Gå til innhold

Hva tror dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 15 år som er så treg og hjelpesløs. Jeg forstår ikke at han virkelig er så gammel, for om ikke maten står på bordet, spiser han ikke. Han kan ta seg en pose chips i matpausen på skolen, ellers dropper han mat om ikke han får den servert. Om morgenen står han ikke opp. Jeg må stå å mase i over en time, og når han først står opp blir han sur fordi jeg ikke har vekket ham, selv om han har svart flere ganger. Leksene gjøres ikke om jeg ikke maser.

Så har jeg en datter som nå er 19 år, og hun bodde for seg selv da hun var 16 år, og det gikk jo fantastisk bra, så de to er helt ulike. Men hun mener jeg bare skal la ham ordne opp selv. Jeg bør slutte å vekke ham, så han står opp av seg selv og heller får anmerkninger for å komme for sent. Hun mener også at jeg bør la ham ordne med maten selv, men problemet da er at han kan gå uker uten skikkelig mat. Samtidig er jeg lei av at han er så utrolig lite voksen av seg, så kanskje det ikke er dumt å la ham lære av slike feil som oppstår når han ikke tar seg godt nok av seg selv.

Hva tror dere er best å gjøre? Fatter ikke hva jeg har gjort galt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett å gi råd når jeg ikke kjenner ham, men jeg vil tro at søsteren hans gjør det.

Mange er dessverre slik at hvis de blir vartet opp og "bortskjemt", så blir de helt tiltaksløse på egenhånd.

Men han er strengt tatt gammel nok til å ta vare på seg selv, det er mange på hans alder som må klare seg nesten alene, så jeg tror du gjør både ham og deg selv en bjørnetjeneste ved å fortsette å dulle med ham.

Skrevet

Jeg ville latt han ordne seg selv, kutte penger og slikt til han hjelper til hjemme (om han ikke gjør det) da får han heller ikke kjøpt mat på skolen. Kanskje du bør gi han mer ansvar på en måte som ikke er masete. Ikke mas på at han skal gjøre ting, men heller si det engang, og gjør han det ikke, så får det konsekvenser.

Skrevet

Høres akkurat ut som lillebroren min. Han var av typen som sultet foran brødbøksen om mamma ikke lagde mat til ham.

Nå er han voksen og klarer seg kjempe fint. Han ble voksen til slutt han også og nå har han samboer med barn. Vasker hus og lager mat. Henter i barnehage, skifter bleier og er en bra fyr:)

Gi ham litt tid. Alle er forskjellige og vokser i utakt. Han kommer seg nok til slutt skal du se:)

Skrevet

Han er tenåring:)

Han vet du maser og tar ansvar på hans vegne. Men han vil gjøre minst mulig av det han MÅ, og bare det han har lyst til.

Jeg er litt enig med din datter her.

Hvor får han penger fra til å kjøpe chips og slikt?

Skrevet

Du setter deg ned sammen med han og tar en alvorsprat der du forteller at nå er det på tide at han tar ansvar for seg selv. Du forteller at nå er det slutt på masing om å stå opp og servering av mat etc.

Og så gjennomfører du det!

Du burde kanskje ha tatt dette gradvis over de siste årene, men gjort er gjort. Han må våkne opp, men jeg synes han fortjener en advarsel først så det ikke kommer alt for plutselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...