Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg skal på min aller første idag...har med urinprøve. Ellers vet jeg ikke helt hva som skal skje. VEt at det er satt opp dobbelttime.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 GU, blodprøve, måle blodtrykk, kjenne på magen/livmoren ( tror jeg) veiing.. Det var vel det.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 .. og utfylling av helseskjema. + At legen bestiller time til ordinær UL.. Spørs hvor langt du er på vei.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 Hos noen leger kommer det an på hvor langt du er på vei. Men hovedsaklig skal helsekortet for gravide fylles ut. Du får da trolig spørsmål om du røyker eller bruker andre rusmidler, om du har brukt folat, bruker kosttilskudd. Så blir muligens blodtrykket ditt sjekket. Termin fastsettes ut ifra første dag i siste mens og sykluslengden din, selv om de stort sett tar utg.pkt i 28 dagers syklus Så skal du ta blodprøver. Bla for å sjekke blodtype, om du har rubella antistoffer, blodprosent, klamydia og syfilis(tror jeg) blir også sjekket. samt div. annet. Også Hiv-test(legen spør nok om det er ok om de sjekker det). Urinen blir testet for sukker og proteiner. Dette var i hvertfall det som ble gjort på min første kontroll, men det kan nok variere fra sted til sted. Jeg fikk også utdelt en svangerskapsbok og litt annet informasjonsmateriell.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Ser det nevnes Gu, over her. Dette er ikke rutine ved svangerskapskontroll lenger, men det forekommer tydeligvis. Jeg tok det hvertfall ikke Veiing glemte jeg å nevne. Jeg var tidlig til første kontroll(i uke 6) så det var litt tidlig å kjenne etter livmoren for min del. Det ble først gjort hos jordmor i uke 11.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Det er ikke rutine med GU lengre nei, men kan være greit om man er usikker på siste mens for å få fastsatt termin man kan forholde seg til før ordinær UL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå