Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 #1 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg er 164cm og 62 kg. Om jeg legger på meg et par kilo til blir jeg klassifisert som "overvektig"....jeg tror jeg ser ganske slank ut, men jeg trener en del og har litt muskler (under fettet, he he). Hmmm jeg synes den kalkulatoren er litt urettferdig ;-)
Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 BMI er helt misvisende for godt trente mennesker. Den tar ikke hensyn til folk med over gjennomsnittlig stor muskelmasse, eller til folk som har tung benbygning. (ogda mener jeg der hvor skjellettet faktisk veier mye, og ikke overvektige sin "tunge benbygning")
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 jeg er også 164 og 67 kilo, jeg er lett overvektig i følge den kalkulatoren, jeg ser jo ikke noe tykk ut så. men man kan ikke følge den slavisk i følge treningseksperter å slikt, fordi man kan ha tung benbygning å det har jo litt i si.. selv er trivselsvekten min på 60 så for meg har jo jeg en del kilo ekstra, men ser fortsatt ikke på meg som at jeg er overvektig
Himmel og hav Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 De BMI kalkulatorene er ikke veldig gode. De nyanserer jo overhode ikke. Om jeg skulle ned på 53 kilo som er laveste grense for "normalvekt" så hadde jeg sett ut som et sykt beinrangel. Da jeg veide 58 så brukte jeg str 34...allikevel fikk jeg beskjed av en lege om at det var det jeg burde ha veid, altså 53!
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 ja ikke sant. nå jeg var 57 kilo hadde jeg en bmi på 21, men jeg var ganske så tynn, hadde jeg tatt av bare et kilo til hadde jeg sett ut som en beinrangel mens bmi sa normalvekt så jeg ser aldri på bmi min lengre..
Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 BMI er best egnet til definere undervekt. Jeg bruker det mye i jobben som sykepleier for å undersøke om personer er undervektige og om det trengs å settes i gang tiltak som næringstett kost og næringsdrikker. Min mann som er topptrent og trener 6 dager i uka er kategorisert som overvektig..
Berta_78 Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg er undervektig i følge kalkulatoren. Er veldig frisk og ser veldig frisk ut, har en ganske stor og flott rompe , men er nokså spebygget. Synes folk må slutte å bruke den kalkulatoren, den er helt sikkert egnet til å si noe om makrotrender i et samfunn (befolkningen har blitt mer overvektig type sak), men den er veldig lite egnet til enkeltmennesket. Man vet vel om man er for tykk eller for tynn, det er bare å se seg i speilet + kjenne på formen.
2søtesmåh Skrevet 30. oktober 2009 #8 Skrevet 30. oktober 2009 Man skal ikke bruke BMI som noe annet enn en indikator...Den tar ikke hensyn til tung/lett benmasse og muskler, men om man ligger velidg høyt (fedme) og veldig lavt (undervektig) så kan man anta at man bør gå ned/opp i vekt,- SÅFREMT man ikke kan vise til en livsstil som kan underbygge at man ikke er i noe risikogruppe og at alle verdier man måler i forhold til god/dårlig helse også er normale... Ligger man på grensen/såvdit bikker over til å være undervektig/fet, så er det ikke dermed automatisk sagt at man bør gå ned/opp ivekt..Det er nok heller de som ligger alt for langt unna "det perfekt BMI-intervall" som skal bruke denne målingen. Man måtte jo sette intervallgrensene et sted for hva som er bra/dårlig BMI, og de ble satt der de er samtidig som man ikke konklderer med at alt utenom dette er dårlig for helsa..Men alle som har tall utenom det anbefalte, bør undersøke sin livsstil og famileanliggende når det kommer til kroppsfasong, livsstil og generelle helse.. Jeg er også nesten overvektig btw:o) og trener en del...Men vekta driter jeg i, så lenge jeg er i bedre form enn aldri før...Man kjenner jo om man sliter med helsa. Fettprosenten er vel et viktigere mål. men også her, spesielt for oss damer, er man ikke "Unormal" om man har mindre/mere enn "malen" sier..Pupper og lår er steder man samler fett, men ikke nødvednigvis farlig fett..Og en kvinne med store brsyter og brede lår, kan ha en "for høy" fettprosent,uten at det er "for høyt" for henne..Da det er "sundt plassert",- om man kan si det sånn..Og en puppeløs jente, med guttefasong, kan ligge "Under malen"; men være normal..Dette fordi at kroppsfason til kvinner ofte handler om fettplassering, mens menn generelt ikke "skal lagre" fett på kroppen, og derfor ikke har like mye "å gå på" når det kommer til å avike fra anbefalt "fettprosent":..Menn legger jo ofte på seg på magen, uansett kroppsfasong,- og det er det farligste fettet vi har. Midjemål er derfor også en indikator man bruker mer og mer for å finne helsetilstanden..Og også DER er jeg på "farlig grunn";-men hos kvinner (vi er heldige her også) så har man funnet at FORHOLDET midje/hofter er like så viktig som midjemålet i seg selv, såfremt man ikke bikker over i de "ekstreme mål" da ) SÅ glem fettprosent, BMI, midje og hoftemål..Tren og vær glad og nyt en frisk, sunn kropp som VIRKER og er STERK ) Da blir verden så mye enklere )
Trollemor75 Skrevet 30. oktober 2009 #9 Skrevet 30. oktober 2009 BMI ble utviklet som statistikk mål for undervekt i en gitt befolkning, ikke som måleverktøy for overvekt hos enkeltindivider fordi variasjoner i benbygging og muskelmasse er for store til at man kan forenkle overvekt til én ligning. "BMI was explicitly cited by Keys as being appropriate for population studies, and inappropriate for individual diagnosis. Nevertheless, due to its simplicity, it came to be widely used for individual diagnosis, despite its inappropriateness." Ref. Wikipedia
Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. oktober 2009 Hei igjen! Takk for mange bra svar! Jeg blåser i vekta egentlig, men jeg var bare litt nysgjerrig på BMI'n min. Var i på nettet og sjekket, ble litt paff da jeg så at jeg var bare et par kilo fra å bli "overvektig", "ååå herregud er det mulig, jeg som trener 4/5 dager i uken, løper flere mil om gangen" kunne ikke skjønne at dette stemte. Jeg er veldig fornøyd med meg selv, men jeg tenker litt på tenaringer o.l. , ikke rart at noen utvikler anoreksi/bulimi :-(
Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. oktober 2009 Er du med neste år, he he?
2søtesmåh Skrevet 30. oktober 2009 #12 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg holder på å "tygge" på den neste år ) Må se hvordan vintertreninga går, og hvordan det blir å "Komme igang" igjen på våren/sommeren..Hadde en utmerket "treningssommer" i år, men ikke sikkert jeg kommer så godt igang neste år.. Og i vinter blir det ikke mye jogging på meg, da jeg bor langt ute på landet, glatte veier, ikke gatelys og det er mørkt fra tidlig ettermiddag til sen formiddag....Og ja, i tillegg er det masse skog, og mye elg ) Men om jeg greier og holde formen noenlunde i vinter, og det kjennes greit ut med lange økter i vår/sommer, så kanskje...Meget mulig )
Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. oktober 2009 Skjønner deg godt! Så bra da, det hadde vært veldig gøy ;-) På mandag skal vi ut å løpe 36km, har aldri løpt så langt før....men jeg tenker om jeg greier den, så greier jeg hel. Jeg kjenner nervene nå, litt over en mnd. til....jeg tror jeg trenger å løpe nesten hele distansen for å få litt mere selvtillit, om du skjønner?
Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg vil gjerne anbefale deg en utrolig fin bok: Grete Waitz "løp din egen maraton"....kjempe bra lesing!
2søtesmåh Skrevet 30. oktober 2009 #15 Skrevet 30. oktober 2009 Ja kanskje det..Skal sjekke den ut.. 36 km,- greier du den, greier du hel vettu...Nærmer seg med stormskritt javisst:o)...Det verste blir kanskje været og vamre/luftfuktighet? Eller, jeg vet ikke hvordan det er på Hawaii på denne tiden jeg...Tror ideelt marathon (halv-) vær er en vakker, klar, vindstille norsk høstdag:o) 10-15 grader og sol ) Lykke til med forberedelsene..Skal du løpe 36 sammen med mannen da eller? Har dere løyper der dere bor, eller har dere målt en distanse fra hjem til et mål hvor det er så langt? Hvordan gjør dere det? Jeg lager meg løyper rundt omkring på bygda..Men vanskelig å måle eksakt lengde...Det er mye utenombilvei, løper rundt, over og frem og tilbake og snur osv osv...Bare for å løpe liksom..Og det er kommet så j...mye asfalt overalt, så det blir vanskeligere og vanskeligere og finne gode løyper med hovedsakelig grusvei....Men til en evt marathon BØR jeg vel trene på asfalt....
Norwegian by injection Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 30. oktober 2009 Nei, jeg skal løpe sammen med de jentene jeg skal til Honolulu med. Vi er i "samme båt" alle sammen, he he! Vi løper mellom de to byene våre (runden er ca. 18-19km) X 2. Da blir det ca. 36km og kun på asfalt, vi løp 23,2km på mandag som var, kun på asfalt med veldig mange bakker, gikk greit, mellom byene er det ganske flat heleveien. Gruer meg litt til varmen på Honolulu, men jeg er veldig flink til å drikke underveis og marathon begynner kl.5 på morgen, jeg MÅ være i mål før kl.10 ;-) Tror sol steker bra da! He he ;-)
lille sprelle Skrevet 30. oktober 2009 #17 Skrevet 30. oktober 2009 Ehh jeg er 165 og pleier å veie et par kg mer enn deg (bruker da 36-38 i klær). Er ikke da i følge bmi overvektig, men er det nå som jeg veier 74 kg i følge bmi da. Som deg... ingen i hele verden ville kalt meg for overvektig nå heller tror jeg... Og om jeg hadde veid i nedre skikt av det som er "normal", så ville jeg fått beskjed av omgivelsene om å legge på meg. BMI er et gjennomsnitt i fht befolkningen så vidt jeg har skjønt. Den tar ikke hensyn til hverken tung beinbygning eller over gjennomsnitt muskelmasse.
klg,2 boys now:) Skrevet 30. oktober 2009 #18 Skrevet 30. oktober 2009 synes bmi er noe stort tull.å at forsikringsselskapene bruker det er skremmende.mannen min er høy og veldig trent.han er i følge sin bmi sykelig overvekitg,oppsøk lege sto det.han må betale straffe gebyr på forsikringen.han spurte om han skulle levere fett prossent prøve istede.men det var ikke intresangt..latterlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå