Gå til innhold

Speilreflekskamera: Er Canon 1000 DC greit nok nybegynnerkamera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et billg lite kompaktkamera i dag og vil kjøpe speilrefleks. Hovedårsaken til dette er at jeg irriterer meg over dårlig fargegjengivelse/lys på bildene eller dvs at de blir uklare med stygg blitz hvis man tar bilder inne om vinteren.

Holder det å kjøpe "billigkameraet" 1000 eller må man opp i 450 e.l. for å unngå dette?

Og er det noen annen vesentlig forskjell som er verdt å tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske ny i fotoverden selv.

Men jeg har et 450 selv, og er veldig fornøy.

Har endel funksjoner fra "storebroren" 40 som er veldig greie.

Tenker da spesielt på "LiveWiev" som jeg bruker endel til macrobilder

og oversiktsbilder.

Nå vet jeg ikke spesifikasjonene på 1000, men viss interessen skulle øke i samme takt som den gjorde her (etter å ha fått skikkelig kamera i hus) tror jeg kanskje du vil angre på at du ikke gikk for 450 med en gang.

Kanskje ikke så mhe hjelp dette her... :P

Skrevet

Takk for svar :)

Tror nok du kan ha et poeng med at jeg kanskje kommer til å

angre ja...

Kan du forklare litt mer hva Livewiev er?

Og hvor mye betalte du for kameraet ditt?

Lønner det å kjøpe det på internett eller?

Skrevet

http://www.canon.co.uk/for_home/compare_products/loadcomparator.asp?prod=2766B001AA;2758B001AA;〈=UK&country=UK&dir=/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/

(Er ikke så flink med linker men) Her er en link til Canon sine sider, med sammenligning av de to kameraene.

Ser ut som det er LiveView på 1000 også.

Og eneste store forskjellen jeg ser er i antall pixler og hvor raskt det jobber. 1000 har 10m.pixler og 450 har 12,5 m.pixler.

10 er i egentlig mer en nok.

Skjermen er også litt større på 450.

LiveView er en funksjon som gjør at du slipper å se gjennom søkeren (kikkehullet) men istedet kan se på skjermen på kameraet på samme måte som på et vanlig kompaktkamera.

Jeg bruker den mye når jeg skal ta macro eller landskapsbilder.

Stillestående motiver igrunnen.

Når LiveView er på så har kamaraet vippet speilet sånn at det gir bildet til skjermen, så når du skal ta bildet må det først vippes tilbake på plass før bildet kan taes. Dette fører til en ørliten forsikelse, så derfor er det ofte best å sløyfe LiveView når man skal ta bilder av ting i bevegelse.Barn som fort snur seg vekk ol :D

Litt vanskelig å forklare..

Husker ikke helt hvor mye jeg betalte,

men 4700 var en pris som dukket opp i hodet.

Kjøpte sett da, veldig vanlig a de har.

Da får du med en standar 18-55mm linse. Helt ok linse som jeg har brukt mye. Kjøpte også veske til å ha kameraet i.

Jeg kjøpe i butikk, har en butikk jeg alltid bestiller fremkalling hos og alt av kamerautstyr er kjøpt der.

Jeg liker å gjøre det sånn siden butikken er rett i nærheten og det er lett å spørre om hjelp om det skulle være noe.

Men du kan jo sikkert spare litt på å kjøpe på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...