Gå til innhold

Samboeren min er så forferdelig tynn,han spiser så lite..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han spiser aldri opp maten sin,å er fryktlig tynn..Jeg har sagt til han at han må spise mer,men han gjør det ikke.En mann skal da klare å spise opp maten sin,ikke sant?

Det bekymrer meg veldig..Jeg har prøvd å snakke med han om det,men han blir mer eller mindre irritert når jeg tar det opp.

Jeg vil at han skal legge på seg,få litt kjøtt på kroppen og bli rundere i ansiktet..At han kan se litt sunn ut.Nå har det seg sånn at han har veldig høy forbrenning å kan dytte i seg hva som helst..Men,man blir jo ikke akkuratt tykkere av å aldri spise opp maten sin.Halvparten ligger alltid igjen på tallerkenen.

Jeg synes det er veldig trist jeg,en mann skal jo spise som en mann.

Er det noen som har noen gode råd på hva jeg kan gjøre med dette her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skal slutte å mase om det?

Ikke alle er like runde. Noen er bare tynne, og noen spiser mer enn andre.

Hvordan mener du en mann skal spise? Har han det greit med helsen ellers? Om han har det greit; hvorfor skal han da spise mer?

Skrevet

Fordi jeg blir bekymret vel.Han spiser sjeldent noe sunt,å spiser veldig lite.Han trenger å få i seg mer næring,å se litt sunn ut.Dessuten klager han selv på at han er så tynn..Jeg vil bare at han skal spise mer.Er kjedelig å lage middag her i huset når maten ikke blir spist.Å når han blir eldre kommer han til å lide for det.Jeg vil at vi skal ha ett sunt kosthold her i huset,slik at våre barn vokser opp med god husmannskost og gode og sunne råvarer.

Skrevet

Kan jeg få spørre om hvordan hverdagen hans er?

Jeg har et litt "dårlig" forhold til mat, dvs. jeg er egentlig ikke så glad i mat. Spiser kun fordi jeg må. Når jeg har en dårlig hverdag med mye stress og mas, så blir dette enda verre. Når jeg er stressa eller i dårlig humør, så orker jeg ikke spise så mye.

Skrevet

Hverdagen er ganske avslappet,jobb og familieliv.

Ikke mye stress.

Junkfood og slik type mat spiser han mye av,men vanlig sunn husmannskost spiser han nesten ikke.han synes det er godt,men sier det er kjedelig å spise.Han er veldig glad i mat,men det dog kunn pizza,kebab,hamburger,calzone osv osv.

Jeg vil at han skal få i seg mer ordentlig mat,å spise det opp.

Skrevet

Uff.. nei da veit jeg ikke.

Skjønner at du er frustrert, det er greit å kose seg med pizza,kebab osv. en gang i blant. Men ikke som hverdagskost.

Jeg har egentlig ikke så mange gode råd. Jeg mener at så lenge ungene er våkene skal man gjøre sitt ytterste for å leve et mest mulig normalt og sundt liv. Man er jo tross alt et forbilde som du sier.

Du kan jo prøve å finne noe mere spennede oppskrifter på middag da (selv om jeg har en mistanke om at du allerede har gjordt det)

Skrevet

Jeg hadde tørnet om jeg hadde hatt det maset hengende over meg hele tiden. La ham styre det selv, han er vel ingen unge! Vil han spise lite, så får han spise lite. Er helt sikker på at apetitten kommer snikende hvis han slipper å ha en ekstra-mor som skal mene masse om hva han trenger og hvordan han ser ut.

Skrevet

Han har vært sånn i ett par år nå,å det er først nå jeg har tatt det opp med han.Vi har barn,å vi skal være ett forbilde for barna våres.Skal han sitte å spise junkfood mens barna og jeg spiser normal sunn mat?

Å han er ett voksent menneske å da bør han begynne å tenke på helsa,å når han ikke forstår det selv,så må jeg jo si det til han.Er slitsomt at vi alltid må lage 2 middager,eller rett og slett ikke orker å lage middag.Er dødskjedelig når jeg lage ordentlig god normal middag så gidder han ikke å spise opp.Derfor er det her ett problem.

Å han klager selv på at han er så tynn,å tror dermed at han kan leve resten av livet med å spise junkfood.Jeg vil at han skal begynne så tidlig som mulig å spise normalt.Er barn inni bildet.Å mat kan brått bli ett ganske stort problem.

Takk for fint svar du legger opp..Har prøvd alt mulig,men det er kunn junkfooden som gjelder:/

Skrevet

Synes mannen din er heldig jeg som bare spiser junkfood og likevell er tynn som en fjøl, hadde sett ut som en hval jeg hadde det vært meg

Skrevet

Les det du selv skriver... Minner deg det om noen??? Moren din kanskje? Eller til og med bestemor??? Husk at du ikke er noen av dele for han. Han spiser det han selv vil!

