Gå til innhold

Fest og dødsfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente fra landet, og der blir "alt" avlyst (av festligheter) hvis noen dør.

Nå bor jeg i en by, og forstår at det ikke fungerer slik, men likevel sitter dette litt i meg. I kveld skal vi ha fest på jobb, men sjefens mor døde i natt, og jeg mener vi da bør avlyse. Ingen av oss kjente den avdøde, men vi kjenner jo selvfølgelig sjefen vår. Jeg mener man skal ha respekt for dødsfall når det er så nært, og en av oss har mistet sin mor, men festen går som planlagt. Damen var både gammel og syk, men jeg synes ikke det spiller noen rolle.

Er det jeg som er gammeldags, eller er mine kolleger litt for glad i en fest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du er litt gammeldags.

Naturlig vil nok være at feste avholdes, men at sjefen ikke kommer.

Skrevet

Jeg er nok det ja... :)

Tror faktisk han har tenkt seg hit også. Kunne virkelig ikke falt meg inn å gå på fest hvis jeg hadde fått beskjed om at min mor er død.

Skrevet

Hehe, nei det kunne ikke jeg gjort heller, men vi er alle forskjellige og dealer med ting på ulik måte.

På mindre steder stopper man jo også når likbilen kjører forbi. Det gjør man ikke i Oslo;o)

Skrevet

Tror ikke du er gammeldags, men du har vel en slags kulturell tilnærming til en problemstilling? Synes forsåvidt du skal holde på din oppfatning, fordi det er viktig for deg. og således er det vel naturlig at du vil avlyse noe dersom festen er i regi av deg og dine, eller dødsfallet er nært deg. Men synes ikke du skal se ned på mennesker som ikke deler din kulturelle bakgrunn. Jeg synes også det er helt naturlig at festen avholdes, og at sjefen og eventuelt andre som står ham og hans familie nær, ikke blir med. Hvis sjefen kommer, synes jeg heller ikke det er forferdelig, det er viktig å respektere at alle har ulik oppfatning av hvordan dødsfall håndteres.

Skrevet

Jeg er nok litt som deg, men så er jeg også fra landet da.

Men du bør respektere at festen blir avholdt, men synes det er fint at du holder på ditt.

Om du føler det blir feil å gå på fest, så ville jeg holdt meg hjemme om jeg var deg.

Rart det der, for jeg er på samme måten. Og slik har det alltid vært uansett hvor jeg har bodd. Er nok litt gammeldags også;-)

Skrevet

Jeg synes ikke at du er gammeldags, du er lært opp til å vise hensyn og respekt.

Skrevet

jeg er ganske delt.. vi hadde planlagt 40års dag til min far for noen år siden, når noen gjester var kommet, men før min far var kommet falt sjefen(som var en god venn) om i lokalet, han ble hentet med sykebil å ting var ganske så kritisk. vi feiret fortsatt 40års dagen til min far men selvfølgelig hadde denne hendelsen sotte en demper i festen, men som en annen venn av han sjefen sa"Jeg tror ikke *** hadde likt at denne festen som har blit planlagt så lenge skal avlyser pga han" å det tror jeg også om han hadde fått vite at den hadde blitt avlyst, noe han hadde jobbet med så mye tror jeg han hadde vridd seg i graven. de slo av respiratoren få dager senere.. så jeg er ganske delt, men om min mor hadde dødd natten før en fest tror jeg nok ikke jeg hadde dratt på festen

Skrevet

Jeg har nok samme oppfatning som deg, jentebanden.. Er også fra en liten plass, der ting "stopper" opp ved dødsfall..

Synes ikke det handler om å være gammeldags, men om å vise respekt for den avdøde og dens familie.

Hvis det likevel blir fest, så burde dere vel tatt et minutt for å vise respekt for den døde, det hadde nok sjefen satt pris på. Er tross alt en mor som er gått bort..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...