

Sånn, da fikk jeg ut litt frustrasjon!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke si annet enn at jeg skjønner frustrasjonen din, og er veldig glad for at jeg ikke er deg!

Skrevet

For det første så må du ta en prat med læreren å ta opp det at hun bestilte kaker over ditt hodet når noe annet var avtalt!

Hadde dere noen svar frist på når foreldrene skulle ha sagt fra om barna skulle være med på tur eller ikke?

Om de ikke svarte innen tidsfristen burde de i mine øyne selge kaker. Det er ikke du som skal selge de kakene som evnt blir igjen pga de som ikke skal være med eller ikke henter. De får dere fordele på alle! Og det er ungdommene som skal selge disse, ikke dere foreldre. Men de forsvinner fort om man tar de med på arbeidsplassen eller på besøk til bestemor ;-)

Det trenger ikke å være sånn at mye med organiseringen trenge å falle på deg. Når jeg gikk på ungdomsskolen å skulle på klassetur etter endt 10.klasse hadde vi en komite bestående av 3foreldre og 4elever/ungdommer. Og det var vi selv som sjekket priser, sammenlignet, tok opp i klassenstime hvor vi hadde lyst til å reise, tok opp på foreldremøte hvor foreldrene følte seg trygge på å sende oss. Det var også vi som skaffet oss over halvparten av de jobbene vi gjorde for å komme oss på tur.

En av de tingene som vi fant ut var meget effektivt var at vi sjekket med kommunen om de hadde noe jobb som passet for oss. Rakket plener om våren å ryddet søppel, arrangerte lekene på 17.mai for barna, vasket, arrangerte disko osv. Vi fikk også alle foreldrene til å sjekke på sine arbeidsplasser om de hadde noe som passet for oss å gjøre som de kunne betale oss en sum for.

Jeg anbefaler også å ta kontakt med butikker for å høre om de trenger hjelp til varetelling i januar. dette er noe de alltid trenger da der er en stor jobb og de betaler gladelig for å slippe å ha vanlige ansatte som får normallønn (gjerne masse overtid) der i veldig mange timer ekstra!

Lykke til!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jammen kjære deg, jeg kan kjøpe bokser jeg!! :o) :o) Snadderkaker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...