Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har prøvd mange ulike metoder for å hjelpe min 4 år gammel sønn til å huske på å gå på do. I perioder har han vært veldig flink og er tørr i flere dager på rad. Men så er det ett eller annet som skjer, for nå er vi i en periode hvor han tisser på seg og noen ganger er det også bæsj der. Jeg har prøvd med klistremerker, belønninger, ros når han er kjempe flink, og nå har jeg begynt med at han ikke får se på tv når han er våt i kærne sine. Jeg vet at han kan være tørr i flere dager for det har han bevist. Men nå føler jeg at vi er på stadiet der vi startet, igjen. Jeg tror dette skjyldes at han har rett og slett ikke ro eller tid til å gå på do, og venter i det lengste å så går det galt. Jeg minner han på det hele tiden, men han bare går ikke på do. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem i dette. Er det noen som har noe tips og råd? Jeg synes det er ekkelt på hans vegne når det hele tiden lukter tiss av han, og noen ganger bæsj, for han er jo blitt så stor at dette skulle jo være så naturlig for han, å gå på do når trangen er der..han er jo så god og søt ellers..
Gjest Filifjonka Skrevet 4. november 2009 #2 Skrevet 4. november 2009 Først får du han sjekket fysisk slik at vet at det ikke er noe fysisk som gjør det. Hvis det bare er latskap (har ikke tid), kan du prøve deg litt fram. Her er noen tanker fra meg. Stryk det som ikke passer. Ta på ham bleier igjen. Hvis han protesterer, noe han forhåpentligvis gjør, sier du bare kort at ettersom han ikke går på do må han bruke bleier. Når han har bestemt seg for å gå på do, kan han si fra til deg så får han slutte med bleiene igjen. (Hvis han syns bleier er en god ide, er dette forslaget totalt mislykket.) Innfør faste dotider. Hver annen time er mitt forslag. Står dere opp klokka sju om morgenen, går han på do da og så blir det klokka ni og elleve og ett og så videre ut over dagen. Dette krever at barnehagen er med på opplaget og faktisk kan gjennomføre det å sette ham på do til faste tider. Prøv et belønningsskjema. Han får et klistremerke for hver dag han har holdt seg tør, og etter et visst antall klistremerker får han en belønning.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #3 Skrevet 6. januar 2010 Jeg har selv en 5 åring i hus som hadde akkurat samme problemet. Han var tørr i perioder, å våt i perioder. Ingen belønning fungerte. MEN, å sette inn rutiner for når han skal på do, fungerte. F.eks en gang i timen, tømme seg helt, å ikke overdriv me drikke. Fraråder på det sterkeste å begynne med bleie igjen. Det er å ta en steg tilbake igjen. Jeg har også en gutt på 6 år som er sengevæter. Tisser også seg ut på dagtid. Men går fast til lege etc så jeg vet hva jeg snakker om. Men f.eks. Start med å gå på do med en gang han står opp. Spiser frokost å drikker litt. Så vente en time, for så å gå på do igjen. Alltid do før en skal ut, å alltid være positiv. Er han våt så ikke bli sinna, eller vis at du er irritert. Med en gang, bare ha han ut på badet å si at "nå må vi skifte så du slipper å gå rundt våt" Dette kommer helt av seg selv. Men det er også ganske vanlig at små barn gjør seg oftere ut om vinteren når det er snø og de er ute å leker etc. Så dette kommer seg mhv line
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå