Gå til innhold

Får jeg kun 80% av 80% ? ? ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i permisjon nå. Valgte 80% lønn. Nettopp funnet ut at jeg er gravid igjen. Rekker å jobbe i ca 4 mnd før jeg går ut i permisjon igjen. Får jeg bare 80% av 80% da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke om du begynne å jobbe 100% igjen før du går ut i ny perm

Skrevet

Seriøst? Tuller du? :) :) :)

Overlord - du løftet en tung bør fra skuldrene mine nå ;) ;) ;)

Herregud, nå ble jeg lykkelig!

Skrevet

Fint å kunne glede deg:) Men det forutsetter som sagt at du rekker å begynne i full stilling igjen før du går ut i ny perm.

Skrevet

Ja, det gjør jeg :) Rekker å jobbe 100% i 4,5 mnd

Skrevet

Overlord: er dette nye regler? Før gikk de ut fra grunnlaget (som jo er 100%) når de regnet neste permisjon. Jeg kunne gått direkte i ny perm om jeg vill og fått det samme utbetalt som i første permisjon.

Skrevet

Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldre­penge­tilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger.

Skrevet

Hallo folkens, dette stemmer ikke helt... beklager å måtte skuffe deg HI. For å tjene opp til full permisjon igjen, men en være i arbeid 6 av 10 mnd under svangerskapet. Likestillt med arbeid er også foreldrepengene du nå mottar i permisjonen MEN at den neste permisjonen blir utbetalt med grunnlag i din inntekt de siste 6 mnd før permisjon noe som igjen vil si for deg, 2 mnd med 80% lønn og 4 med 100% lønn... skjønner?? så viss du da skal ha full permisjon med 80% lønn, vil det i praksis si 2 mnd. med 60% lønn og 4 med 80% lønn åsså grunnlaget av dette. ble kanskje litt rotete forklart men...

Skrevet

Snovit. Det du skriver er feil. Ja, du må ha vært i jobb de siste 6 av 10 mnd. Men i dette tilfelle er foreldrepenger likestilt med lønnsinntekt. Foreldrepenger blir regnet ut på samme måte som sykepenger. Det er altså inntekten man har når man går ut i permisjon/ sykemelding som blir lagt til grunn. Om denne da ikke avviker vesentlig fra det vedkommende har hatt tidligere ,noe den ikke gjør i dette tilfelle.

Skrevet

Se bort fra svaret til snohvit, det er ikke riktig. Overlord over her har riktig fremstilling av regelverket. Før høsten 2007 var det sånn at hvis man gikk direkte fra en permisjon til neste beholdt man grunnlaget fra første permisjon. Tror det var i nov 2007 man endret det til at hvis man går direkte til neste får man nytt grunnlag, det vil si 80% av 80% hvis man velger 80% i begge permisjonene. Rekker man å jobbe imellom beregnes nytt grunnlag. Du vil altså få nytt grunnlag beregnet på den lønnen du har når ny perm begynner.

Skrevet

Puh :) Håper og tror dere har rett. Jeg syntes nemlig jeg hadde hørt snakk om nye regler ang dette:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...