Gå til innhold

erfaring med stramt tungebånd hos baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut som gutten min har stramt tungebånd.... Har også to brødre som har hatt dette, hvor eldste ikke fikk gjort noe med det før han var 2,5 år gammel og han sliter fortsatt med å snakke skikkelig i en alder av 15, som for eksempel uttalelse av R... Yngste fikk ordnet det like etter fødsel og snakker helt normalt.

Det var min mor som la merke til dette, har selv ikke tenkt over det eller egentlig sett etter det. Hun såg det med en gang... Har nå lest endel om dette på diverse nettsider og ser at det er ikke alle som får "lov" til å gjøre noe med det når man er baby...

Noen som har erfaringer med dette? Hvordan ble inngrepert gjort? Hvor gammel var barnet osv?

Skal selv ringe til fastlegen i morgen for å få time og henvisning. Vil ikke at gutten min skal få talevansker og måtte gå til logoped når det kan ordnes nå.... Bare håper vi får henvisning og at de vil gjøre noe med det nå... Merker det også ved amminegn, han "griser" mye, sluker mye luft og tar ikke brystet slik som nr 1 gjorde. Eldste gutten min tok tunga mer "ut" av munnen for å få skikkelig tak osv, noe lillebror ikke gjør. Han "slurper" brystet inn i munnen, suger det inn på en måte....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen til ei venninne av meg hadde det og de stakk bare innom legekontoret etter å ha snakket med de på helsesatsjonen og det var fort gjort.

Ikke noe bedøvelse eller noe.

Han var vel et par mnd da.

Skrevet

Begge mine barn fikk klippet tungebåndet mens vi var på barselavdelingen. Det gjorde de uten bedøvelse, og selv om det så fælt ut reagerte barna mest på det å bli holdt mens legen klippet.

Jeg så det ved at tunga hadde en slags hjerteform, et lite søkk innover på midten pga det stramme tungebåndet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...