Gå til innhold

kan jeg drikke rødvin????

Nøtteliten_venter_gutt_5.jul:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nett funnet ut at jeg er gravid, kan jeg drikke et glass eller to på lørdag, skal på stor fest, og vil helst unngå at folk forstår at jeg er gravid=0)????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør du nok absolutt unngå, spesiellt de første tre mnd av svangerskapet er fosteret utrolig sårbart for alkohol.

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Er-det-farlig/Alkohol-og-svangerskap/

Det du kan gjøre om du ikke vil at folk skal legge merke til at du ikke drikker er foreksempel å ha cola, tonicvann, apelsinjuce eller hva du vanligvis blander drinken din med i et glass med en sitronskive, så er det ingen som sr forskjell. Eller du kan ta alkoholfri øl i et ølglass, bare pass på at ingen ser når du tømmer over. Og om det høres ut som stress så er det jo bare å si at du går på antibiotika for et eller annet, og har fått streng beskjed av legen om å ikke drikke.

Skrevet

Man skal jo liksom holde seg avholds da.... Så svaret er nei. Jeg ville ikke gjort det. Om du skal på fest, kjøp ariel alkoholfri hvitvin ( den er faktisk veldig god og smaker som om den har alkohol i seg, ihvertfall den musserende hvite, jeg måtte lese labelen tre ganger før jeg trodde på at den var alkoholfri...) så kan du helle den over på en synlig hjemmeflaske og si det er hjemmelaget hvitvin f.ex?

Hvis det er rødvin til middagen så kan du jo bare si at nei,du er sååå tørst og vil helst ha vann først... Og så "glemme" å be om vin?

Mange gode triks i boken... Og hvis noen spør om du er gravid på spøk, så bare svar "Ja,med firlinger minst" eller noe sånt...Eller "Kaller du meg tjukk?" :D Da avvæpner du spørsmålet uten å måtte direkte lyge ;)

Lykke til. men ja, jeg ville holdt meg unna den rødvinen :)

Skrevet

Du kan kjøre bil? Det er gyldig grunn til ikke å drikke. Eller skulle på jobb i morgen, den funker i helsevesenet... :) Og for ymse i sjåfør-yrket, og som jobber skift... :)

Skrevet

Du skal vel helst unngå det ja:) Du kan jo gjøre som løvemama skriver. Det finnes også viner på polet med skrukork. Både alkoholfrie og med alkohol. Kjøp en av hver og bytt om på innholdet :;) ;)

Jeg tok meg et glass rødvin et par dager etter positiv test. Kom opp i en situasjon som jeg var totalt uforberedt på ;)

Skrevet

Jeg ville absolutt ikke gjort det. Prøv å gjøre så lite som mulig ut av at du ikke skal ha vin, jeg pleier ikke å legge merke til hva folk drikker eller ikke, særlig ikke på store fester med mange folk.

Kanksje du kan kjøre til festen, så du kan bruke det som unnskyldning? Eller hvis noen spør hvorfor du ikke drikker, kan du si at det ble litt for mange glass rødvin på fredagskvelden. I krisetilfelle får du alliere deg med mannen/kjæresten din eller evt en god venninne, som kan sørge for at rødvinsglasset ditt blir tomt etterhvert, ved at dere bytter glass underveis.

Skrevet

Jeg tar å kjøper alkoholfri rødvin med kork jeg. Så har jeg det stående i en bag eller noe, å henter der etterhvert. Hvis noen skal se det, så går jeg på antibiotika...da er planen klar...Skal no ihvertfall bli utrolig deilig å ikke være fyllasyk på søndag, hehe.

tusen takk for svarene=0)

Skrevet

Det beste er å bare late som du drikker, du kan skåle og "nippe" til vinen og trenger ikke få påfyll.

Tro meg, INGEN legger merke til om du drikker eller ikke - ikke på et stort selskap og iallefall ikke utover kvelden.

Mye mindre styr og oppmerksomhet rundt deg, enn om du fabrikerer unnskyldninger og løgner.

Skrevet

Leste i boka til Elin Tvedt at hun hevdet at hun skulle på fallskjermhopping dagen etterpå, og derfor ikke drakk alkohol i et selskap. Hun ble visst trodd. Men tror ikke jeg kunne sagt noe slikt hvis det ikke var sant.

Skrevet

Vil ellers si at boka til Elin Tvedt sikkert ikke er veldig oppsiktsvekkende i forhold til andre gravidbøker, men jeg fikk meg en god latter av og til. For eksempel når hun leser om hvorfor høygravide ikke velter, og forestiller seg en haug med veltende gravide ;-) Det stemmer nok at hun er ei dame med tæl. Gravide med fødselsangst kan ha nytte av å lese boka.