Tenk om du skulle ut på byen og han begynte å kjate om at han ikkeville at du skulle drikkr... Det er jo så usundt og det kan så mye fortere skje farlige ting med deg... Og du MÅ være hjemme senest 24.00, hvis ikke blir han liggende våken hele natten...

Skrevet

Nei, det er ikke bra at han skal kun spise junkfood mens du og barna spiser annen og mer skikkelig mat! Ikke noe godt forbilde nei...

Hadde det vært et barn som ikke likte hovedmiddagen så hadde de aller fleste svarene her gått ut på at familien har én middag og den skal alle spise eller i allefall prøve. Det samme burde da vitterlig gjelde for de voksne også, ikke sant?

Har du prøvd å inkludere ham i middagsplanleggingen? Kanskje han kan bli ansvarlig for noen middager i uka? Det er alltid kjekkere å spise mat en har laget selv, men jeg kan tenke meg at det vil kreve en god del overtalelse å få han med på det!

Og til gjengjeld kan jo du prøve å ha noen litt "junk" aktige middager, bare at de er hjemmelagede (og da ofte sunnere). Hjemmelaget hamburger og kanskje hjemmelagede brød til og med er snyta godt! Og moro for hele familien å velge ut hva de skal ha på burgeren sin :-) En pannekakedag i ny og ne er jo heller ikke så farlig (min man ELSKER pannekaker med masse bacon til!).

Skrevet

Høres rett og slett ut som om han har litt dårlige matvaner, spør du meg! Kanskje han rett og slett er litt kresen på mat... og bare liker junk-food. (Og at det er derfor han bare spiser halvparten av husmannskosten som du lager, uten å si til deg at han ikke spiser det fordi han ikke liker det.) Hvordan er det hjemme hos han, hos foreldrene hans? De fleste får jo matvanene sine derfra...

Hm... Hvis det er tilfelle, at han er kresen, ville jeg nok ikke gitt opp tror jeg. Sakte, men sikkert ville jeg prøvd å få han til å smake på annen mat. Rett og slett prøvd å "oppdra" han litt, mener jeg! ;) Kan jo hende at du må legge litt sjel i det da, om du virkelig vil at han skal lære seg å spise annen mat. Kanskje du må prøve noen andre retter, få det til å se delikat og lekkert ut, rett og slett lokke han utpå. Kanskje han setter større pris på maten om han rett og slett får lage den selv?? Gi han en spennende kokebok eller noe.. Prøv å få han interessert i mat, på et eller annet vis! Høres kanskje litt masete ut, men jeg synes faktisk det er litt viktig... Og han får igjen for det ganger 1000! (For god mat er jo så godt!)

Hvordan er han når han spiser hos andre da? Spiser han fremdeles bare halv porsjon?

Skrevet

Syns du han er heldig som kan spise masse junkfood og likvel er tynn?!?

Du vet at det er nesten farligere for tynne mennesker å ha all det usunne fettet liggene rundt i blodårene og hjertet. Når noen er feite og har den samme driten i seg, så er det egentlig lett og se. Mens tynne med de samme problemene har lett for å bli oversett, fordi folk har de samme holdningene som deg 11:45

Selv om man er tynn, kan fortsatt kroppen bryte sammen av dårlig kosthold. Nesten verre for en tynn kropp som vil trekke til seg alle næringstoffer det kan få, og bare få drit til mat.

Jeg er egentlig ikke så mye i mot junkfood som jeg gir inntrykk for, men som hverdagsmat så må det bare gå utover kroppen en gang.

Junkfood koser man seg med, først og fremst må man gi kroppen det den trenger.

Skrevet

HVA ER DET MED DAMENE HER INNE DA??? Han er ikke barnet hennes, men mannen hennes!!!

Et lite problem er forbildet han er for ungene, det kan jeg gå med på. Løsning:

Du lager vanlig mat som er det eneste som serveres til middag. Han spiser sin ynkelige lille porsjon, slik han pleier. Barna ser at han spiser sunt. Når de har lagt seg, døyver han sulten sin med junkfood slik han selv vil. Og slik han selv kan bestemme, siden han faktisk er en voksen mann!

Skrevet

Det kan hende han har noen form for vitaminmangel pga dårlig kosthold, da får man lite matlyst..

Be han ta en tur til legen for blodprøve, de kan raskt se hva han evt mangler..

Skrevet

Takk for gode svar.

Jeg vil ikke fremstå som moren hans,men jeg vil at han skal se viktigheten av ett sunt kosthold i hverdagen.Jeg føler det er min plikt at familien spiser ordentlig mat.

Han har vel hatt ett normalt forhold til mat i barndommen,eneste at moren lagde enkel mat.

Er sjeldent det er noe ordentlig sunt til middag når vi er der på middag,men heller ikke så altfor ille.Mye taco får vi servert der.

Selfølgelig bestemmer han selv,men som en over her sier,det er lett å overse tynne mennekser,å han kommer til å lide for det senere.

Jeg synes det er veldig viktig og spise sunt,men det er ikke lett når jeg ikke får han med på det.

Men,jeg skal benytte meg av rådene dere har gitt meg:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...