Skrevet

Det jeg gjorde en gang var å fylle Meierienes druesaft oppi en tom vinflaske av det slaget jeg vanligvis drikker, ingen som så forskjell, og jeg kunne drikke hele flaska :-)

Skrevet

Jeg peronlig synes det er litt rystende at du kan vurdere å drikke alkohol for at folk ikke skal forstå at du er gravid..

Det er da bedre at folk forstår enn at du risikerer å skade fosteret..

Det finnes utallige unnskyldninger for ikke å drikke.. Man må ikke drikke selv om man er på fest,uavhengig om man er gravid eller ikke. Og klarer du ikke å finne på en løsning så dropp festen da...

Skrevet

Hallo! Har med interresse lest innleggene.

Vet dere hva? Som er helt utrolig?

Når det gjelder alkohol enten man er gravid eller ikke.

Kommer man på en fest og sier at man har sluttet å røyke så får man stående applaus. Sier man at man ikke drikker ser folk litt rart på deg og spør og graver om alt mulig! Graviditet, medisiner, om det er religiøst betinget osv. Er ikke dette rart?

Og noe som jeg opplever som er veldig rart. Røyker til vanlig. men ikke nå altså. Alle spør: Røyker du nå?

Nei sier jeg . Nei det er bra. sier de da. Men når jeg også sier at jeg ikke drikker så sier folk: Jamen et glass vin kan du ta det gjør ikke noe!

Utrolig hvor langt folk kan gå for å legetimere at de selv drikker! For da kommer det plutselig frem at den og den drakk i svangerskapet uten at det skadet.

Helt sykt altså. Det å unnvære vinglasset jeg vanligvis tar på lørdagen koster meg ingenting. Det var faktisk MYE vanskeligere å gi avkall på røyken!

Skrevet

He he, vittig å lese inlegget ditt, "mamma igjen etter 16 år" :o)

Har selv vært i akkurat samme situasjon og syns det hele var ganske merkelig... At jeg hadde klart å stumpe røyken var jo en selvfølge ifølge vedkommende, "du er jo ikke helt teit heller, som røyker når du er gravid..." Og da jeg fortalte at det var mye enklere å holde seg unna alkohol enn røyk, var det jo plutselig ikke skadelig med ett glass rødvin o.l i ny og ne...... Skjønte ikke en dritt da jeg ;o)

Jeg har alltid sagt, at den dagen jeg er gravid slutter jeg å røyke på flekken, for det er jo helt forferdelig å røyke når du er gravid!!

Men fyttikatta for en utfordring dette er altså!! Ikke noe enkelt i det hele tatt :-( Har til nå smugrøykt for meg selv 2 eller 4 stk for dagen... Vil ikke at folk rundt meg skal vite at jeg røyker enda :-/ Er ikke fornøyd, men det er mye bedre enn 20 stk for dagen hvertfall, eller?! :o)

Tror nok at jeg skal klare å slutte helt om ikke lenge, men ville bare få ut at det er f.... meg ikke noe lett likevell!! :-(

Skrevet

Jeg fikk se ei venninne lure resten av middagsselskapet en gang hun og mannen var på besøk hos oss. Vi visste at hun var gravid, men ikke resten av gjestene.

Hun satt ved siden av mannen sin og latet som hun drakk av glasset sitt. De hadde vinglassene sine mellom seg og han drakk av begge to. Ingen av de andre gjestene oppdaget noe, da man sjelden følger så nøye med på hva andre drikker med mindre man har mistanke om at noe er på gang.

Ellers er det også en velkjent løsning å kjøpe alkoholfritt øl eller vin, fjerne merkelappene og sette på merkelapper fra alkoholholdige merker, evt helle over på annen flaske.

Skrevet

Kan du ikke bare si at du går på antibiotika og vil ha full effekt av kuren? Eller alkoholfri vin. Du skal ikke under noen omstendigheter drikke alkohol under svangerskapet!

Skrevet

Overrasket over hvor "snille" folk har vært i kommentarene sine her.. SELVFØLGELIG KAN DU IKKE DRIKKE! Alle vet du ikke skal drikke når du er gravid. Det er ikke sikkert hvor mye som skal til for å påføre skade på fosteret. Mange er livredd for hva som kanskje kan ha skjedd fordi de drakk før de fant ut at de var gravid, mens du vil ta deg et par glass pga en idiotisk grunn som denne..

Skrevet

Det er faktisk ikke sånn at "alle vet." For bare et par dager siden kunne du lese at 1 av 3 tror gravide kan drikke. Derfor er det viktig at vi som vet opplyser andre på en respektfull måte.

Til trådstarter:

Syns du fikk mange gode råd her. Lykke til. :)

Skrevet

NEI. Alkohol er mer skadelig for barnet enn narkotika. Det er IKKE tull! du må for all del ikke drikke alkohol i svangerskapet. Ta med deg alkoholfri vin. ingen som sjekker det.. :-) eller si du er sjåfør.. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...